Media activism in environmental communication processes engendered by environmentalist organizations: discussions and propositions
DOI:
https://doi.org/10.22409/contracampo.v36i2.1018Keywords:
Organizações ambientais, ONGs, Comunicação ambiental, Midiativismo, Sociedade civil organizada.Abstract
The present work is a practical-conceptual essay that analyzes media activism strategies and their possibilities in the environmental communication field, based on theoretical discussions and reflections on the practices of environmental NGOs observed by the authors in previous systematic investigations. The Internet enables a renewal of language, technical resources, proposals for interaction and participation, as well as the collective construction of information and opinion. However, the analysis shows that organizations still rehearse their immersion in the cyber universe and reproduce, in their communication experience, the logic of conventional media, thus missing the opportunity to democratize and broaden the environmental discussion.Downloads
References
BOTTONI, Bárbara Delavald. Mídia Ninja e os processos produtivos: jornalismo ou ativismo?. Monografia (Graduação) – Curso de Comunicação Social com Habilitação em Jornalismo, Centro Universitário UNIVATES, Lajeado, 19 de março de 2015. Disponível em: <https://www.univates.br/bdu/handle/10737/684>. Acesso em: 19 abr. 2016.
CARDOSO, Gustavo. A mídia na sociedade em rede: filtros, vitrines, notícias. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2007.
CASTELLS, Manuel. Inovação, liberdade e poder na era da informação. In: MORAES, Dênis de (Org.). Sociedade Midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006, pp. 225-232.
CASTELLS, Manuel. Redes de indignação e esperança – movimentos sociais na era da internet. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2013.
DI FELICE, Massimo; TORRES, Julliana C.; YANAZE, Leandro K. H. Redes Digitais e sustentabilidade: as interações com o meio ambiente na era da informação. São Paulo: Annablume, 2012.
DI FELICE, Massimo. Das tecnologias da democracia para as tecnologias da colaboração. In: DI FELICE, Massimo. Do público para as redes: a comunicação digital e as novas formas de participação social. São Caetano do Sul: Difusão Editora, 2008, pp. 17-62.
KELLNER, Douglas. Cultura da mídia e triunfo do espetáculo. In: MORAES, Dênis de (Org.). Sociedade Midiatizada. 1. ed. Rio de Janeiro: Mauad, 2006, pp. 119-140.
FREIRE FILHO, João. Moda, estilo de vida e distinção social: quando o brega vira fashion. In: VILLAÇA, Nízia; CASTILHO, Kathia (Orgs.). Plugados na moda. São Paulo: Anhembi Morumbi, 2006, pp. 31-41.
LEMOS, André. Prefácio: Nova esfera conversacional. In: MARQUES, Ângela; COSTA, Caio Túlio; COSTA, Carlos; COELHO, Cláudio Novaes Pinto; KÜNSCH, Dimas; BUITONI, Dulcília et al. (Orgs.). Esfera pública, Redes e Jornalismo. Rio de Janeiro: E-papers, 2009, pp. 9-31.
GÓMEZ, Guilherme Orozco. Comunicação social e mudança tecnológica: um cenário de múltiplos desordenamentos. In: MORAES, Dênis de (Org.). Sociedade Midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006, pp. 81-98.
MAIA, Rousiley C. M.; MARQUES, Ângela C. S.; MENDONÇA, Ricardo Fabrino. Interações mediadas e deliberação pública: a articulação entre arenas discursivas. In: PRIMO, Alex et al. (Orgs.). Comunicação e interações. Porto Alegre: Sulina, 2008, pp. 93-110.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Tecnicidades, identidades, alteridades: mudanças e opacidades da comunicação no novo século. In: MORAES, Dênis de (Org.). Sociedade Midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006, pp. 51-81.
MATOS, Heloiza. Capital social e comunicação: interfaces e articulações. São Paulo: Summus, 2009.
