Costa Andrade and the memory stone lapidation: bonds between poetry and painting

Authors

  • Carmen Lúcia Tindó Secco Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.22409/abriluff.v3i5.29761

Keywords:

poetry, painting, Angola, Costa Andrade

Abstract

Analysis of the book Irritation, of Wayovoka André, one of the lite­rary pseudonyms of Fernando Costa Andrade, poet and painter of Angola. Irritation establishes a correspondence between the art of the poetry and of the painting. It proposes a dialog between words and colors, drawings and writing, doing a reflection not only about the war in Angola, but of his poetic and pictorial writing.

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Author Biography

Carmen Lúcia Tindó Secco, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em Português Literaturas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1970), mestrado em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1976) e doutorado pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1992). Atualmente é pesquisador colaborador da Universidade de Lisboa, pesquisador pq - nível 1 c - consultor ad hoc do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico e professor associado 4 da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literaturas Africanas de Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: literaturas africanas, ficcao angolana, cultura africana, literaturas africanas de lingua portuguesa e poesia moçambicana.

Published

2010-11-19

How to Cite

Secco, C. L. T. (2010). Costa Andrade and the memory stone lapidation: bonds between poetry and painting. ABRIL – NEPA / UFF, 3(5), 10-28. https://doi.org/10.22409/abriluff.v3i5.29761