Poetry “as if”: intermidialities in Patrícia Lino
DOI:
https://doi.org/10.22409/abriluff.v14i29.54718Keywords:
Contemporary Portuguese poetry, Patrícia Lino, Intermidiality, Parody, IronyAbstract
Study of intermediality references of Patrícia Lino’s writing in which the boundaries between media (audio, image, meme, video) are crossed with the poetry. By using specific means of digital and imagistic media, her object- -books give rise to both the “as if” character of the appropriated intermediality references as they generate the illusion of specific practices of other media. Evidence of these intermedialities are present in Anti-corpo. A parody on the laughable empire (2019) and I who cannot sing (2020), creations with which the poet provokes in the reader through illusion the sensations of musical, pictorial and cinematographic qualities.
Downloads
References
BRUHN, Jørgen. O que é midialidade, e (como) isso importa? Termos teóricos e metodologia. In: FIGUEIREDO , Camila et al (Orgs.). A intermidialidade e os estudos interartes na arte contemporanea. Santa Maria: Ed. UFSM, 2020, p. 15-54.
DELEUZE, Gilles. Diferenca e repeticao. Tradução Luiz Orlandi. Rio de Janeiro: Graal, 2006.
DINIZ, Thaïs. Apresentação. In: DINIZ, Thaïs (Org.). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012, p. 9-14.
GARRAMUÑO, Florencia. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade da arte contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.
GIMÉNEZ, Isaac. Anticorpo: a parody on the colonial ambition by Patrícia Lino. Mester (UCLA), 49(1), vol. xlix, 215-222, 2020.
GOLDSMITH, Kenneth. Escritura no-creativa: gestionando el languaje en la era digital. Traducción Alan Page. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Caja Negra, 2020.
HAYLES, Katherine. Literatura eletrônica: novos horizontes para o literário. São Paulo: Global, 2009.
HOESTEREY, Ingeborg. Pastiche: cultural memory in art, film, literature. Bloomington: Indiana University Press, 2001.
HUTCHEON, Linda. Uma teoria da parodia: ensinamentos das formas de arte do século XX. Tradução Teresa Louro Pérez. Lisboa: Edições 70, 1985.
HUTCHEON, Linda. Teoria e politica da ironia. Tradução Júlio Jeha. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000.
KRAUSS, Rosalind. A escultura em campo ampliado. Gavea, Rio de Janeiro, n. 1, p. 87-93, 1984.
KRISTEVA, Julia. Introducao a semanalise. Tradução Lúcia Helena França Ferraz. São Paulo: Perspectiva, 2005.
LINO, Patrícia et al. I who cannot sing. Juiz de Fora: Gralha Edições, 2020.
LINO, Patrícia. Anti-corpo. A parody on the laughable empire. 44 min. EUA, 2019.
LINO, Patrícia. Contra a anestesia, a gargalhada corrosiva: sobre o processo de escrita d’O kit de sobrevivencia do descobridor portugues no mundo anticolonial. Texto poetico, v. 17, n. 32, p. 225-247, 2021.
LINO, Patrícia. http://www.iwhocannotsing.com.
LINO, Patrícia. O kit de sobrevivencia do descobridor portugues no mundo anticolonial. Juiz de Fora: Edições Macondo, 2020.
LINO, Patrícia. Poetographica. Disponível em: http://www.patricialino.com/poetographica. Acesso em 04/mai/2022.
OLIVEIRA, Solange. Intermidialidade e estudos interartes: uma breve introdução. In: FIGUEIREDO , Camila et al (Orgs.). A intermidialidade e os estudos interartes na arte contemporanea. Santa Maria: Ed. UFSM, 2020, p. 11-14.
RAJEWS KY, Irina. Intermidialidade, intertextualidade e “remediação”: uma perspectiva literária sobre a intermidialidade. In: DINIZ, Thaïs (Org.). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012, p. 15-45.
VILLA-FOR TE, L. Escrever sem escrever: literatura e apropriação no século XXI. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2019.
WOLF, Werner. Ficção musicalizada e intermidialidade: aspectos teóricos dos estudos sobre palavra e música. In: FIGUEIREDO , Camila et alii (Orgs.). A intermidialidade e os estudos interartes na arte contemporanea. Santa Maria: Ed. UFSM, 2020, p. 213-240.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ABRIL – NEPA / UFF
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
I authorize the journal Abril - NEPA/UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the journal Abril - NEPA/UFF are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Abril is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).