MAZZARINO, Jane Marcia. O campo e a construção do capital comunicacional socioambiental. Revista de Ciências Ambientais - UnilaSalle, vol. 6, n. 2, 2012. Disponível em:
<http://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Rbca/article/view/419/765>. Acesso em: 20 abr. 2016.
MAZZARINO, Jane. Midiatização de notícias nas mídias de ONGs ambientalistas no espaço virtual. In: XXXVII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2014, Foz do Iguaçu. Anais... Foz do Iguaçu, 2014. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2014/resumos/R9-0349-1.pdf> Acesso em: 5 ago. 2016.
MAZZARINO, Jane Marcia. Capital comunicacional socioambiental e educomunicação na midiatização de organizações da sociedade civil: aproximações entre si e com o campo jornalístico. Revista de Ciências Ambientais - UnilaSalle, vol. 10, 2016, pp. 75-89.
MIGUEL, Katarini G; MAZZARINO, Jane Marcia. A crise da água no Facebook: estudo comparativo da comunicação em rede das ONGs ambientalistas. In: XXXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2015, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, 2015. Disponível em:
<http://portalintercom.org.br/anais/nacional2015/busca.htm?query=KATARINI>. Acesso em: 4 ago. 2016.
MIGUEL, Katarini G. Pensar a cibercultura ambientalista: comunicação, mobilização e as estratégias discursivas do Greenpeace Brasil. Tese (Doutorado em Comunicação) - Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social, Universidade Metodista de São Paulo, 2014.
MIGUEL, Katarini G. O discurso ambientalista pelas vítimas da moda. In: GONÇALVES, Elizabeth M. (Org.) Práticas Comunicacionais: Sujeitos em (re) ação. São Bernardo do Campo: Universidade Metodistas de São Paulo, 2013, pp. 179-198.
MIGUEL, Katarini G; VILAR, Camila. A comunicação ambiental em MS: estudo das possibilidades informativas das ONGs Ecoa e SOS Pantanal. In: XVIII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Centro-Oeste, 2016, Goiânia. Anais... Goiânia, 2016.
MUSSO, Pierre. Ciberespaço, figura reticular da utopia tecnológica. In: MORAES, Dênis de (Org.). Sociedade Midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006, pp. 191-224.
PRIMO, Alex. Interação mediada por computador: comunicação, cibercultura, cognição. Porto Alegre: Sulina, 2011.
PINTO, Rafaela C.; FOSSÁ, Maria Ivete T. Estratégias ativistas do Greenpeace para inclusão e ampliação da visibilidade e da discutibilidade da temática ambiental na esfera pública. In: XI Congreso Latinoamericano de Investigadores de la Comunicación – ALAIC, 2012, Montevideo. Anais Eletrônicos... Montevideo, 2012. Disponível em:
<http://alaic2012.comunicacion.edu.uy/sites/default/files/gt8_caetano_rafaela_0.pdf>. Acesso em: 05 nov. 2014.
RUDIGER, Francisco. A reflexão teórica em cibercultura e a atualidade da polêmica sobre a cultura de massa. São Paulo: Matrizes, 2011. Disponível em: <http://www.redalyc.org/html/1430/143022280003/>. Acesso em: 10 mai. 2016.
SILVEIRA, Sergio Amadeu da. Esfera pública interconectada, blogosfera e redes sociais. In: MARQUES, Ângela; COSTA, Caio Túlio; COSTA, Carlos; COELHO, Cláudio Novaes Pinto; KÜNSCH, Dimas; BUITONI, Dulcília et al. (Orgs.). Esfera pública, Redes e Jornalismo. Rio de Janeiro: E-papers, 2009, pp. 70-89.
SODRÉ, Muniz. Antropológica do espelho: Uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis: Editora Vozes, 2010.
TRAQUINA, Nelson. O Estudo do Jornalismo no Século XX. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2001.
UGARTE, Davi. El poder de las redes. Madrid: Biblioteca de las Indias Eletrónicas, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors retain copyright and grant the journal the right to publish their work for the first time under the Creative Commons licence, which allows the exchange of academic work and recognition of authorship in the journal.