Prototeses para travecametodologias de criação em arte contemporânea
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.v23i40.54912Keywords:
traveca-methodologies; transvestites; contemporary art; creation methodologiesAbstract
This writing is part of a study on transvestite methodologies of creation in art, the traveca-methodologies. I venture into writing prototheses for traveca-methodologies, understanding them as a spell, as weapons to combat language, understanding them in the betrayal of the genre, in the refusal of transparency, in the access to layers of delirium, and in their constant process of breathing with the other transgender, black and indigenous knowledge.
Downloads
References
BONOBA, Noá. Travomantra: Entre o solo da comunicabilidade e a experiência da desorientação. Portugal: Wrong Wrong, nº19, 2020.
LEAL, Abigail. me curo y me armo, estudando: a dimensão terapêutica y bélica do saber prete y trans. In: Pandemia Crítica, n.052. São Paulo: n-1 edições, 2020a.
COSTA, Pablo.; GREINER, Christine. Dobrar a morte, despossuir a violência: corpo, performance, necropolítica. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 9, 2020. DOI: 10.20396/conce.v9i00.8661341. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8661341.Acesso em: 27 dez. 2021.
DA SILVA. Denise Ferreira. A Dívida Impagável. Tradução: Amílcar Packer e Pedro Daher. São Paulo: Oficina de Imaginação Política e Living Commons, 2019.
DILACERDA, Lucas; RAVENA, Isadora. Como cortar o mundo com delicadeza?. Wrong Wrong. Portugal, nº19, 2020.
FUGITIVENESS. Direção: viníciux da silva. Produção: Augusto Perillo, Hugo Katsuo e viníciux da silva. Brasil: Produção Independente, 2022. Disponível em: https://youtu.be/KhCQj7SsYuI
MOMBAÇA, Jota. Ñ Vão Nos Matar Agora. Coleção Encruzilhada. São Paulo: Editora Cobogó, Versão Kindle, 2021.
RAVENA, Isadora. Sinfonia para o fim do mundo. Fortaleza: LEFA - Laboratório de Estética e Filosofia da Arte, LAC - Laboratório de Arte Contemporânea / Universidade Federal do Ceará, 2020.
SOUZA, Neusa. Tornar-se negro: ou as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Editora Schwarcz-Companhia das Letras, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Isadora Ravena
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).