“I, who am going to die, wanted to say this”: archives of an urban cartography in Ubi sunt by Manuel de Freitas and murals by Mariana Duarte Santos

Authors

  • Clarisse Dias Pessôa Universidade Federal Fluminense (UFF)

DOI:

https://doi.org/10.22409/abriluff.v17i34.65511

Keywords:

Manuel de Freitas, Ubi Sunt, Mariana Duarte Santos, Archive, city

Abstract

This article proposes a reading of the book Ubi sunt (2019), by the poet Ma­nuel de Freitas, placed in dialogue with murals painted in the neighborhood called Dois de Maio, in Lisbon, by the Portuguese visual artist Mariana Duarte Santos. The main question that drives the reading is the relation between indi­vidual and collective archives and the production of art in and about the city. The multiple networks of meanings that are created in contemporary times from the city’s remains establish an ethics that permeates the relationships woven in urban space. The complex relations and interactions between the material and the immaterial of the city establish an intricate network that affects those who inhabit and transit its spaces, transforming it and being transformed by it in a game in which visibility and invisibility take place. The meanings and complexity of subjects and spaces that articulate different times are discussed, as well as the fragmentary character of the urban and its relation with the production of art. Reflections by Jacques Derrida, Walter Benjamin, Michel Foucault, Celia Pedrosa et al contribute to the reading, as they study in different ways study the connections between archive and memory, providing the basis for the analyses proposed here.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Clarisse Dias Pessôa, Universidade Federal Fluminense (UFF)

    Doutoranda em Literatura Comparada no programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura da Universidade Federal Fluminense (UFF). Mestra em Estudos Literários- subárea em Literatura Portuguesa e Literaturas Africanas de Língua Portuguesa, com bolsa CNPq, pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Atualmente, atua como professora substituta no setor de Literatura Portuguesa na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Trad. Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó: Argos, 2009.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. Trad: Gabriel Valadão Silva. Porto Alegre: L&PM, 2021.

BERNARD, Suzanne. Le Poème em prose de Baudelaire à nos jours. Paris: Nizet, 1959.

DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Trad: Cláudia de Moraes Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.

DERRIDA, Jacques. Pensar em não ver: escritos sobre as artes do visível (1979-2004). Trad: Marcelo Jacques de Moraes. Florianópolis: Editora da UFSC, 2012.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Trad: Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.

FREITAS, Manuel de. Roteiro de variações, entrevista com Manuel de Freitas. [Entrevista concedida a] Cleber Araújo Cabral e Sérgio Henrique da Silva Lima. Em tese, Belo Horizonte, v.20, nº 3, p. 250-257, set-dez, 2014.

FREITAS, Manuel de. Ubi sunt. Juiz de Fora: Macondo, 2019.

FREITAS, Manuel de. Não antevejo um grande futuro para a poesia, entre¬vista com Manuel de Freitas. [Entrevista concedida a] Carolina Anglada, Célia Pedrosa, Fabiano Calixto e Laís Araruna de Aquino. Ouriço, Juiz de Fora, v.1, p. 76-87, 2021.

HALBWACHS, Maurice. Memória coletiva. Tradução: Laurent Léon Schaffter. São Paulo: Edições Vértice, 1990.

HELDER, Herberto. Os passos em volta. Lisboa: Assírio & Alvim, 1997.

LEAL, Felipa. A cidade líquida. Belo Horizonte: Moinhos, 2022.

PEDROSA, Celia et alli. (org). Indicionário do contemporâneo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.

IMAGENS

GAMEIRO, Alfredo Roque. Rua do Arco do Marquês d’Alegrete, 1910. Pintura. Aquarela. Dimensões: 400x563 cm. Disponível em: https://picryl.com/media/roque-gameiro-rua-do-arco-do-marques-do-alegrete-aguare¬la-c114ea Acesso em: 26/08/2024

MANTA, Abel. A Leitura - Grupo do Consultório do Professor Francisco Pulido Valente, 1955. Pintura. Óleo sobre tela. Dimensões: 151x181 cm. Disponível em: http://acervo.museudelisboa.pt/ficha.aspx?sugestao=1&ns=216000&i-d=1028&museu=2 Acesso em: 26/08/2024

SALGADO, Veloso. O sufrágio, 1913. Pintura. Óleo sobre tela. Dimensões: 258x339 cm. Disponível em: https://www.museudelisboa.pt/pt/colecoes/pintura/cidade-de-lisboa-elege-sua-primeira-vereacao-o-sufragio Acesso em: 26/08/2024

SANTOS, Mariana Duarte. Neighbours, 2021. Pintura, tinta acrílica para exterior. Disponível em: https://marianaduartesantos.com/project/3-mural-in-bairro-2-de-maio-lisboa-portugal/ Acesso em: 26/08/2024.

SANTOS, Mariana Duarte. Memórias da invasão, 2021. Pintura, tinta acrílica para exterior. Disponível em: https://marianaduartesantos.com/project/3-mural-in-bairro-2-de-maio-lisboa-portugal/ Acesso em: 26/08/2024.

SANTOS, Mariana Duarte. A leitura, 2021. Pintura, tinta acrílica para exterior. Disponível em: https://marianaduartesantos.com/project/3-mural-in-bairro-2-de-maio-lisboa-portugal/ Acesso em: 26/08/2024.

Published

2025-06-29

How to Cite

“I, who am going to die, wanted to say this”: archives of an urban cartography in Ubi sunt by Manuel de Freitas and murals by Mariana Duarte Santos . (2025). ABRIL – NEPA UFF, 17(34), 69-82. https://doi.org/10.22409/abriluff.v17i34.65511