The Portuguese of São Tomé and Príncipe: Questions of Norms, Power, and Teaching

Authors

  • Amanda Balduino Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v30i66.64443.en

Keywords:

São Tomé and Príncipe Portuguese, objective norm, subjective norm, speaker attitude

Abstract

In São Tomé and Príncipe (STP), Portuguese is not only the official language but also the mother tongue and majority language of the population. The spread of Portuguese in the country has led to the emergence of indigenous varieties, including São Tomé and Príncipe Portuguese (PSTP). Based on the Constitution of the Democratic Republic of São Tomé and Príncipe, census data, two sociolinguistic interviews conducted during fieldwork in 2019, and the literature, we discuss the spread of the Portuguese language in STP in light of Cintra’s (1985) concept of norm. Furthermore, drawing on socio-historical facts, we provide a critical reflection on the rise of Portuguese in the archipelago, discussing ideological and subjective issues that influence Portuguese as a pluricentric language, shape speaker perception and attitude, and affect local Portuguese language teaching. We emphasize the importance of a linguistic and political approach that encompasses diversity and promotes the inclusion of African varieties in all linguistic spaces, while simultaneously respecting and protecting local languages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGOSTINHO, Ana Lívia. Róticos em contexto intervocálico no Português da Ilha do Príncipe: fonologia e educação. In: ENCONTRO DA ABECS, IX, 2016, Brasília. Anais [...]. Brasília, Universidade de Brasília. 2016.

AGOSTINHO, Ana Lívia; LIMA, Manuele Bandeira de Andrade; ARAUJO, Gabriel Antunes de. O lung’Ie na educação escolar de São Tomé e Príncipe. Trab. linguist. apl. v. 55, n. 3, dez 2016 https://doi.org/10.1590/010318135164183401

AGOSTINHO, Ana Lívia; SOARES, Eduardo; MENDES, Maiara. Merging of quasi-phonemes in contact situations: evidence from rhotics in Principense Portuguese. In: ANNUAL MEETING ON PHONOLOGY, 18, 2020, California. Anais [...]. California, University of California Santa Cruz, 2020.

AGOSTINHO, Ana Lívia; MENDES, Maiara. A grafia dos róticos intervocálicos no português da Ilha do Príncipe: fusão fonológica e ensino. Veredas - Revista de Estudos Linguísticos v. 24, n. 3, p. 154-176, 2020.

ARAUJO, Gabriel. Há uma política linguística para o português em São Tomé e Príncipe? In: SOUZA, Sweder; OLMO, Francisco (org.). Línguas em português – A Lusofonia numa visão Crítica. Porto: Universidade do Porto Press, 2020. p. 173-197.

BALDUINO, Amanda. Aspectos Fonológicos do Português de São Tomé e Príncipe. 2022. 584 f. Dissertação (Doutorado em Filologia e Língua Portuguesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022.

BALDUINO, Amanda; BANDEIRA, Manuele. A Ascensão da Língua Portuguesa em São Tomé e Príncipe. Domínios de Lingu@gem, v. 16, n. 3, p. 991-1025, 2022.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. DIFEL, Lisboa, 1989.

BOURDIEU, Pierre. 2008. A economia das trocas linguísticas. Editora da USP, São Paulo, 2008.

BOUCHARD, Marie-Eve. Linguistic variation and change in the Portuguese of São Tomé. 2017. 2017. Dissertation (PHD in Linguistics) – Department of Linguistics, New York University, New York, 2017.

BOUCHARD, Marie-Eve. A distinctive use of R as a marker of Santomean identity. Journal of Belonging, Identity, Language and Diversity v. 2, n. 1, p. 6-24, 2018.

BOUCHARD, Marie-Eve. Language shift from Forro to Portuguese: Language ideologies and the symbolic power of Portuguese on São Tomé Island. Lingua 228. p. 1-16, 2019.

CLYNE, Michael (ed.). Pluricentric Languages: differing norms in different nations. Berlin; New York: Mountoun de Gruyter, 1992.

COSERIU, Eugenio. Sistema, norma y habla. Revista de la Facultad de Humanidades y Ciencias/Universidad de la República, n. 9, p. 113-181, 1952.

COSTA, Elebrack. Entre línguas circulamos: discursos-ações sobre multilinguismo em aulas de língua portuguesa em São Tomé e Príncipe. 2021.Monografia (Graduação) – Universidade de São Tomé e Príncipe, São Tomé, 2021.

CUNHA, Celso. A questão da norma culta brasileira. Rio de Janeiro, Tempo Brasileiro, 1985.

DAVID, Cristina. A Língua Portuguesa e as Línguas de Contacto: O impacto da Política Linguística em São Tomé e Príncipe. 2018. 209f. Dissertação (Doutorado em Linguística) – Departamento de Linguística, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2018.

