The workers movement in Chilean cinema since exile
Abstract
In this article, we propose a reading of the film Los puños Frente al canón, recently made available in the digital collection of the Cineteca Universidad del Chile, which refers to the constitution of the Chilean labor movement from the retake of the archives. Filmed in 1975, the documentary directed by Orlando Lubbert and Gastón Ancelovici remained inaccessible for many years, was restored and shown in Chile in 2010 and became accessible online in 2020. Overall, the film tells the story of its emergence and development of the Chilean worker’s movement through the montage of archival images. We also seek to reflect on the return to this movement during the years of the dictatorship, by the directors, during the period in which they were subjected to exile.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial, CC BY-NC permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista, sem que o material seja usado para fins comercias.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).