Obra musical opaca: a confluência de valores da música experimental em Pierre Schaeffer e John Cage
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.1625.13-26Keywords:
música experimental, Pierre Schaeffer, John Cage, musique concrète, Le CorbusierAbstract
O texto compara posições estéticas de Pierre Schaeffer e John Cage com respeito à música experimental, tentando confluir, de seus percursos distintos, os sentidos iniciais ligados ao adjetivo.Downloads
References
BORN, Georgina. Rationalized Culture - IRCAM, Boulez, and the Institutionalization of the Musical Avant-Garde. Berkeley:
University of California Press, 1995.
CAGE, John. “Rhythm Etc”. In: KEPES, Gyorgy. Module Proportion Symmetry, Rhythm. New York: George Braziller, 1966.
CAGE, John. De segunda a um ano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2013.
FENERICH, Alexandre. A Inscrição da Intimidade na Symphonie pour un Homme Seul. (tese). Doutorado em Musicologia.
Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da Caixa Preta – Ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Dumará, 2012.
HELMHOLTZ, Hermann. On the Sensation of Tone as a Physiological Basis for the Theory of Music. New York: Courier Corporation,
JOSEPH, Branden W. “John Cage and the Architecture of Silence” In: October. Vol. 81, 1997. Boston: The MIT Press, 1997.
PALOMBINI, Carlos. “A Música Concreta Revisitada”. In: Revista Eletrônica de Musicologia. Vol 4, Jun 1999. Departamento de Artes
da UFPR, 1999.
PALOMBINI, Carlos. “Machines Songs V: Pierre Schaeffer – from Research Into Noises to Experimental Music”. In: Computer Music
Journal, 17:3, pp. 14-19, Fall 1993. MIT, 1993.
PALOMBINI, Carlos. “Pierre Schaeffer, 1953: por uma música experimental”. In: Revista Eletrônica de Musicologia. Vol 3, Out. 1998.
Departamento de Artes da UFPR, 1998.
POSSEBON, Ennio. “O Modulador de Le Corbusier: forma, proporção e medida na arquitetura.” In: Revista de Cultura. v. único, p. 68-76. UniFMU), São Paulo, 2004.
SCHAEFFER, Pierre. À la Recherche d’une musique concrète. Paris: Seuil, 1952.
SCHAEFFER, Pierre. Machines à communiquer: I. Genèse des simulacres. Paris: Seuil, 1970.
SCHAEFFER, Pierre. Traité des Objets musicaux – Essai Interdisciplines. Paris: Seuil, 1966.
SCHOENBERG, Arnold. Harmonia. São Paulo: Editora UNESP, 1999.
WEBERN, Anton. O caminho para a música nova. São Paulo, Novas Metas, 1984.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).