The renewal of the literary communication contract of "Conto de Escola": characteristics and implications

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v24i50.34165

Palabras clave:

Conto de Escola, renewed literary communication contract, verbal-visual hybrid text, editorial paratexts, child reader.

Resumen

This article aims at analyzing how the redefinition of the subjects of the narrative staging, channel, and semiological codes determines the renewal of the literary contract of the short story "Conto de Escola" in its 2002 reprint by Cosac Naify publishers, taking into account the Semiolinguistic Discourse Analysis Theory and, in a subsidiary way, the studies of editorial paratexts and visual forms. The Machadian short story, originally published in 1884, was reprinted, in a book of the same name, as a verbal-visual hybrid text by the publisher's initiative and the work of Nelson Cruz, who authored the illustrations and the editorial project. The most relevant implications of this process of renewal of the literary contract are the amplification of the effects of meaning and, more particularly, the intensification of the pathemic effects as a result of the word-image interaction, which is inserted in a material and discursive mise-en-scène, organized by the editorial paratexts. This results in inscribing children as target readers, unlike previous contracts, which now allows for the book under analysis to be identified as potential literature for children.

---

Original in English.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Margareth Silva de Mattos, Universidade Federal Fluminense

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1984) e em Direito pela Universidade Federal Fluminense (2006), Especialização em Literatura Infantojuvenil pela Universidade Federal Fluminense (1994), Mestrado em Letras pela Universidade Federal Fluminense (2003) e Doutorado em ESTUDOS DE LINGUAGEM pela Universidade Federal Fluminense (2017). Coordena, desde 2017, o projeto de extensão da UFF "Literatura como Patrimônio, Leitura e Formação do Leitor", atualmente vinculado ao PROALE-UFF. É vice-líder do grupo de pesquisa Leitura, Literatura e Saúde: Inquietações no Campo da Produção do Conhecimento (LeLiS-UFF). Desde 2013 participa do grupo de pesquisa Leitura, Fruição e Ensino (LeiFEn-UFF), ambos integrantes do Diretório dos Grupos de Pesquisa no Brasil - CNPq. Atua como leitura-votante do júri do Prêmio FNLIJ desde 1997. Tem experiência nas áreas de Educação e Letras. Seus estudos voltam-se principalmente para os seguintes temas: literatura para crianças e jovens, leitura, formação do leitor.

##submission.downloads##

Publicado

2020-01-27

Cómo citar

Mattos, M. S. de. (2020). The renewal of the literary communication contract of "Conto de Escola": characteristics and implications. Gragoatá, 24(50), 737-759. https://doi.org/10.22409/gragoata.v24i50.34165