FARACO, Carlos. Norma Culta Brasileira desatando alguns nós. Parábola, 2008.

GONÇALVES, Rita. Propriedade de Subcategorização verbal no português de S. Tomé. 2010. 151f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2010.

GONÇALVES, Rita; HAGEMEIJER, Tjerk. O português num contexto multilingue: o caso de São Tomé e Príncipe. Revista Científica da Universidade Eduardo Mondlane, v. 1, n. 1, p. 84-103, 2015.

GUESPIN, Louis; MARCELLESI, Jean-Baptiste. Pour la glottopo-litique. Langages, v. 83, p. 5-34, 1986.

HJELMSLEV, Louis. Língua e Fala. In: HJELMSLEV, Louis. Ensaios Linguísticos. São Paulo: Perspectiva, 1991. p. 81-93.

INE. Instituto Nacional de Estatística (INE): São Tomé e Príncipe em Números. São Tomé. Disponível em: http://www.ine.st/2012.html. Acesso em: 20 ago. 2013

KLOSS, Heinz. Problems of Language Policy in South Africa (BAND 16) (Ethnos). Braumüller: Universidade de Indiana, 1978.

LAGARES, Xoán Carlos. Uma leitura da “Defesa da Glotopolítica”. In: SAVEDRA, Mônica Maria Guimarães; PEREIRA, Telma Cristina de Almeida Silva; LAGARES, Xoán Carlos (org.) Glotopolítica e práticas de linguagem. Niterói: Editora da UFF, 2021. p. 51-62.

LAMBERT, William; LAMBERT, Wallace. Psicologia social. Rio de Janeiro: Zahar, 1968.

LUCCHESI, Dante; BAXTER, Alan. A transmissão linguística irregular. In: LUCCHESI, Dante; BAXTER, Alan; RIBEIRO, Ilza. O português afro-brasileiro. Salvador: Editora da UFBA, 2009. p. 101-124.

LUCCHESI, Dante. Norma linguística e realidade social. In: BAGNO, Marcos (org.). Lingüística da Norma. 1. ed. São Paulo: Loyola, v. 1, p. 63-92. 2002.

MATTOS E SILVA, Rosa Virgínia. O português são dois: novas fronteiras, velhos problemas. São Paulo: Parábola; 1ª edição, 2004, p. 152.

MONTEAGUDO, Henrique. A invenção do monolinguismo e da língua nacional. Gragoatá, v. 17, n. 32, p. 43-53, 2012.

MUFWENE, Saliloko. The Ecology of Language Evolution. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

NUNES, Ariele. Identidade e aprendizagem no crioulo haitiano. PAPIA, v. 29, n. 2, p. 81-109, 2019.

PAGOTTO, Emilio. Norma e condescendência: ciência e pureza. Línguas e Instrumentos Linguísticos, v. 1, n. 2, p. 49-68, 1998. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8663583. Acesso em: 27 ago. 2024.

PEREIRA, Rodrigo; HAGEMEIJER, Tjerk; FREITAS, Maria. Consoantes róticas e variação no português de São Tomé. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, v. 4, n. 9. p. 206-224, 2018.

SANTIAGO, Ana Maria; AGOSTINHO, Ana Lívia. Situação linguística do português em São Tomé e Príncipe. A Cor das Letras, v. 21, n. 1, p. 39-61, 2020.

SANTIAGO, Ana Maria; BALDUINO, Amanda. A língua portuguesa em São Tomé e Príncipe: pluricentrismo, colonialidade e ensino. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 17, e1759, 2023.

SÃO TOMÉ E PRÍNCIPE. Constituição. Constituição da República Democrática de São Tomé e Príncipe. São Tomé e Príncipe: Diário da República, 2003.

SAUSSURE, Ferdinand. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 2006.

SILVA, Augusto Soares da (ed.). Pluricentricity: Language Variation and Sociocognitive Dimensions. New York: De Gruyter, 2013.

SILVA, Cristina Vieira. Conhecer para intervir: conceções de professores do Ensino Básico em São Tomé e Príncipe sobre o ensino e a aprendizagem da gramática. Indagatio Didactica, v. 14, p. 11-30, 2022.

WILSON, Francelino. Pedagogia do Léxico: variedades mão-europeias como recurso para o Ensino e aprendizagem de português/L2 em Moçambique. Platô, v. 4, n.8, p. 10-32, 2021.

Downloads

Published

2025-03-21

How to Cite

Balduino, A. (2025). The Portuguese of São Tomé and Príncipe: Questions of Norms, Power, and Teaching. Gragoatá, 30(66), e64443. https://doi.org/10.22409/gragoata.v30i66.64443.en

Issue

Section

(v.30, n.66) - Linguistic Policies and Language Teaching