Towards the consolidation of digital content markets? A case study of the music industry in Brazil

Authors

  • Leonardo De Marchi Professor Visitante na Faculdade de Comunicação Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FCS-UERJ).

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v36i1.961

Keywords:

Conteúdos digitais. Indústria fonográfica brasileira. Empresas digitais de música.

Abstract

In reaction to the distrust of the feasibility of a market for digital music, ecompanies have presented new business models that generate value for this type of content. The access economy that characterizes them requires such businesses to compete with markets worldwide. As they start operating in a particular national market, they insert the works of local artists, record labels and music publishers into their virtual and global system. This presents commercial potentialities as well as cultural challenges. The article presents an explanatory case study of the Brazilian record industry from 2010 to 2015. Based on interviews conducted with different actors involved in the music industry, the objective is to understand this new composition of forces and the resulting tensions that characterize the Brazilian record industry in the digital age. In the concluding remarks, we underline some challenges for the music industry as well as for media and culture policies in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leonardo De Marchi, Professor Visitante na Faculdade de Comunicação Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FCS-UERJ).

Doutor em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PRODUTORES DE DISCOS. Mercado Brasileiro de Música 2014. Rio de Janeiro: ABPD, 2015.

_______. Mercado Brasileiro de Música 2015. Rio de Janeiro: ABPD, 2016.

BECKERT, Jens. Imagined futures: fictional expectations in the economy. Theory and Society, v. 42, n. 3, p. 219-240, 2013.

CLIFFORD, James. A experiência etnográfica: antropologia e literatura no século XX. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1998.

COMISSÃO PARLAMENTAR DE INQUÉRITO. Comissão Parlamentar de Inquérito destinada a investigar supostas irregularidades praticadas pelo Escritório Central de Arrecadação e Distribuição. Brasília: Congresso Nacional, 2012.

CRUZ, Francisco C.B.; MARCHESAN, Jonas C.; SANTOS, Maike W. O que está em jogo na regulamentação do Marco Civil da Internet?. São Paulo: INTERNETLAB, 2015.

DE MARCHI, Leonardo. A destruição criadora da indústria fonográfica brasileira, 1999-2009: dos discos físicos aos serviços digitais. Rio de Janeiro: Folio Digital, 2016.

FRANCISCO, Pedro A.; VALENTE, Mariana G.. Da rádio ao streaming: ECAD, direito autoral e música no Brasil. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2016.

GALLEGO, Juan I.. Novas formas de prescrição musical. In: HERSCHMANN, Micael. (Org.). Nas bordas e fora do mainstream musical: novas tendências da música independente no início do século XXI. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2011. p.47-59.

HERSCHMANN, Micael. Indústria da Música em Transição. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2010.

INTERNATIONAL FEDERATION OF THE PHONOGRAPHIC INDUSTRY. Global music report: music consumption exploding worldwide. Londres: IFPI, 2016.

KAUFMANN, Jean-Claude. L’Entretien compréhensif. Paris: Armad Colin, 2011.

KISCHINHEVSKY, Marcelo; VICENTE, Eduardo; DE MARCHI, Leonardo. Em busca da música infinita: os serviços de streaming e os conflitos de interesse no mercado de conteúdos digitais. Revista Fronteiras, v. 17, n. 3, p. , 2015.

KISCHINHEVSKY, Marcelo; DE MARCHI, Leonardo. Expanded radio: rearregments in brazilian audio media markets. Radio, Sound and Society, v. 1, n. 1, p. 75-89, 2016.

RICOEUR, Paul. Hermenêutica e ideologia. 2ª Ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

SCHÜTZ, Alfred. El problema de la realidad social. 2ª ed. Buenos Aires: Amorrortu, 2008.

Published

2017-04-29