From bodies to female corpus: gender performance and “transvestitewriting” in Florbela Espanca, Al Berto and Margarida Vale de Gato
DOI:
https://doi.org/10.22409/abriluff.v13i26.47427Keywords:
portuguesa literature, poetry, female stagingAbstract
This article aims and challenges to analyze, in a transversal way, some texts of three Portuguese poets − Florbela Espanca, Al Berto and Margarida Vale de Gato −, with regard to the staging of the female in lyrical subjectivity, through a designated conceptual operator “transvestite-writing”. For that, the Queer Theory and the Feminist Theories will be used, which, at the same time, see (re) thinking the category of subject.
Downloads
References
AL BERTO. O medo. Lisboa: Assírio & Alvim, 2017.
AMARAL, Ana Luísa. A gênese do amor. Rio de Janeiro: Gryphus, 2007.
AMARAL, Ana Luísa. Arder a palavra e outros incêndios. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 2017.
AMARAL, Fernando Pinto do. O mosaico fluido. Lisboa: Assírio & Alvim, 1991.
BASBAUM, Ricardo. Amo os artistas-etc. In: MOURA, Rodrigo (org). Políticas Institucionais, Práticas Curatoriais. Belo Horizonte: Museu de Arte da Pampulha, 2005.
BARTHES, Roland. O prazer do texto. São Paulo: Perspectiva, 2010.
BÍBLIA DE JERUSALÉM. São Paulo: Paulus, 2010.
BOCHICCHIO, Maria – recensão crítica a Mulher ao mar, de Margarida Vale de Gato. In: Colóquio Letras, 176, p. 232-234, Lisboa, jan/abril, 2011.
BUTLER. Judith. Problemas de gênero. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
CLAVEL, Ana. Yo es otr@. Cidade do México: Cal y arena ediciones, 2013
CUNHA, Sílvia Souto; GATO, Margarida Vale de. Margarida Vale de Gato – atos de domesticação (entrevista). VISAO.sapo.pt., 2011, Cultura, s/p.
DELEUZE, Gilles. Crítica e Clínica. São Paulo: Editora 34, 2011.
DOTTIN-ORSINI, Mireille. A mulher que eles chamavam fatal. Rio de Janeiro: Rocco, 1996.
ESPANCA, Florbela. Poesia completa. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 2000.
FOUCAULT, Michel. Estética: Literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2008.
FREITAS, Manuel de. Me, Myself and I. Lisboa: Assírio & Alvim, 2005.
GATO, Margarida Vale de. Mulher ao mar. Lisboa: Mariposa Azual, 2013.
HOLLANDA, Heloísa Buarque (org). Pensamento feminista. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.
JUNQUEIRA, Renata Soares. Florbela Espanca: uma estética da teatralidade. São Paulo: Editora Unesp, 2003.
KLINGER, Diana. Escrita de si como performance. Revista Brasileira de Literatura Comparada, n.12, p.11-30, 2008.
KLOBUCKA, Anna M. O formato de mulher. Coimbra: Angelus Novus, 2009.
LACAN, Jacques. Seminário, livro 2. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
LOPES, Adília. Obra. Lisboa: Mariposa Azual, 2000.
MARTINS, Fernando Cabral. O trabalho das imagens. Lisboa: Aríon, 2000.
PEQUENO, Tatiana. Margarida Vale de Gato: apresentação de ‘Mulher ao mar’ e entrevista. Abril/Nepa/UFF, v.12, n. 24, p145-158, Niterói, 2020.
PESSOA, Fernando. Obra Poética. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2005.
PLATH, Sylvia. Ariel. New York: Harper Collins publishers, 2004.
ROCHA, Clara. O espaço autobiográfico em Miguel Torga. Coimbra: Livraria Almedina, 1977.
SÁ-CARNEIRO, Mário de. Verso e Prosa. Lisboa: Assírio & Alvim, 2010.
SARDUY, Severo. Escrito sobre um Corpo. São Paulo: Perspectiva, s/d.
SASAKI, Leonardo. Decifrar os sinais da intimidade: leituras de Al Berto. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade de São Paulo, 2012.
VELLOSO, Leonel. “corpos de alberto e al berto”: a escrita de uma “existência de papel”, Tese de Doutorado (Letras Vernáculas), Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 ABRIL – NEPA / UFF
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
I authorize the journal Abril - NEPA/UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the journal Abril - NEPA/UFF are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Abril is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).