The Fame of the TV machine: stylistic analysis of the SBT channel TV show

Authors

  • João Paulo Hergesel Universidade Anhembi Morumbi
  • Rogério Ferraraz Universidade Anhembi Morumbi

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v36i2.987

Keywords:

Audiovisual, Televisão, Narrativas Midiáticas, Estilística, SBT

Abstract

Máquina da Fama (Fame Machine) is a reality TV show about the competition between artists performing cover versions and the transformation of guest artists onto music scene phenomena. By the end of 2015 the show was the second most seen by the audience and in the beginning of 2016 it beat Xuxa's TV show several times. The format is responsible for notable moments in TV channel SBT’s contemporary history. As Máquina da Fama has become a hit on Brazilian television, this research sought to understand how the expressive resources used by this narrative appeal to the sensibility of the viewer. To answer that question the paper analyzes one episode in which the hostess Patrícia Abravanel establishes dialogue with herself, as if they were distinct personalities, before performing Beyoncé.

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Author Biographies

João Paulo Hergesel, Universidade Anhembi Morumbi

Doutorando em Comunicação pela Universidade Anhembi Morumbi (UAM) e bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (PROSUP/Capes). Membro dos Grupos de Pesquisa Inovações e Rupturas na Ficção Televisiva Brasileira (UAM/CNPq) e Narrativas Midiáticas (Uniso/CNPq).

Rogério Ferraraz, Universidade Anhembi Morumbi

Doutor em Comunicação e Semiótica (PUC-SP), mestre em Multimeios (Unicamp) e graduado em Jornalismo (UNESP-Bauru). Foi pesquisador visitante na UCLA Los Angeles, com bolsa de doutorado-sanduíche (Capes). É professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi (UAM).

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Published

2017-08-07