Transsexuality in the School Environment: "It's very delicate to realize that some teachers do not tolerate diversity"

“É MUITO DELICADO PERCEBER QUE ALGUNS PROFESSORAS/ES NÃO TOLERAM A DIVERSIDADE”

Authors

Abstract

This article investigates the inclusion of transgender students in Basic Education schools in Lages, Santa Catarina. Using a qualitative and post-structuralist approach, the study involved interviews with four teachers. The findings reveal that despite some progress, transgender students still face challenges such as discrimination, disrespect from some teachers or staff, and a lack of emotional support. These obstacles directly impact their academic performance. The study emphasizes the urgent need for schools to establish policies and practices that are inclusive and respectful of gender diversity, thereby creating a safer and more welcoming educational environment for all.

Key words: Transexual Students, Inclusion, Basic Education.

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Author Biography

Mareli Eliane Graupe, Universidade do planalto Catarinense - Uniplac

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (20h) e do Programa de Pós-Graduação em Ambiente e Saúde (20h) na Universidade do Planalto Catarinense (UNIPLAC/SC). Coordena o grupo de pesquisa Gênero, Educação e Cidadania na América Latina (GECAL/UNIPLAC). Licenciada em Pedagogia (2001) e mestra em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ (2004), doutora em Educação e Cultura pela Universidade de Osnabrueck, Alemanha (2010), revalidação UFSM (2010). Pós-doutora pelo Programa Interdisciplinar em Ciências Humanas, UFSC (2011) e pós-doutora pelo Programa de Antropologia Social, UFSC (2012). É pesquisadora do Instituto de Estudos de Gênero (IEG/UFSC) e da REDE LIESS (Laboratorio Iberoamericano para el Estudio Sociohistórico de las Sexualidades). Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação na UNIPLAC/SC no biênio 2017/2018. Coordenou o Eixo 18 "Gênero, Sexualidade e Educação", na ANPED Sul (2018). Atua com as seguintes temáticas: Políticas públicas de gênero. Equidade de gênero na educação e na saúde. Sexualidades e violências. Educação em saúde. Formação de professoras. Educação Infantil. Práticas pedagógicas equitativas. Metodologia de pesquisa qualitativa e quantitativa.

Published

2024-07-31