Paying to win: culture, agency and virtual goods in video games

Authors

  • Thiago Falcão Universidade Federal do Maranhão
  • Daniel Marques Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v36i2.1032

Keywords:

Games, Consumo, Bens Virtuais, Hearthstone.

Abstract

This article focuses its argument on an understanding of the consumption process in contemporary culture through the notion of pastiche by Fredric Jameson. The aim is to question how the dynamics of industrial production of symbolic goods were responsible for creating products whose purpose do not relate to the idea of presenting an identity, but follows a strategy of creation of replicas of an entire pre-established symbolic context. That said, we sought to discuss how societal networks in the videogame Hearthstone are the result of this necessarily contemporary cultural condition that gives rise to design principles that not only enable in-game action but that ensue complex virtual goods acquisition and trade processes.

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Author Biography

Thiago Falcão, Universidade Federal do Maranhão

Thiago Falcão é Professor Adjunto do Curso de Jornalismo da Universidade Federal do Maranhão e Coordenador do Laboratório de Pesquisa em Estética e Entretenimento Digital da UFMA. Coordena o Grupo de Pesquisa em Games da Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação - INTERCOM. Em sua trajetória, foi Professor Visitante no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi (UAM), em São Paulo, onde obteve também seu pós-doutorado em Comunicação e Audiovisual. Foi Professor Assistente (Substituto) na Universidade Federal Fluminense (UFF) e Professor do curso de Bacharelado em Rádio, TV e Internet da UAM. Doutor em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia, foi bolsista PDSE/Capes na McGill University, em Montreal, no Canadá. Se dedica, em sua trajetória de pesquisa, a questões relacionadas aos game studies, media studies e a representações do gênero do fantástico nas mídias. Seu trabalho de pesquisa resultou na publicação de diversos artigos, capítulos e co-autorias de livros.

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Published

2017-08-05