Legitimidade dos Programas de Pós-Graduação em Contabilidade

Authors

  • Bruno Barbosa de Souza Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
  • Marcos Paulo Tavares Bazet Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
  • Samito Mário Chimoio Taimo Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
  • Elayne Victória Vieira Chagas de Lima Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

DOI:

https://doi.org/10.12712/rpca.v18i4.63835

Abstract

The research classified impact actions disclosed by PPGs in Accounting considering legitimacy strategies. Content analysis was applied to data from PPG websites. The results show pragmatic legitimacy with the actions of egresses in society and the creation of partnerships and agreements; moral legitimacy through participation in institutional actions and social activities, promotion of events and extension activities, production of dissertations and theses, management of journals, publication of articles, disclosure on social media and internationalization; and cognitive legitimacy with postgraduate courses offer, support from funding bodies, recognition by the media and awards.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beuren, I. M., Gubiani, C. A., & Soares, M. (2013). Estratégias de legitimidade de Suchman evidenciadas nos relatórios da administração de empresas públicas do setor elétrico. Revista de Administração Pública, 47(4). https://doi.org/10.1590/S0034-76122013000400003

Bezerra, C. A., & Souza, M. R. (2020). Padrões de publicações no Programa de Pós-Graduação de Gestão da Informação da Universidade Federal do Paraná. Ciência da Informação, 49(1). https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/4758

Comunelo, A. L., Espejo, M. M. dos S. B., Voese, S. B., & Lima, E. M. (2012). Programas de pós-graduação stricto sensu em contabilidade: Sua contribuição na formação de professores e pesquisadores. Enfoque: Reflexão Contábil, 31(1), 7-26. https://doi.org/10.4025/enfoque.v31i1.13375

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). (2021, 01 de fevereiro). Sobre a quadrienal. https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/avaliacao/avaliacao-quadrienal/sobre-a-quadrienal

Czesnat, A. O., & Machado, D. D. P. N. (2012). Legitimação na evidenciação de informações socioambientais entre as empresas de telecomunicações listadas na Bovespa. BASE - Revista de Administração e Contabilidade da Unisinos, 9(3), 291-305. https://doi.org/10.4013/base.2012.93.07

Dantas, F. (2004). Responsabilidade social e pós-graduação no Brasil: Ideias para (avali)ação. Revista Brasileira de Pós-Graduação, 1(2). https://rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/46

Deegan, C. (2002). Introduction: The legitimising effect of social and environmental disclosures – A theoretical foundation. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 15(3), 282-311. https://doi.org/10.1108/09513570210435852

Deephouse, D. L., & Suchman, M. (2008). Legitimacy in organizational institutionalism. In The Sage Handbook of Organizational Institutionalism. Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781849200387

Espejo, M. M. dos S. B., Silva, S. D. da, Yahiro, A. A., Lima, J. P. R. de, & Vendramin, E. de O. (2022). A vivência na pós-graduação à luz de Vigotski: O que dizem e sentem os alunos de ciências contábeis? Enfoque: Reflexão Contábil, 41(2), 23-41. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Enfoque/article/view/52440

Findler, F., Schönherr, N., Lozano, R., Reider, D., & Martinuzzi, A. (2019). The impacts of higher education institutions on sustainable development: A review and conceptualization. International Journal of Sustainability in Higher Education, 20(1), 23-38. https://doi.org/10.1108/IJSHE-07-2017-0114

Freitas, B. F. G. D., & Freire, F. D. S. (2017). Relato integrado: Um estudo da aderência da estrutura conceitual proposta pelo IIRC no Relatório Socioambiental do Conselho Federal de Contabilidade. Sociedade, Contabilidade e Gestão, 12(1). https://doi.org/10.21446/scg_ufrj.v12i1.13399

Honorio, F. M. M., Silva, E. J. R. da, Walter, S. A., & Silva, S. C. da. (2022). A imagem do profissional contábil transmitida no filme “O Contador”. Revista Catarinense da Ciência Contábil, 21, 1-22. https://doi.org/10.16930/2237-7662202232251

Inagaki, C. H., Besen, F. G., Bortolanza, J., & Almeida, R. S. (2021). Análise dos relatórios socioambientais da usina hidrelétrica de belo monte à luz da teoria da legitimidade. Revista Mineira de Contabilidade, 22(3), 86–99. https://doi.org/10.51320/rmc.v22i3.1270

Johnson, S., & Orr, K. (2020). What is business school research for? Academic and stakeholder perspectives, politics and relationality. Studies in Higher Education, 45(3), 557-578. https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1564901

Lebeau, Y., & Cochrane, A. (2015). Rethinking the ‘third mission’: UK universities and regional engagement in challenging times. European Journal of Higher Education, 5(3), 250-263. https://doi.org/10.1080/21568235.2015.1044545

Lima, M. M. C., & Ferreira, F. R. (2018). Discutindo o conceito de legitimidade no contexto atual. Revista Quaestio Iuris, 11(1), 498–528. https://doi.org/10.12957/rqi.2018.28271

Maas, K., & Liket, K. (2011). Social impact measurement: Classification of methods. In Burritt, R. L., Schaltegger, S., Bennett, M., Pohjola, T., & Csutora, M. (Eds.). Environmental Management Accounting and Supply Chain Management, Springer.

