Autoethnography and women researchers visibility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/3dh22t12

Abstract

The main of this article is to face autoethnography, in the light of a fieldwork carried out by the authors, in order to establish a dialogue with the practice concentrating the discussion around a central aspect for ethnographer: scientific reflexivity. A description and critical perspective of autoethnography is sought in Caroline Ellis (1999), among other authors. The specific context of the researches in question did not contemplate autoethnography as a possible methodological path, but it imposes itself as an alternative to include data observed in the private life of the researchers, which involve their children and raises ethical, resistance and gender issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cláudia da Silva Pereira, PUC-Rio - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

    Doutora e Mestre em Antropologia Cultural pelo PPGSA (IFCS-UFRJ).
    Pesquisadora e Professora Associada do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da PUC-Rio,
    dedica suas pesquisas às culturas juvenis e suas representações na publicidade. Em 2018,
    realizou estágio pós-doutoral no ICS – Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa,
    sob a supervisão do Professor José Machado Pais. É autora e organizadora de diversos livros,
    entre eles Brazilian Youth: Global Trends, Local Perspectives (2020), publicado pela Editora
    Routledge, New York & London. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Bolsista Cientista do Nosso Estado da FAPERJ.

  • Marcella Silva Azevedo, PUC-Rio - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

    Jornalista, Mestre e Doutora em Comunicação pela PUC-Rio.
    Possui artigos publicados em anais de congressos e de importantes periódicos da área, além de
    capítulos em livros. Dedica-se a pesquisas que abordam relações entre juventude e consumo,
    especialmente a partir dos estudos da antropologia do consumo, da cultura material e das
    representações sociais juvenis em diferentes suportes midiáticos.

Published

2024-10-20