CULTURE’S ROLE IN BRAZILIAN MILITARY DICTATORSHIP

THE US SOFT POWER AND PROTESTING SONGS

Authors

  • Daniele Thomaselli Vasques de Oliveira Universidade Federal Fluminense (UFF)

Keywords:

Brazilian military dictatorship, Cold War, Culture

Abstract

In a historical-political review of the Brazilian military dictatorship’s context, this article analyzes the US influence on national culture between the 1960s and 1970s, when there was a strong presence of anticommunism, patriotism and censorship. Taking this contextualization into account, outlines are drawn to understand how the international interaction of Brazil with the largest global capitalist power corroborated the establishment of the dictatorial regime in 1964 and, in contrast, the insurgency of protesting music to authoritarianism as socio-cultural resistance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, Aracy A. Arte para quê?: a preocupação social na arte brasileira, 1930-1970: subsídio para uma história social da arte no Brasil. Studio Nobel, 2003.

ARBEX JR, José. Rede Globo: Teledramaturgia e poder sob a ditadura. Nhengatu - Revista iberoamericana para Comunicação e Cultura contrahegemônicas, v. 2, n. 3, 2015. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/nhengatu/article/view/34260. Acesso em: 5 jun. 2021.

BARROS, Patrícia M. A contracultura tropical e a resistência à ditadura militar. Akrópolis - Revista de Ciências Humanas da UNIPAR, Umuarama, v. 12, n. 1., jan./mar. 2004. Disponível em: https://revistas.unipar.br/index.php/akropolis/article/view/388. Acesso em: 1 jun. 2021.

BARROS, Patrícia M. A contracultura na “América do Sol”: o movimento hippie norte-americano no tropicalismo. V Encontro Nacional de História dos Estados Unidos, UEL, 2018, p. 30-37. Acesso em: 20 jul. 2020.

BERNARDO, Cláudio José. A MPB como incipiente de protestos contra a ditadura militar: as metáforas carregadas de vozes contra o regime autoritário. Dissertação (Mestrado em Letras). UERJ, Rio de Janeiro, 2007. 104 f.

BRANDÃO, Luiz Henrique Santos. Tóxico-subversão: anticomunismo e proibicionismo na construção do “inimigo interno” durante Ditadura Militar no Brasil. 2019. 120 f., il. Dissertação (Mestrado em História), Universidade de Brasília, Brasília, 2019. Disponível em: https:// repositorio.unb.br/handle/10482/37332. Acesso em 24 mai. 2020

BRASIL. Ato Institucional nº. 1, 1964. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ AIT/ait-01-64.htm. Acesso em: 18 jul. 2020.

BRASIL. Ato Institucional nº. 5,1968. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ait/ait-05-68.htm. Acesso em 21 jul. 2020

CANDAU, Vera Maria F (org.). Cultura(s) e educação: entre o crítico e o pós-critico. Rio de Janeiro, Lamparina Editora, 2005.

CARDENUTO, Ricardo. O golpe no cinema: Jean Manzon à sombra do Ipes. Artcultura, v. 11, n.. 18, 2019. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/ view/7305/4712. Aceso em:3 jun. 2021.

CAROCHA, Maika Lois. A censura musical durante o regime militar (1964-1985). História: Questões & Debates, n. 44, p. 189-211, 2006. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/historia/article/view/7940. Acesso em: 24 jun. 2020.

CORRÊA, Marcos. A propaganda política do golpe de 1964 através dos documentários do Ipês. Revista de história e Estudos Culturais, vol. 3, n.1, 2006. Disponível em: https://www.revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/893. Acesso em: 13 jun. 2021.

DE AZEVEDO, Sônia Cristina Santos. Ditadura militar brasileira e política nacional de cultura (pnc): algumas reflexões acerca das políticas culturais. Revista Brasileira de Sociologia, v. 4, n. 7, p. 317-340, 2016. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5896090. Acesso em: 13 jun. 2021.

FICO, Carlos. O Grande Irmão: da Operação Brother Sam aos anos de chumbo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

LAMOUNIER, Bolívar. O “Brasil autoritário” revisitado: o impacto das eleições sobre a abertura. In: STEPAN, Alfred. Democratizando o Brasil. Rio de Janeiro: Paz e Terra (1988): 83- 134.

MAIA, Tatyana A. Os cardeais da cultura nacional: O Conselho Federal de Cultura na Ditadura Civil-Militar (1967-1975). São Paulo: Itaú Cultural- Iluminuras, 2012.

MARTINS, Estevão C.R. Relações Internacionais: cultura e poder. IBRI, 2002.

MAZZEI, Victor Reis; DOS SANTOS, Alessandra Santarosa; DILÁSCIO, Julia Soresini Ramalho. A identidade e a alteridade nos slogans durante a Ditadura Militar Brasileira. Comunicação: Reflexões, experiências, ensino, 2017, v. 12, n.2, p. 9-18.

MELLO, Zuza Homem de. A Era dos festivais: uma parábola. São Paulo: Ed. 34, 2003

MOTTA, Rodrigo Patto Sá. Em guarda contra o “perigo vermelho”: o anticomunismo no Brasil. São Paulo, Perspectiva: FAPESP, 2002.

NYE, Joseph S. Soft Power: The Means to Success in World Politics. New York, Public Affairs, 2004.

ORGANIZAÇÃO DOS ESTADOS AMERICANOS. Aliança para o Progresso. Rio de Janeiro, Organização dos Estados Americanos, 1961.

PINHEIRO, Claudinéia Ricardo. O poder propagador dos festivais na ditadura militar do Brasil. In: DE OLIVEIRA, Carmem Lourdes Et Al. Teoria em foco, Clube de Autores, 2020.

POERNER, Arthur J. Identidade cultural na era da globalização: Política federal de cultura no Brasil. Rio de Janeiro: Revan, 1997.

POLLAK, Michael. Memória, Esquecimento, Silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 2, n. 3, 1989, p. 3-15.

SANTAYANA, Mauro. Prefácio: O Estado e a cultura. In POERNER, Arthur J. Identidade cultural na era da globalização: Política federal de cultura no Brasil. Rio de Janeiro: Revan, 1997.

SILVA, Talles de Paula. A música como protesto nos movimentos de contracultura dos anos 1960. Web Revista Linguagem, Educação e Memória, v. 6, n. 6, 2014. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/WRLEM/article/view/3483. Acesso em: 24 jul. 2020

SILVEIRA, Lorenna B. Estados Unidos e o Golpe de 1964: suporte logístico, bélico, financeiro e a concessão de exílio político. II Seminário de Pesquisa da Pós-Graduação em História UFG/UCG, Goiânia, 2009, p. 1-31 Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/ up/113/o/IISPHist09_LorennaBurlveira.pdf. Acesso em: 19

jul. 2020

SORJ, Bernardo. A construção intelectual do Brasil contemporâneo: da resistência à ditadura ao governo FHC. Rio de janeiro: Jorge Zahar, 2001.

VAI Passar. Direção: Roberto de Oliveira. Brasil, 2005, 67 min.

ZAN, José Roberto. Jovem Guarda: música popular e cultura de consumo no Brasil dos anos 60. Música Popular em Revista, v. 2, n. 1, p. 99-124, 2013.

Published

2021-08-19

How to Cite

de Oliveira, D. T. V. (2021). CULTURE’S ROLE IN BRAZILIAN MILITARY DICTATORSHIP: THE US SOFT POWER AND PROTESTING SONGS. O Cosmopolítico, 7(1), 15-34. Retrieved from https://periodicos.uff.br/ocosmopolitico/article/view/53828

Most read articles by the same author(s)