A medida de tempo: uma experiência de reorganização curricular
DOI:
https://doi.org/10.22409/mov.v0i14.180Abstract
O objetivo deste trabalho é refletir sobre a construção do conceito de tempo a partir de uma experiência realizada com alunos do segundo ano do primeiro ciclo do Ensino Fundamental, na qual se buscou destacar as diferenças existentes nas formas de medir o tempo entre diferentes grupos sociais, a fim de elucidar o caráter construtivo e artificial desse conceito. Neste sentido, o trabalho pedagógico aqui analisado optou por s medida de tempo enquanto categoria construída socialmente e, portanto, correspondente a uma representação cultural, a um sistema de significação, a uma forma de atribuição de sentido arbitrário, indeterminado e associado às relações de poder que o constituem. Nosso objetivo nesse texto é indicar as trilhas curriculares criadas para a realização de tal processo.
Palavras-chave: etnomatemática; currículo; medida de tempo.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons - Attribution-Non-Commercial International4.0, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publish in institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after publication in this journal.
The sources indicated, the ideas and opinions expressed are the sole responsibility of the authors, not necessarily reflecting the opinions of the journal.