MUSIC PROMOTION IN BRAZIL: from the ‘caitituagem’ to the challenges of digital competition

Authors

  • Daniel Gambaro Universidade de São Paulo
  • Eduardo Vicente Universidade de São Paulo
  • Thais Saraiva Ramos Universidade Anhembi Morumbi

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v0i0.1112

Keywords:

Radio, Record industry, Digitization, Smart Curation

Abstract

This article discusses radio as a mediator and curator of musical consumption, a historically-defined role that is currently questioned given the introduction of digital tools of music distribution. By means of interviews with professionals from the recording and radio industries, describe the mechanisms used by the record labels’ promotion staff to have a song played in the radio outputs. Practitioners and stations used such commercial relationships to create legitimation strategies that, even with the rapid growth of subscription-based music streaming services, support the curatorial mission. The radiophonic language, centred at the presenter, is complementary of the role undertaken by the software that organise and distribute musical content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Gambaro, Universidade de São Paulo

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Meios e Processos Audiovisuais da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, com bolsa Fapesp (processo 2015/20.430-5). Mestre pelo mesmo programa. Professor do curso de Rádio e Televisão na Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, entre 2006 e 2015. Pesquisador integrante do MidiaSon - Grupo de Estudos e Produção em Midia Sonora (USP) e Grupo de Pesquisa em Design Audiovisual (UFPB).

Eduardo Vicente, Universidade de São Paulo

Livre-Docente em Som para Meios Audiovisuais pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP). Doutor em Ciências da Comunicação pela mesma instituição e Mestre em Sociologia pela Unicamp. Professor Associado do Departamento de Cinema, Rádio e TV (CTR) da ECA/USP. Editor da Revista Novos Olhares e coordenador do MidiaSon - Grupo de Estudos e Produção em Mídia Sonora.

Thais Saraiva Ramos, Universidade Anhembi Morumbi

Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade Anhembi Morumbi. Professora da Escola de Comunicação na mesma instituição. Pesquisadora integrante do Grupo de Pesquisa em Design Audiovisual (UFPB).

References

AHLKVIST, Jarl A. Programming philosophies and the rationalization of music radio. Media, Culture and Society, v.23, n.3, 2001, p.339-358.

BERLAND, Jody D. Radio Space and Industrial Time: The Case of Music Formats. In: FRITH, Simon (org.). Popular Music: Critical Concepts in Media and Cultural Studies. Londres: Routledge, 2003, p.230-239.

DE MARCHI, Leonardo. A destruição criadora da indústria fonográfica brasileira, 1999-2009: dos discos físicos ao comércio digital de música. Rio de Janeiro: Folio Digital: Letra e Imagem, 2016.

DIAS, Marcia T. Os donos da voz: Indústria fonográfica brasileira e mundialização da cultura. São Paulo: Boitempo, 2008, 2ª ed.

DUBBER, Andrew. Radio in the digital age. Cambridge, Malden: Polity Press, 2013.

FERRARETTO, Luiz A. Rádio: teoria e prática. São Paulo: Summus, 2014.

IFPI. IFPI Digital Music Report 2014. London: IFPI, 2014, disponível em <http://www.ifpi.org/downloads/Digital-Music-Report-2014.pdf>, consultado em 21/03/2018.

IFPI. IFPI Digital Music Report 2015. London: IFPI, 2015, disponível em <http://www.ifpi.org/downloads/Digital-Music-Report-2015.pdf>, consultado em 21/03/2018.

IFPI. Global Music Report 2017: Annual State of the Industry. London: IFPI, 2017, disponível em <http://www.ifpi.org/downloads/GMR2017.pdf>, consultado em 21/03/2018.

KISCHINHEVSKY, Marcelo. Por uma economia política do rádio musical: articulações entre as indústrias da música e da radiodifusão sonora. Matrizes, ano 5, n.1, jul-dez 2011, p.247-258, doi: 10.11606/issn.1982-8160.v5i1p247-258

KNOPPER, Steve. As Spotify Prepares to Go Public, Music Industry Divided on Royalties. Rolling Stone Online. 7/03/2018. Disponível em: < https://www.rollingstone.com/music/news/as-spotify-prepares-to-go-public-music-industry-divided-on-royalties-w517547>. Consultado em 21/03/2018

MARTEL, Fréderic. Smart: o que você não sabe sobre a internet (Kindle Edition). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

ORTRIWANO, Gisela S. A Informação no Rádio: os grupos de poder e a determinação dos conteúdos. São Paulo: Summus, 1985.

SAROLDI, Luiz C.; MOREIRA, Sônia V. Rádio Nacional: O Brasil em Sintonia. Rio de Janeiro: Funarte, 1984.

VICENTE, Eduardo. Da vitrola ao iPod: Uma história da indústria fonográfica no Brasil. São Paulo: Alameda, 2014.

VICENTE, Eduardo; DE MARCHI, Leonardo. Por uma história da indústria fonográfica no Brasil 1900-2010: uma contribuição desde a Comunicação Social. Música Popular em Revista, Campinas, 3:1, jul-dez 2014, pp. 7-36.

WARREN, Steve. (2013) Radio: The book (Kindle edition). Londres, Nova York: Focal Press, 2013.

Published

2018-08-28