FORMATION OF HORIZONTAL ALLIANCE BY CONSORTIUM AND THE IMPACT ON INTELLECTUAL CAPITAL

Authors

  • Julio Carlos Morandi Universidade da Beira Interior - UBI e Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Aparecida Laino Entriel Universidade Federal Fluminense - UFF - RJ

DOI:

https://doi.org/10.22409/sbij.v1i97.61140

Abstract

The text presents a single, descriptive, inductive case study of a company that adopted the strategy of alliances in the form of a consortium, investigates the motivations that led to the adoption of this cooperative arrangement and how this strategy can be understood according to two theoretical approaches: Resource Dependency Theory – TDR – and Transaction Costs – TCT. Documentary research, interviews, application of a free and semi-structured questionnaire and qualitative content analysis were used to answer two questions: (1) What are the relevant motivating factors for the formation of the alliance and (2) What is the impact of this collaborative association on the components of Intellectual Capital – CI – of the company. It was concluded that the motivating factors for acting in alliances by business consortium are related to the aforementioned theories and that the formation of this horizontal alliance provided the development of the IC and impacted on its three dimensions.

Keywords: Business Consortium; Intellectual Capital; Resource Dependency Theory; Transaction Cost Theory.

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Author Biography

Aparecida Laino Entriel, Universidade Federal Fluminense - UFF - RJ

Pós-doutorado em Administração de empresas pela UFF, Doutora em Sistemas Computacionais pela COPPE/UFRJ, Mestre em Sistemas de Gestão pela UFF, MBA em Administração e Sistemas de Informação pela UFF e Administradora pela Faculdade de Economia e Finanças do Rio de Janeiro, FAFERJ. Profissional e Docente de Recursos Humanos, Consultora Corporativa de Aprendizagem Organizacional da Petrobras. Professora Colaboradora do PPGAd da UFF e Professora dos MBAs Recursos Humanos, Logística, Marketing e Gestão Empresarial Estratégia da UFF. Professora convidada da Sociedade Brasileira de Gestão do Conhecimento, que ministra o curso para a certificação em Gestão do Conhecimento. É membro da ABNT/093, Grupo de Gestão do Conhecimento em Projetos. Temas de docência e pesquisa: Gestão do conhecimento. Aprendizagem organizacional, Administração Estratégica, Administração Estratégica de Recursos Humanos, Liderança, Cultura organizacional e Marketing de serviços.

e-mail: aparecidalaino@hotmail.com

Telefone: +55 (21) 996153257

Published

2024-07-22