Critical History of Photography in the Amazons and Art is Decolonial Resistance
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.v22i37.47236Keywords:
Pará Amazon, exotification and sexualization of indigenous bodies, Critical History of PhotographyAbstract
Based on accounts and rewrites, this article intends to think about paths in photography history, their connections between ethics and use of image and narrative appropriations. Taking the Pará Amazon as a place of reflection, an effort is made to rethink the power relationship constituted by a specific point of view in the history of image. This text had the collaboration of Izabelle Louise Anaúa Tremembé, an indigenous student at Federal University of Pará (UFC). In her accounts, she talks about appropriation culture, exotification of sacred objects, and sexualization of female bodies, as well in her speech, she affirms the lack of knowledge when it comes to their rituals and even brought up that indigenous autonomy in making art has always existed. The accounts were articulated on the occasion of the meeting between teachers and photography and cinema producers, in April, 2019, Alcantara/MA.
Downloads
References
BELTING, Hans. Antropologia de la imagen. Espanha: Katz, 2005.
BELTING, Hans. Florenz und Baghdad. Eine westösliche geschiste des blink. München: Verlag C.H. Beck, 2008.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 1993.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 1977.
FUNDAÇÃO NACIONAL DE ARTES (Org.). As artes visuais na Amazônia, reflexões sobre uma visualidade regional. Rio de Janeiro: Funarte; Belém: Secretaria Municipal de Educação, 1985.
KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de uma xamã yanomami. tradução Beatriz Perrone-Moysés. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
KURY, Lorelai B. A sereia amazônica dos Agassis: zoologia e racismo na Viagem ao Brasil. Revista Brasileira de História. v. 21, n. 41, São Paulo, 2011. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882001000200009 Acesso em 8/10/2020.
LEÃO, Ana Cláudia do Amaral. Imagens suspensas: a (re)constituição comunicacional da solidão e das lembranças de mulheres idosas esquecidas nos asilos. 2003. 104p. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2003.
LEÃO, Ana Cláudia do Amaral. Infinitas imagens cotidianas: vínculos e excessos na imagem digital. Tese (Doutorado Programa de Comunicação e Semiótica) - Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2012.
LIMA, Diane. O aspecto colonial da fotografia é tanto que mais tarde, alguns, dissimularão seu uso. [s. l.],1 de julho de 2019. Instagram: dianelima. Disponível em https://www.instagram.com/p/BzYBCQbn2gx/?hl=pt-br Acesso em 8/10/2020.
PAPAVERO, Nelson [et al]. O Novo Éden: a fauna da Amazônia Brasileira nos relatos de viajantes desde a descoberta do rio Amazonas por Pinzón (1500) até o Tratado de Santo Idelfonso (1777). Belém: Museu Paraense Emílio Goeldi. 2002.
SECRETARIA DE ESTADO DE CULTURA DO PARÁ. Fotografia contemporânea paraense: panorama 80/90. Belém: Secult, 2002.
SONTAG, Susan. Ensaios sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Editora Arbor, 1981.
VALENTIN, Andreas. A fotografia amazônica de George Huebner. Rio de Janeiro: Nau Editora, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cláudia Leão, Izabelle Louise Anaúa Tremembé
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).