Between the poetic, childhood and the (new) utopia: laughter
DOI:
https://doi.org/10.22409/abriluff.v16i33.62775Keywords:
Laughter, Childhood, Utopia, LightnessAbstract
This article proposes to analyze the presence of laughter and its mechanis- ms, such as ironic play, comedy and humor, cultivated mainly by marginal characters, of which children stand out, in the narrative Avódezanove e o segredo do soviético (2009), by Ondjaki. Through observing this thematic recurrence in the narrative, the objective is to understand how laughter is configured as an element of undressing problematic issues in the post-inde- pendence dystopian environment, in the same way that it is constituted as an instrument for the maintenance of utopia and dream. The analytical path covers theoretical bases on the laughable and its mechanisms, based on the theories of Verena Alberti, Wladimir Propp and Henri Bergson associated with other researchers on the subject, and how they are associated with the idea of lightness, defended by Italo Calvino, and with the optimism that is observed in the literary production of the Angolan author.
Downloads
References
ALBERTI, Verena. O riso e o risível na história do pensamento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002. (Coleção Antropologia Social).
ALVES, Maria Theresa Abelha. Gil Vicente sobre o signo da derrisão. Feira de Santana: UEFS, 2002.
BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimen- to: o contexto de François Rabelais. Trad. Yara Frateschi Vieira. 5ª ed. São Paulo: Annablume, Hucitec, 2010.
BERGSON, Henri. O riso: ensaio sobre a significação da comicidade. Trad. Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
CALVINO, Ítalo. Seis propostas para o próximo milênio. Trad. Ivo Barroso. 3ªed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
COUTO, Mia. “Que África escreve o autor africano?” in: . Pensa- tempos: artigo de opinião. 2ª ed. Lisboa: Editorial Caminho, 2005. p.59-63.
HERINGER, Elisangela Silva. Meninos que lutam com risos: uma leitura de “Quem me dera se onda, de Manuel Rui, e de Avódezanove e o segredo do soviético, de Ondjaki”. 2014. 106 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Lite- rários) – Instituto de Letras, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2014.
JACOBY, Russell. O fim da utopia: cultura e política na era da apatia. Trad. Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record, 2001.
PROPP, Vladimir. Comicidade e riso. Trad. Aurora Fornori Bernardini. São Paulo: Ática, 1982. (Série Fundamentos).
ONDJAKI. Bom dia camaradas. Rio de Janeiro: Agir, 2006.
ONDJAKI. Os da minha rua. Rio de Janeiro: Língua Geral, 2007. (Coleção Ponta de Lança).
ONDJAKI. Avódezanove e o segredo do soviético. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
ONDJAKI. A bicicleta que tinha bigodes. Rio de Janeiro: Pallas, 2012. ONDJAKI. O livro do deslembramento. Rio de Janeiro: Pallas, 2020.
SALGADO, Maria Teresa. A presença do cômico na ficção angolana con- temporânea: a tarefa de conciliar o inconciliável. Rio de Janeiro: PUC-RJ, 1997. Tese (Doutorado em Literatura Portuguesa) – Departamento de Letras Vernáculas, Pontíficia Universidade Católica, Rio de Janeiro, 1977.
SALGADO, Maria Teresa. “A presença do cômico nas literaturas africanas de língua portuguesa”. In: LEÃO, Ângela Vaz (org). Contatos e ressonâncias: literaturas africanas de língua portuguesa. Belo Horizonte: PUC Minas, 2003, p.101-136.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ABRIL – NEPA / UFF
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
I authorize the journal Abril - NEPA/UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the journal Abril - NEPA/UFF are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Abril is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).