Centralizing peripheral: character, race and class in Aquarius

Authors

  • Luís Henrique Marques Ribeiro Universidade Federal Fluminense
  • Luiz Antonio Mousinho Magalhães Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v15i1.46601

Keywords:

Aquarius, Kleber Mendonça Filho, Racism

Abstract

The film Aquarius, by Kleber Mendonça Filho, does not explicitly about the racial issue. However, the secondary form, detached from the main axis of the narrative, seems to have a centralizing effect for the understanding of layers of meaning as a work that thinks the Brazilian reality. The relations that the main character, with the suggestive name Clara, establishes with the characters employed in the house in the film seems to indicate the construction of what we intend to call complex racial representations in Brazilian cinema.

Keywords: Aquarius. Kleber Mendonça Filho. Racism.

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Author Biographies

Luís Henrique Marques Ribeiro, Universidade Federal Fluminense

Doutorando pelo Programa de Pós Graduação em Cinema e Audiovisual da Universidade Federal Fluminense. Desenvolve pesquisa sobre representações raciais no cinema brasileiro contemporâneo.

Luiz Antonio Mousinho Magalhães, Universidade Federal da Paraíba

Professor Titular do Departamento de Comunicação, da Pós-graduação em Letras e da Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal da Paraíba – UFPB. Desenvolve pesquisa junto ao CNPq (PQ) sobre as relações entre ficção e sociedade.

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Published

2021-01-19

How to Cite

Marques Ribeiro, L. H., & Mousinho Magalhães, L. A. (2021). Centralizing peripheral: character, race and class in Aquarius. Mídia E Cotidiano, 15(1), 49-69. https://doi.org/10.22409/rmc.v15i1.46601