Comportamento financeiro de estudantes no Sul de Minas
DOI:
https://doi.org/10.12712/rpca.v18i3.62440Abstract
The objective of the paper is to investigate the behavior of low-income youth regarding family financial matters, aiming to support public actions for financial education in schools. For this purpose, a structured questionnaire was administered to 3rd-grade students from public state schools in southern Minas Gerais (Brazil), and the collected data were interpreted through descriptive analyses, with propositions validated by statistical methods. The main results indicated that students generally participate in family budget-related issues, but in a passive manner. The same applies to their responsibility towards the family budget; they contribute to household expenses but also do not hesitate to satisfy personal desires, sometimes at the expense of the family budget. These results suggest that the level of participation and responsibility of the students may be more related to necessity than to awareness of family interests.
Downloads
References
Anjos, R. E. (2017). O desenvolvimento da personalidade na adolescência e a educação escolar: aportes teóricos da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. [Tese de Doutorado] Faculdade de Ciências e Letras. Universidade do Estado de São Paulo, Araraquara.
Atkinson, A., & Messy, F. (2012). Measuring financial literacy: results of the OECD/ internacional network on financial education (INFE) pilot study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions n. 15. http://dx.doi.org/10.1787/5k9csfs90fr4-en.
Banco Central do Brasil. (2017). Série cidadania financeira: estudos sobre educação, proteção e inclusão (6a ed.). Banco Central do Brasil. https://www.bcb.gov.br/content/cidadaniafinanceira/documentos_ci
dadania/serie_cidadania/serie_cidadania_financeira_6_endividamento_risco.pdf#:~:text=Esta%20publica%C3%A7%C3%A3o%20busca%20ampliar%20o%20conhecimento%20sobre%20Cidadania,do%20cidad%C3%A3o%20no%20di%C3%A1logo%20sobre%20o%20sistema%20financeiro.
Botelho, D., Bourguignon, M. F. M., & Cruz, B. P. A. (2006). Está a tríade familiar convergindo em suas percepções sobre a influência do adolescente na decisão de compra? Revista de Negócios, 11(1), 66-76.
Bowen, C. F. (2002). Financial Knowledge of teens and their parentes. Journal of Financial Counseling and Planning Education, 13(2), 93-102.
Carvalho, A. V. S. R., Queiroz, L. S., & Bergamo, F. V. M. (2017). Consumo adolescente: construindo a identidade de jovens brasileiras. Revista Brasileira de Marketing – ReMark, 16(1), 68-82.
Carvalho, L. A., & Scholz, R. H. (2019). “Se vê o básico do básico, quando a turma rende”: cenário da educação financeira no cotidiano escolar. Revista Brasileira de Gestão e Inovação – Brazilian Journal of Management & Innovation, 6(2), 103-125.
Chen, H., & Volpe, R. P. (1998). And analysis of personal financial literacy among college students. Financial Services Review, 7(2), 107-128.
Corseuil, C. H. L., Franca, M. P., & Poloponsky, K. (2020). A inserção dos jovens brasileiros no mercado de trabalho num contexto de recessão. Novos Estud. CEBRAP, 39(3), 501-520.
Estratégia Nacional de Educação Financeira. (2010). ENEF. Anexos ao Plano Diretor. http://www.vidaedinheiro.gov.br/wp-content/uploads/2017/08/Plano-Diretor-ENEF-anexos-ATUALIZADO_compressed.pdf.
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social (6a ed.). Atlas.
Godoi, A. C., & Tiné, S. Z. S. (2020). A educação financeira, a BNCC e o currículo: contextos e desafios das escolas públicas brasileiras. In C. Forte (Org.), Estratégia Nacional de Educação Financeira (ENEF): em busca de um Brasil melhor (pp.78-113). Riemma.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2011). Sinopse do Censo Demográfico 2010. IBGE. https://censo2010.ibge.gov.br/sinopse/.
Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2011). Financial literacy and retirement planning in the United States. Cambridge University Press, 10(4), 509–525.
Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2014). The economic importance of financial literacy: theory and evidence. Journal of Economic Literature, 52(1), 5-44.
Magro et al. (2018). O efeito da família no comportamento financeiro de adolescentes em escolas públicas. Revista de Contabilidade e Organizações, 12(1), 1-21.
Mattos, A. R., & Castro, L. R. (2008). Ser livre para consumir ou consumir para ser livre? Psicologia em Revista, 14(1), 151-170.
Minas Gerais. (2010). Regiões de Planejamento por município. https://www.mg.gov.br/sites/default/files/paginas/arquivos/2016/ligminas_10_2_02_regplan_listamunicipios.pdf.
Minayo, M. C. S. (2017). Amostragem e saturação em pesquisa qualitativa: consensos e controvérsias. Revista Pesquisa Qualitativa, 5(7), 01-12.
Mineiro, M. (2020). Pesquisa de survey e amostragem: aportes teóricos elementares. Revista de Estudos em Educação e Diversidade – REE, 1(2), 284-306.
Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.
Ministério da Educação. (2022, 31 de outubro). Mulheres predominam em estudos, pesquisas e exames. Inep. https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/institucional/mulheres-predominam-em-estudos-pesquisas-e-exames-educacionais#:~:text=Dos%20mais%20de%201%2C7,55%25%20dos%2
participantes%20foram%20mulheres.
Moreira, C. (2013). Distorção idade-série na educação básica. Jusbrasil. https://cmoreira2.jusbrasil.com.br/artigos/111821615/distorcao-idade-serie-na-educacao-basica.
Organisation for Economic Co-operation and Development. (2020). PISA 2018 Results (Volume IV): Are Students Smart about Money?. PISA, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/48ebd1ba-en.
Organização Internacional do Trabalho. (2021). Crise do emprego juvenil: desarmando a bomba-relógio ativada pela pandemia. https://www.ilo.org/brasilia/noticias/WCMS_816644/lang--pt/index.htm.
Pereira, F. B. (2015). Notas de um plano nacional de capacitação financeira. [Tese de Doutorado]. Universidade Federal de Minas Gerais.
Potrich, A. C. G. (2016). Alfabetização financeira: relações com fatores comportamentais e variáveis socioeconômicas e demográficas. [Tese de Doutorado]. Universidade Federal de Santa Maria.
Potrich, A. C. G., Vieira, K. M., & Kirch, G. (2015). Determinantes da alfabetização financeira: análise da influência de variáveis socioeconômicas e demográficas. R. Cont. Fin. – USP, 26(69), 362-377.
Prodanov, C. C., & Freitas, E. C. (2013). Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico (2a ed.). FEEVALE.
Santos, A. B. (n.d.). Formas de amostragem. Material didático. https://www.ibilce.unesp.br/Home/Departamentos/CiencCompEstatistica/Adriana/formas-de-amostragem.pdf.
Santos, C. P., & Fernandes, D. V. D. H. (2011). A socialização de consumo e a formação do materialismo entre os adolescentes. RAM, Rev. Adm. Mackenzie, 12(1), 169-203.
Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. (2021). Superintendências Regionais de Ensino – SREs. https://www2.educacao.mg.gov.br/sobre/servicos-18/superintendencias-regionais-de-ensino.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication with simultaneously license under the Creative Commons Attribution License, permitting sharing the paper with acknowledgment of its first publication in this journal.
Authors are allowed to take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (eg, publish in institutional repository or publish as a chapter of a book), always with an acknowledgment of its initial publication in this journal.