Communicative, political and aesthetic emancipations in the articulation of black corporeities around the secondary-school student movement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v16i3.54604

Keywords:

Black corporeities, intersectionality, political emancipation, self- transformation, dispositional arrangements

Abstract

The aim of this article is to reflect on the aesthetic potential of the dispositional
arrangements that constitute the insurgency scenes of the secondary school
movement, which occupied the streets and schools of São Paulo in 2015. The proposal
involves thinking about the aesthetic fabulation of the movement from the perspectives
of transformations of the black corporeities themselves, through their narratives and their artistic productions. These reflections start from the dialogue between Foucault, Rancière and Deleuze, on the formation of the political subject in the resistances. The text bets on the potentiality of the aesthetic experience for the political emancipation of the subject, as well as the power of black corporeities in communicational processes of questioning control images. He also points to the construction of the insurgent scene through the dispositional arrangements it causes, also paying attention to the vulnerabilities and intersectionalities of the subjects involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francine Altheman, Escola Superior de Propaganda e Marketing

Doutoranda em Comunicação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Comunicação na Contemporaneidade pela Faculdade Cásper Líbero. Professora do Curso de Jornalismo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM). 

Ângela Marques, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora Associada do Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais. Doutora e mestre em Comunicação Social pela UFMG. Com pós-doutorado em Comunicação e em Ciências Sociais na cidade de Grenoble (França).  Integra os grupos de pesquisa: MARGEM - Grupo de Pesquisa em Democracia e Justiça (UFMG) e Teorias e Processos da Comunicação (Faculdade Cásper Líbero).

References

ALMEIDA, Sílvio. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

BARROS, Laan Mendes de; FREITAS, Kênia. Experiência estética, alteridade e fabulação no

cinema negro. Revista Eco-Pós, v. 21, nº 3, p. 97-121, 2018.

BENTO, Berenice. Necrobiopoder: Quem pode habitar o Estado-nação?. Cadernos Pagu

(UNICAMP), v. 1, p. 1-16, 2018.

BERTH, Joice. Empoderamento. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

BRAGA, José Luiz. Interagindo com Foucault – os arranjos disposicionais e a Comunicação.

Questões Transversais – Revista de Epistemologia da Comunicação, v. 6, nº 12, p. 81-91, jul-dez 2018.

BRAGA, José Luiz. Uma conversa sobre dispositivos. Belo Horizonte, MG: PPGCOM/UFMG, 2020.

BUENO, Winnie. Imagens de controle: um conceito do pensamento de Patrícia Hill

Collins. Porto Alegre: Zouk, 2020.

BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo. Crítica da violência ética. Belo Horizonte, MG:

Autêntica Editora, 2015.

BUTLER, Judith. Corpos em Aliança. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

CAMPOS, Antonia M.; MEDEIROS, Jonas; RIBEIRO, Márcio M. Escolas de luta. Coleção

Baderna. São Paulo: Veneta, 2016.

CARRERA, Fernanda; MEIRINHO, Daniel. Mulheres Negras nas Artes Visuais: Modos de resistência às imagens coloniais de controle. Revista Eco-Pós, v. 23, n. 3, p. 55-81, 2020.

COLLINS, Patrícia Hill. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. São Paulo: Boitempo, 2019.

COLLINS, Patricia Hills; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2021.

CORSINO, Luciano; ZAN, Dirce. A ocupação como processo de descolonização da escola: notas sobre uma pesquisa etnográfica. ETD - Educação Temática Digital, v. 19 n. 1, p. 26-48, 2017.

CORSINO, Luciano; ZAN, Dirce. Juventude negra, Ensino Médio e democracia: a luta pela escola. Educar em Revista, v. 36, p. 1-20, 2020.

DAVIS, Angela. Mulheres, cultura e política. São Paulo: Boitempo, 2017.

DELEUZE, Gilles. Desejo e prazer: cartas de Deleuze a Foucault. Cadernos de Subjetividade, São Paulo, ano 12, n. 17, p. 15-26, 1996.

DELEUZE, Gilles. Dois regimes de loucos. Textos e entrevistas (1975-1995). Edição preparada por David Lapoujade. São Paulo: Editora 34, 2016.

FOUCAULT, Michel. Les techniques de soi. In: DEFERT, Daniel; EWALD, François. (orgs.). Dits et Écrits IV, 1980-1988, org. por Daniel Defert e François Ewald. Paris: Gallimard, 1994a, pp. 783-813.

FOUCAULT, Michel. L’éthique du soin de soi comme pratique de la liberté. In: DEFERT, Daniel; EWALD, François. (orgs.). Dits et Écrits IV, 1980-1988. Paris: Gallimard, 1994b, p. 708-730.

FOUCAULT, Michel. Le jeu de Michel Foucault. Entrevista dada à revista Ornicar. In: DEFERT, Daniel; EWALD, François. (orgs.). Dits et Écrits III, 1976-1979 , 1994c, p. 194-228.

FOUCAULT, Michel. (1977). Poderes e estratégias. In: MOTTA, Manoel Barros da. (org.). Ditos e escritos IV: estratégia, poder-saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003, p. 241-252.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: MOTTA, Manoel Barros da. (org.). Ditos e escritos IX: genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014, p. 118-140.

FOUCAULT, Michel. (1976). História da Sexualidade 1: A vontade de saber. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

FOUCAULT, Michel. O enigma da revolta. São Paulo: n-1 edições, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1987.

MARQUES, Ângela C. S. Interrelações entre estética e política: o papel das emoções, da experiência e da narrativa ficcional. In: Encontro Anual da Compós, 19., 2010, Rio de Janeiro

(RJ). Anais... Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro (RJ), junho de 2010.

MARQUES, Ângela C. S.; PRADO, Marco Aurélio M. Diálogos e Dissidências: Michel Foucault e Jacques Rancière. Curitiba, Appris, 2018.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo, n-1 edições, 2018a.

MBEMBE, Achille. Crítica da Razão Negra. São Paulo: n-1 edições, 2018b.

MBEMBE, Achille. Brutalismo. São Paulo: N-1, 2021.

PERIFATIVIDADE, Coletivo. Perifatividade nas escolas, a poética dos direitos humanos. São Paulo: Coletivo Perifatividade, 2016.

RAGO, Margareth. A aventura de contar-se: feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas (SP): Editora da Unicamp, 2013.

RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento. Política e filosofia. São Paulo: Editora 34, 1996.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: Estética e política. São Paulo: Editora 34, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. The method of equality. Interviews with Laurent Jeanpierre and

Dork Zabunyan. Cambridge: Polity Press, 2016.

RANCIÈRE, Jacques. Le méthode de la scène. Entretien avec Adnen Jdey. Paris: Lignes, 2018.

TAVOLARI, Bianca; LESSA, Marília; MEDEIROS, Jonas; MELO, Rúrion; JANUÁRIO, Adriano. As ocupações de escolas públicas em São Paulo (2015-2016): Entre a posse e o direito à manifestação. Novos estudos CEBRAP, v. 37, n. 2, p. 291-310, 2018. https://doi.org/10.25091/S01013300201800020007 .

Published

2022-09-21

How to Cite

Altheman, F., & Marques, Ângela. (2022). Communicative, political and aesthetic emancipations in the articulation of black corporeities around the secondary-school student movement. Mídia E Cotidiano, 16(3), 135-158. https://doi.org/10.22409/rmc.v16i3.54604