Iracema, uma transa amazônica: an aesthetic adventure of political force invented in "direct cinema" in the Amazon
Keywords:
cinema brasileiro, cinema direto, invenção formal, contrainformação fílmica, Ditadura Militar Brasileira.Abstract
Conceived in 1974, ten years after the beginning of the Brazilian Military
Dictatorship and at the height of the developmental euphoria of the so-called “Brazilian economic miracle”, Iracema, uma transa amazônica co-directed by Jorge Bodanzky and
Orlando Senna (1974), puts on the scene a major project of the “National Development Plan” located in a National Security region, the unfinished Transamazônia highway. In the gesture of addressing the region’s problems and producing images endowed with a critical, ironic and contesting point of view, the film defines an attitude of film counterinformation. In view of the various problems and paths of reading raised by Iracema, uma transa amazônica, we are interested in observing some strong moments in the film that I propose to name, after Jean Epstein, “moments of truth”. Through this heuristic approach, the article addresses some sequences of the film whose “moments of truth” are matters of critical reflection.
Downloads
References
ALBERTO MATOS, Carlos, Jorge Bodanzky, O homem com a câmera, São Paulo: Imprensa Oficial, Coleção Aplausos, 2006, p.149.
COMOLLI, Jean-Louis, “Le détour par le Direct” (1). Cahiers du Cinéma, Fevereiro 1969, no209, p.53.
EPSTEIN, Jean, “Vertu et danger du hasard”. In NINEY, François (org.) L’épreuve du monde, entre réel et fiction, Association des cinémas de l'Ouest pour la recherche, 2000.
LEAL, Hermes, Orlando Senna, O homem da montanha, São Paulo: Imprensa Oficial, 2008, 209-212.
MOUELLIC, Gilles, Improviser le Cinéma, Crisnée : Éditions Yellow Now, 2011, p.129.
SENNA, Orlando, Xana, Violência Internacional na ocupação da Amazônia. Rio de Janeiro : Ed. Codecri, 1979, p.178.
XAVIER, Ismail, “Iracema, o cinema-verdade vai ao teatro”. Devires – Cinema e Humanidades, Belo Horizonte, no1, Jan-Dez 2004, p.80.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial, CC BY-NC permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista, sem que o material seja usado para fins comercias.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).