Um beijo dado mais tarde and the (un)learning of reading

Authors

  • Gisele Seeger Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

DOI:

https://doi.org/10.22409/abriluff.v14i28.50971

Keywords:

Maria Gabriela Llansol, Um beijo dado mais tarde, reading, perception

Abstract

The liberation of language from its habitual condition of “imposture” is a semantic nucleus disseminated throughout the work of Maria Gabriela Llansol, but it is in Um beijo dado mais tarde (1990) that this nucleus finds a space for fictional “dramatization” , presenting itself both as a sui generis textual construction and as an experience of the beings that transit through this text. Here, I pursue the argument that the image of reading is in this work at the same time the semantic node from which the exchange of an inherited language for an acquired voice emanates and the main way in which the figures claim a deautomatized and amplified perception of texts and world(s). Theoretical formulations of Roland Barthes, Hans Robert Jauss and Wolfgang Iser illuminate my interpretive hypothesis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gisele Seeger, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Doutoranda em Letras – Teoria da Literatura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Seus principais interesses incidem sobre os estudos narrativos e o romance português dos séculos XX e XXI. Em 2020, defendeu dissertação de mestrado intitulada Finisterra e os modos de povoar uma paisagem: estratégias de configuração da perspectiva narrativa.

References

BARRENTO, João. A origem de ler (Posfácio). In: LLANSOL, Maria Gabriela. Um beijo dado mais tarde. Porto: Assírio e Alvim, 2016.

BARTHES, Roland. Aula [1978]. São Paulo: Cultrix, 1989.

Maria Gabriela Llansol e a rapariga que temia a impostura da língua. In: Actas do colóquio Lusophofe History, Literature and Culture Conference, Universidade de Santa Barbara, Califórnia, 13 e 14 de Abril de 2000.

GUSMÃO, Manuel. Figuras da metamorfose na obra de Maria Gabriela Llansol. In: GUSMÃO, Manuel. O fulgor é móvel. Em torno da obra de Maria Gabriela Llansol. Lisboa: Roma Editora, 2003. p. 13-23

GUSMÃO, Manuel. Partilha generosa do que é misterioso. In: Jornal de Letras, Artes e Ideias, 1991.

ISER, Wolfgang. A interação do texto com o leitor. In. LIMA, Luiz Costa (Org.). A literatura e o leitor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

JAUSS, Hans Robert. A história da literatura como provocação à teoria literária. São Paulo: Editora Ática, 1994.

LLANSOL, Maria Gabriela. “Para que o romance não morra”. In: LLANSOL, Maria Gabriela. Lisboaleipzig 1: O encontro inesperado do diverso. Lisboa: Edições Rolim, 1994.

LLANSOL, Maria Gabriela. Na margem da língua, fora da literatura. In: LLANSOL, Maria Gabriela. Entrevistas. Belo Horizonte: Autêntica, 2011, p. 7-17.

LLANSOL, Maria Gabriela. Um beijo dado mais tarde. Porto: Assírio e Alvim, 2016.

LLANSOL, Maria Gabriela. Um falcão no punho. Lisboa: Relógio D’Água, 1998.

LOPES, Silvina Rodrigues. Ficção: Des-possessão. In: LOPES, Silvina Rodrigues. Teoria da des-possessão (Sobre textos de Maria Gabriela Llansol). Lisboa: Averno, 2013, 79-89.

MOURÃO, José Augusto. Figuras da metamorfose na obra de Maria Gabriela Llansol. In: MOURÃO, José Augusto. O fulgor é móvel. Em torno da obra de Maria Gabriela Llansol. Lisboa: Roma Editora, 2003, p. 13-23.

SANTOS, Maria Etelvina. Eu leio assim este Texto. In: SANTOS, Maria Etelvina. In: Como uma pedra-pássaro que voa. Llansol e o improvável da leitura. Lisboa: Mariposa Azual, 2008.

SEIXO, Maria Alzira. Para uma tipologia do discurso ficcional. (Pensando a obra de Maria Gabriela Llansol). In: SEIXO, Maria Alzira. A palavra do romance. Ensaios de genologia e análise. Lisboa: Livros Horizonte, 1986 p. 28-33.

Published

2022-04-15

How to Cite

Seeger, G. (2022). Um beijo dado mais tarde and the (un)learning of reading. ABRIL – NEPA / UFF, 14(28), 135-147. https://doi.org/10.22409/abriluff.v14i28.50971