Pão de açúcar, by Afonso Reis Cabral: an analysis of heterotopia and the ex-centric in the narrative thread

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/q357mm54

Keywords:

Metafiction, Postmodernism, Heterotopia

Abstract

This article analyzes the novel Pão de Açúcar (2018) by Afonso Reis Cabral, which addresses the story of Gisberta, a transgender Brazilian woman, HIV-positive and an immigrant, who was murdered in Portugal. The objective is to examine the metafictional features of the work, focusing on the narrative voice, character construction, and the spatial dynamics present in the plot. Through the intersection between History and Literature, the study traces a theoretical path from classical tradition to postmodernism, based on the works of Linda Hutcheon, Ana Paula Arnaut, and Walter Benjamin. Michel Foucault’s concept of heterotopia and Ozíris Borges Filho’s topoanalysis guide the investigation of space as a symbolic and identity-forming element. By fictionalizing a real and painful episode, the novel contributes to the debate on the representation of marginalized subjects and encourages reflection on memory, symbolic violence, and the social role of literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Renan Menicucci Ferreira, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

    Professor de Língua Portuguesa e Literatura, com graduação em Letras pela Universidade Federal de Viçosa (UFV) e mestre em Linguagens pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Atua no ensino médio, desenvolvendo projetos interdisciplinares voltados à produção literária, repertório cultural e produção midiática. Seus interesses de pesquisa incluem literatura, memória e cultura.

  • Rodrigo Correa Martins Machado, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

    Professor Adjunto de Letras na UFOP, com graduação e mestrado pela UFV e doutorado pela UFF. Realizou pós-doutorados em Linguística Aplicada (UFRJ) e Estudos Literários (UFMG). Atua na pós-graduação da UFOP, pesquisando literatura e cultura, decolonialidade, América Latina e literatura LGBTQIA+.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que resta de Auschwitz: o arquivo e a testemunha. Tradução de Selvino J. Assmann. São Paulo: Boitempo, 2008.

ARISTÓTELES. Arte poética e arte retórica. Tradução de Antônio Pinto de Carvalho. Rio de Janeiro: Edições de Ouro, 1986.

ARNAUT, Ana Paula. Post-modernismo no romance português contemporâneo. Fios de Ariadne. Máscaras de Proteu. Coimbra: Almedina, 2002.

BENJAMIN, Walter. O narrador. In: . Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2008.

BERKINS, Lohana. Travestis: una identidad política. In: . Pensando los feminismos en Bolívia. La Paz: Conexión fondo de emancipación, 2012,

p. 221-228. Série Foros.

BORGES FILHO, Ozíris. Espaço e literatura: introdução à topoanálise.

Franca: Ribeirão gráfica e editora, 2007.

CABRAL, Afonso Reis. Pão de açúcar. Rio de Janeiro: Harper Collins, 2021.

FELMAN, Shoshana; LAUB, Dori. Testimony: crises of witnessing in literature, psychoanalysis, and history. New York: Routledge, 1992.

FOUCAULT, Michel. Outros espaços. In: . Ditos & Escritos III – Estética: literatura e pintura, música e cinema. Tradução de Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.

GONÇALVES, Teresinha Maria. Habitar: A casa como contingência da condição humana. Revista Invi.v. 29 n. 80, p. 83-108, 2014.

HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo. Tradução de Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

LUKÁCS, Gyorgy. O romance histórico. Tradução de Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2011.

NASCIMENTO, Letícia Carolina Pereira do. Transfeminismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.

PLATÃO. A República. Tradução de Antônio Pinto de Carvalho. Rio de Janeiro: Edições de Ouro, 1986.

Published

2025-12-23

How to Cite

Pão de açúcar, by Afonso Reis Cabral: an analysis of heterotopia and the ex-centric in the narrative thread. (2025). ABRIL – NEPA UFF, 17(35), 55-69. https://doi.org/10.22409/q357mm54