Maccari, E. A., & Nishimura, A. T. (2014). Povoamento dos estratos conceitos 6 e 7 no sistema de avaliação da CAPES pela área de administração, ciências contábeis e turismo nas avaliações trienais 2010 e 2013. REAd. Revista Eletrônica de Administração, 20, 601–624. https://doi.org/10.1590/1413-2311.0442014.50134

Machado, D. P., & Ott, E. (2015). Estratégias de legitimação social empregadas na evidenciação ambiental: Um estudo à luz da teoria da legitimidade. Revista Universo Contábil, 11(1), 136-156. https://ojsrevista.furb.br/ojs/index.php/universocontabil/article/view/4779/0

Manoel, G. T., Priebe, A. C., Strassburg, U., & Serafim, M. C. (2023). Estratégias de legitimidade de Suchman evidenciadas no Cadastro da Justiça do Paraná – CAJU, referente a atividade de perito contábil. Revista de Gestão e Secretariado, 14(1), 1049–1067. https://doi.org/10.7769/gesec.v14i1.1570

Martins, A. R. S., Frare, A. B., & Quintana, A. C. (2021). O perfil dos contadores públicos e das instituições da Rede Federal de Ensino diante das NBC TSP à luz das estratégias de legitimidade de Schuman. Navus - Revista de Gestão e Tecnologia, 11, 1-14. https://navus.sc.senac.br/navus/article/view/1578/pdf

Moutinho, L., Cesarino, P. de N., & Novaes, S. C. (2019). Momento é de crise. Revista de Antropologia, 6(3), 500-509. https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.2019.165334

Oliveira, T., Stecanela, N., & Boufleuer, J. P. (2023). A dimensão formativa do processo de avaliação da pós-graduação: considerações sobre o novo modelo de avaliação da CAPES. Educação & Sociedade, 44. https://doi.org/10.1590/ES.273292

Pereira, A. dos S., & Vendramin, E. de O. (2021). Análise da divulgação das teses em Contabilidade no Brasil. Revista Catarinense da Ciência Contábil, 20, 1-25. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8257956

Pontelli, G. E., & Pigatto, J. A. M. (2024). Gerenciamento da Impressão de Legitimidade em Universidades Federais. Administração Pública e Gestão Social, 16(1). https://doi.org/10.21118/apgs.v16i1.15704

Reina, D., Reina, D. R. M., Silva, H. A. S., & Ensslin, S. R. (2012). Características dos programas de pós-graduação em contabilidade: Uma análise das universidades dos países de língua inglesa. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), 6(3), 262-281. https://doi.org/10.17524/repec.v6i3.278

Ribeiro, H. C. M. (2020). Analisando a colaboração e produção científica da área ensino e pesquisa em administração e contabilidade. Perspectivas em Ciência da Informação, 25(2), 194-222. https://doi.org/10.1590/1981-5344/3915

Ribeiro, R. B., Miranda, G. J., & de Azevedo, R. R. (2020). A baixa legitimação da qualificação econômico-financeira (QEF) percebida pelos stakeholders nas licitações públicas. Advances in Scientific and Applied Accounting, 1(1), 185–205. https://doi.org/10.14392/asaa.2020130310

Ribeiro, R. B., Miranda, G. J., & Azevedo, R. R. de. (2021). (Des) legitimação da informação contábil em processos licitatórios no Brasil. Revista Contemporânea de Contabilidade, 18(48), 72–88. https://doi.org/10.5007/2175-8069.2021.e75806

Rolim, P. Y. F., & Ramos, A. S. M. (2020). Análise da gestão dos programas de pós-graduação baseada no resultado da avaliação CAPES por meio da matriz importância-desempenho. Avaliação, 25(3). https://doi.org/10.1590/S1414-40772020000300002

Santos, J. A., Azevedo, D. B. de, Oliveira, F. F. de, & Oliveira, V. S. de. (2024). O uso de estratégias de legitimidade: um estudo nos três maiores frigoríficos brasileiros. Revista Eletrônica de Administração, 30(1). https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/135231

Silva, H. A. S., Reina, D. R. M., Ensslin, S. R., & Reina, D. (2012). Programas de pós-graduação em contabilidade: Análise da produção científica e redes de colaboração. Revista de Contabilidade e Organizações, 6(14), 145-162. https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/45420

Soares, S. V., Silva, V. P., Casa Nova, S. P. de C., & Góis, A. D. (2018). Programas de pós-graduação em contabilidade: Semelhanças e diferenças da produção bibliográfica. RACE - Revista de Administração, Contabilidade e Economia, 17(2), 695–732. https://doi.org/10.18593/race.v17i2.16494

Suchman, M. C. (1995). Managing legitimacy: Strategic and institutional approaches. The Academy of Management Review, 20(3), 571-610. https://doi.org/10.2307/258788

Tanaka, L. M. (2021, 12 de março). Impacto social de programas de pós-graduação no Brasil com interfaces na área de sustentabilidade urbana. Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo. http://www.iea.usp.br/pesquisa/projetos-institucionais/usp-cidades-globais/artigos-digitais/impacto-social-de-programas-de-pos-graduacao-no-brasil-com-interfaces-na-area-de-sustentabilidade-urbana-1

Tempesta, V. R., Rocha Neto, I. V., Leal, E. A., & Miranda, G. J. (2022). Quais saberes compõem a formação docente nos cursos de pós-graduação stricto sensu em contabilidade no Brasil? Enfoque: Reflexão Contábil, 41(3), 18-36. https://doi.org/10.4025/enfoque.v41i3.56335

Verschoore, J. R. (2021). Quando o rigor encontra a realidade: Reflexões aos programas de pós-graduação em contabilidade no Brasil. Revista Catarinense da Ciência Contábil, 20, 1-5. https://doi.org/10.16930/2237-7662202131561

Zhang, A., Xu, Y., & Robson, M. J. (2024). The legitimacy defeat of Huawei in the media: Cause, context, and process. International Business Review, 32(6). https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2022.102080

Published

2024-12-17

Issue

Section

Artigos/Papers