The modernization of theatrical art in the 19th century in booklets for Portugal and Brazil
DOI:
https://doi.org/10.22409/abriluff.v17i34.65209Keywords:
Portuguese Theatre, Brazilian Theatre, Biblioteca do Povo e das EscolasAbstract
The article analyses three pamphlets from the 19th-century collection Biblioteca do Povo e das Escolas, from the editorial perspective of a project promoting Instruction for Portuguese and Brazilians, published by editor David Corazzi. These pamphlets, related to the performing arts, are titled A Arte no Teatro (The Art of Theatre), Arte Dramática (Dramatic Art), and Manual do Ensaiador Dramático (The Dramatic Director’s Manual). The first two were written by an artist and set designer, Manoel de Macedo, and the third by a director and teacher, Augusto de Melo. Republished by the Federal University of Paraná (UFPR) Press, in 2022, with organization and notes by Professor Walter Lima Torres Neto, and with prefaces by Portuguese researcher, Guilherme Felipe and afterwords by Brazilian professors, these volumes open new possibilities for theatre historiography practices, exploring the inevitable exchanges between the stages of the two countries in the 19th and early 20th centuries.
Downloads
References
BALME, Christopher. Histórias globais do teatro: modernização, esferas públicas e redes transnacionais. In: WERNECK, Maria Helena. REIS, Angela de Castro. Rotas de Teatro entre Portugal e Brasil. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2012, ps. 202-219.
CARVALHO, Jorge; SANTOS, Vera Maria. Geografia geral para portugueses e brasileiros. Revista Entreideias. Aracaju: Revista da FACED/UFSE, n.10, 2006.
FARIA, João Roberto. O teatro realista no Brasil: 1855-1865. São Paulo: Perspectiva. 1993.
FARIA, João Roberto. Teatro e Escravidão no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 2022.
FRANÇA, José-Augusto. A Arte Portuguesa de Oitocentos. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa,1992.
FELIPE, José Guilherme Mora (Guilherme Felipe). O gosto do público que sustenta o teatro. Subsídios para o estudo do pensamento teatral oito¬centista em Portugal. Tese de Doutorado, Universidade de Lisboa, 2017.
LEVIN, Orna Messer; SANTOS, Gilda (Org.). João do Rio Plural. Centenário de um acervo luso-brasileiro. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2023.
LOPES, Maria Virgílio Cambraia. Migrações Artísticas e memórias do tea¬tro: as imagens de Rafael Bordalo Pinheiro no Brasil. In: WERNECK, Maria Helena; REIS, Angela. Rotas de Teatro entre Portugal e Brasil (Org.). Rio de Janeiro: 7 Letras, 2012.
LOPES, Maria Virgílio Cambraia. Rafael Bordalo Pinheiro. Imagens e Memórias do Teatro. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 2013.
MACEDO, Manuel. Arte Dramática. Org. e Notas Walter Lima Torres. Curitiba: Editora UFPR, 2022a.
MACEDO, Manuel. A Arte no Teatro. Org. e Notas Walter Lima Torres. Curitiba: Editora UFPR, 2022b.
MELLO, Augusto de. Manual do Ensaiador Dramático. Org. e Notas Walter Lima Torres. Curitiba: Editora, 2022.
PRADO, Décio de Almeida. Teatro de Anchieta a Alencar. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1993.
PIRES DE LIMA, Isabel. Eça, o realismo e a pintura “Uma prosa como ain¬da não há”. In: Revista Metamorfoses. Fonte: https://doi.org/10.35520/metamorfoses.2015. v 13n1a5073 (Acesso em 28/05/2023).
PIRES DE LIMA, Isabel; VENÂNCIO, Gisele M. Lisboa-Rio de Janeiro-Fortaleza. Os caminhos da Coleção Biblioteca do Povo e das Escolas traçados por David Corazza, Francisco Alves e Gualter Rodrigues. In: Cultura. Revista de História e Teoria das Idéias. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, Vol. 21, 2005.
WERNECK, Maria Helena; REIS, Angela de Castro. Rotas de Teatro entre Portugal e Brasil (Org.). Rio de Janeiro: 7 Letras, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ABRIL – NEPA / UFF

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
I authorize the journal Abril - NEPA/UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the journal Abril - NEPA/UFF are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.

Abril is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).






