The unique confrontation with the colonial ideology of the “Overseas Authors” Publishing Collection of the Empire Students’ House

Authors

  • Inocência Mata Universidade de Lisboa Universidade de Macau (Professora Visitante)

DOI:

https://doi.org/10.22409/abriluff.v10i20.29946

Keywords:

“Overseas Authors” Publishing Collection, Empire Students’ House, colonialism, colonial ideology, violence.

Abstract

As CEI (Empire Students’ House) was born under the auspices of Minister of Colonies of Portugal, Vieira Machado, in the early 40s of the 20th Century, as consecration of aggrandizement and defense policy of the colonial empire (FARIA, 1997, p. 2), it may seem paradoxical that an institution which was supposed to work as a “triumph of the Portuguese spirit” could generate as many divisive cartridges of historical consciousness of the regime. One such cartridges beyond the African Studies Centre (created by CEI students, but that did not work in the CEI space) is the Collection “Overseas Authors” in which, despite the name, the most emblematic works of African anti-colonial literature were published. The purpose of this paper is to reveal the intricacies of this editorial guidance showing how it addressed the “colonial question” and served as a strategy to fight the violence of colonial ideology the aim of which was the subalternization of African identities.

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DOI: http://dx.doi.org/10.22409/abriluff.2018n20a495

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Author Biography

Inocência Mata, Universidade de Lisboa Universidade de Macau (Professora Visitante)

Profissão, formação académica e áreas de interesse:

Professora da Universidade de Lisboa na área de Literaturas, Artes e Culturas da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa; presentemente  com licença especial para o exercício de funções transitórias (professora visitante) na Universidade de Macau; professora convidada de muitas universidades estrangeiras.

Doutora em Letras e com pós-doutoramento em Estudos Pós-coloniais (Postcolonial Studies, Identity, Ethnicity, and Globalization,  Universidade de Califórnia, Berkeley/London School of Economics);  investigadora do Centro de Estudos Comparatistas da Universidade de Lisboa e Membro Correspondente da Academia das Ciências de Lisboa – Classe de Letras.

Tem vários livros publicados e dezenas de ensaios publicados em revistas de especialidade nacionais e estrangeiras, centrando-se a sua actual área de pesquisa no estudos comparado das literaturas em português, nos estudos pós-coloniais e metodologias críticas no estudo das literaturas, e em questões de identidade, etnicidade e género, e estudos de cultura e processos de encontro cultural em contextos multiculturais. Porém, o estudo das literaturas africanas e o seu ensino continuam a ser o campo de pesquisa privilegiado.

 

Publicações:

1. Pelos Trilhos das Literaturas Africanas de Língua Portuguesa (Braga, 1992), Emergência e Existência de uma Literatura – o Caso Santomense (Lisboa, 1993), Diálogo com as Ilhas:  sobre Cultura e Literatura de São Tomé e Príncipe, (Lisboa, 1998, 2011), Literatura Angolana: Silêncios e Falas de uma Voz Inquieta (LisboaLuanda, 2001), A Suave Pátria – Reflexões Político-culturais sobre a Sociedade São-tomense (Lisboa, 2004), Laços de Memória & Outros Ensaios sobre Literatura Angola (Luanda, 2006); A Literatura Africana e a Crítica Pós-colonial: Reconversões (Luanda: 2007/ Manaus, 2013); Polifonias Insulares: Cultura e Literatura de  São Tomé e Príncipe (Lisboa: 2010); Francisco José Tenreiro: as Múltiplas Faces de um Intelectual (Lisboa: 2010); Ficção e História na Literatura Angola: o caso de Pepetela (Luanda, 2010/Lisboa, 2011) e A Rainha Nzinga Mbandi: História, Memória e Mito (Lisboa, 2012).

2. Em co-autoria: O Coro dos Poetas e Prosadores de São Tomé e Príncipe (Braga/Pontevedra, 1991); manual de Literaturas Africanas de Expressão Portuguesa (Universidade Aberta, 1995: com Pires Laranjeira e Elsa Rodrigues dos Santos);  com Laura Padilha: Mário Pinto de Andrade: Um Intelectual na Política (Lisboa, 2000), A Poesia e a Vida: Homenagem a  Alda Espírito Santo (Lisboa: 2006), A Mulher em África: Vozes de uma Margem sempre Presente (Lisboa: 2007); Boaventura Cardoso: a Escrita em Processo (SP, 2005: com Rita Chaves e Tania Macêdo); Pelas Oito Partidas da Língua Portuguesa: Uma Homenagem a João Malaca Casteleiro (Macau/Lisboa: 2007: com Maria José Grosso); When Things Came Together: Studies on Chinua AChebe (Lisboa, 2009: com Don Burness e Vicky Hartnack); Colonial/Post-Colonial: Writing as Memory in Literature (Lisboa, 2012: com Fernanda Gil Costa).

Published

2018-06-04

How to Cite

Mata, I. (2018). The unique confrontation with the colonial ideology of the “Overseas Authors” Publishing Collection of the Empire Students’ House. ABRIL – NEPA / UFF, 10(20), 15-23. https://doi.org/10.22409/abriluff.v10i20.29946