The sites of memory in Naquela noite, a short story by the Guinean writer Odete Semedo

Authors

  • Wellington Marçal de Carvalho UFMG

DOI:

https://doi.org/10.22409/abriluff.v12i25.43071

Keywords:

Decolonization, Memory, Guinean Literature – criticism and interpretation

Abstract

The present work approaches the way Odete Semedo, in her literary text and specifically in the short story Naquela Noite, uses strategies which can be considered as a possible symbolization of “sites of memory”. Such strategies reinforce resistance mechanisms and indicate ways of survival to go through difficult periods in the troubled space of Guinea-Bissau. The discussion that is now underway intends to endorse part of the thought of Amílcar Cabral, the most expressive revolutionary leader on the Guinean ground, in which the greater meaning of his people’s struggle for independence is clarified. Cabral’s lucid perception seems to be the same that can be seen in the work carried out by Semedo when he enacts, in his literary project, possibilities for the Guinean people to assume, even with great difficulties, the direction of their destiny. The strategies assumed by the writer configure a literary project of a politicized nature. This work, fueled by these reflections, can verticalize the discussion by focusing on the symbolization of “sites of memory” in Semedo’s text, emphasizing, in the literary enunciation , its performativity as a beacon of resistance and an input for survival to overcome the harshness of current times of Guinea-Bissau. In Naquela Noite, Semedo’s dexterity is proven by her skill of handling the concomitance of divergent times and spaces, as well as the remains of traditions threatened with extinction due to the acceleration of history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wellington Marçal de Carvalho, UFMG

Bibliotecário-Documentalista. Mestre e Doutor em Letras / Literaturas de língua portuguesa (PUC Minas). Coordenador da Biblioteca da Escola de Veterinária da UFMG.

References

ACHUGAR, H. O lugar da memória: a propósito de monumentos (motivos e parênteses). In: Planetas sem boca: escritos efêmeros sobre arte, cultura e literatura. Tradução de Lyslei Nascimento. Belo Horizonte: UFMG, 2006. p. 167-184.

ALVES, R. M. F.; CARVALHO, W. M. de (Org.). Deslocamentos estéticos. Florianópolis: Nyota, 2020. 368 p.

AMÂNCIO, I. M. da C. Odete Costa Semedo: expressão literária feminina africana, em diálogo com a tradição oral, o anticolonialismo e a construção da nacionalidade guineense. In: SECCO, C. T.; SEPÚLVEDA, M. do C.; SALGADO, M. T. (Org.). África & Brasil: letras em laços. São Caetano do Sul: Yendis, 2010. p. 261-274.

BISPO, E. C. Gestos e vozes de papel: Odete Semedo e a reinvenção de pas¬sadas e estórias da tradição oral guineense. Orientadora: Carmem Lúcia Tindó Ribeiro Secco. 2005. 99 f. Dissertação (Mestrado em Letras Verná¬culas) – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.

CALADO, K. de A. Ancestralidade e imagens de nação no cantopoema No fundo do canto, de Odete Semedo. Orientadora: Maria Nazareth Soares Fon¬seca. 2015. 134 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.

COSTA, L. [Mais] conversa com ... Odete Semedo. Boletim + Escola, n. 11, p. 6-7, maio 2009.

DEUS, L. P. S. e. A língua é minha pátria: hibridação e expressão de iden¬tidades nas literaturas africanas de língua portuguesa. Orientadora: Maria Nazareth Soares Fonseca. 2012. 103 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, 2012.

DUARTE, V. Cabral, gênero e desenvolvimento. In: MATA, I.; PADILHA, L. C. A mulher em África: vozes de uma margem sempre presente. Lisboa: Colibri, 2006. p. 169-175.

FONSECA, M. N. S. Percursos da memória em textos das literaturas africanas de língua portuguesa. Gragoatá: Revista do Instituto de Letras, Niterói, n. 19, p. 45-63, 2. sem. 2005.

FONSECA, M. N. S. Percursos da memória em textos das literaturas africanas de língua portuguesa. In: ______. Literaturas africanas de língua portuguesa: percursos da memória e outros trânsitos. Belo Horizonte: Veredas e Cená¬rios, 2008. p. 73-91.

IÉ. E. J. P. Pequena longa viagem da literatura guineense. Orientadora: Maria Teresa Salgado Guimarães. 2019. 213 f. Dissertação (Mestrado em Letras Vernáculas) – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.

LEITE, J. E. B. da C. A literatura guineense: contribuição para a identidade da nação. Orientador: José Luiz Pires Laranjeira. 2014. 326 f. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Letras, Universidade de Coimbra, 2014.

MATA, I. Prefácio: a voz escrita por Odete Semedo: entre a prasa e a tabanca – a modernidade do bantabá. [Escrito em 1999]. In: SEMEDO, O.C. Djênia: histórias e passadas que ouvi contar. Bissau: INEP, 2000. p. 7-13.

NORA, P. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Tradução de Yara Aun Khoury. Projeto História, São Paulo, n. 10, p. 7-28, dez. 1993.

NORA, P. Les lieux de mémoire. Paris: Gallimard, 1985. 3 v.

PEREIRA, C. M. de A. Os meus três amores: o diário de Carmen Maria de Araújo Pereira: uma visão de Odete Costa Semedo. Bissau: INEP, 2016. 326 p.

RIBEIRO, M. C.; SEMEDO, O. C. (Org.). Literaturas da Guiné-Bissau: can¬tando os escritos da história. Porto: Afrontamento, 2011. 257 p.

RICOUER, P. A memória, a história, o esquecimento. Tradução de Alain François. Campinas: UNICAMP, 2007. 535 p.

SEMEDO, M. O. da C. As mandjuandadi – cantigas de mulher na Guiné¬-Bissau: da tradição oral à literatura. Orientadora: Maria Nazareth Soares Fonseca. 2010. 415 f. Tese (Doutorado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Programa de Pós-graduação em Letras, Belo Horizonte, 2010.

SEMEDO, M. O. da C. Djênia: histórias e passadas que ouvi contar. Bissau: INEP, 2000. 143 p. v. 2.

SEMEDO, M. O. da C. Entre o ser e o amar. Bissau: INEP, 1996. (Kebur, 3).

SEMEDO, M. O. da C. Guiné-Bissau: histórias, culturas, sociedades e lite¬ratura. Belo Horizonte: Nandyala, 2011. 132 p.

SEMEDO, M. O. da C. No fundo do canto. Belo Horizonte: Nandyala, 2007. 198 p.

SEMEDO, M. O. da C. Sonéá: histórias e passadas que ouvi contar. Bissau: INEP, 2000. 153 p. v. 1.

TODOROV, T. A conservação do passado. In: Memória do mal tentação do bem: reflexões sobre o século XX. Tradução de Joana Angélica D’Avila. São Paulo: Arx, 2002. p. 133-171.

WINTER, J. A. A geração da memória: reflexões sobre o “boom da memória” nos estudos contemporâneos de história. In: SELIGMANN-SILVA, M. (Org.). Palavra e imagem: memória e escritura. Chapecó: Argos, 2000. p. 67-90.

Published

2020-11-30

How to Cite

Carvalho, W. M. de. (2020). The sites of memory in Naquela noite, a short story by the Guinean writer Odete Semedo. ABRIL – NEPA / UFF, 12(25), 99-112. https://doi.org/10.22409/abriluff.v12i25.43071