MUSIC PROMOTION IN BRAZIL: from the ‘caitituagem’ to the challenges of digital competition
DOI:
https://doi.org/10.22409/contracampo.v0i0.1112Keywords:
Radio, Record industry, Digitization, Smart CurationAbstract
This article discusses radio as a mediator and curator of musical consumption, a historically-defined role that is currently questioned given the introduction of digital tools of music distribution. By means of interviews with professionals from the recording and radio industries, describe the mechanisms used by the record labels’ promotion staff to have a song played in the radio outputs. Practitioners and stations used such commercial relationships to create legitimation strategies that, even with the rapid growth of subscription-based music streaming services, support the curatorial mission. The radiophonic language, centred at the presenter, is complementary of the role undertaken by the software that organise and distribute musical content.
Downloads
References
AHLKVIST, Jarl A. Programming philosophies and the rationalization of music radio. Media, Culture and Society, v.23, n.3, 2001, p.339-358.
BERLAND, Jody D. Radio Space and Industrial Time: The Case of Music Formats. In: FRITH, Simon (org.). Popular Music: Critical Concepts in Media and Cultural Studies. Londres: Routledge, 2003, p.230-239.
DE MARCHI, Leonardo. A destruição criadora da indústria fonográfica brasileira, 1999-2009: dos discos físicos ao comércio digital de música. Rio de Janeiro: Folio Digital: Letra e Imagem, 2016.
DIAS, Marcia T. Os donos da voz: Indústria fonográfica brasileira e mundialização da cultura. São Paulo: Boitempo, 2008, 2ª ed.
DUBBER, Andrew. Radio in the digital age. Cambridge, Malden: Polity Press, 2013.
FERRARETTO, Luiz A. Rádio: teoria e prática. São Paulo: Summus, 2014.
IFPI. IFPI Digital Music Report 2014. London: IFPI, 2014, disponível em <http://www.ifpi.org/downloads/Digital-Music-Report-2014.pdf>, consultado em 21/03/2018.
IFPI. IFPI Digital Music Report 2015. London: IFPI, 2015, disponível em <http://www.ifpi.org/downloads/Digital-Music-Report-2015.pdf>, consultado em 21/03/2018.
IFPI. Global Music Report 2017: Annual State of the Industry. London: IFPI, 2017, disponível em <http://www.ifpi.org/downloads/GMR2017.pdf>, consultado em 21/03/2018.
KISCHINHEVSKY, Marcelo. Por uma economia política do rádio musical: articulações entre as indústrias da música e da radiodifusão sonora. Matrizes, ano 5, n.1, jul-dez 2011, p.247-258, doi: 10.11606/issn.1982-8160.v5i1p247-258
KNOPPER, Steve. As Spotify Prepares to Go Public, Music Industry Divided on Royalties. Rolling Stone Online. 7/03/2018. Disponível em: < https://www.rollingstone.com/music/news/as-spotify-prepares-to-go-public-music-industry-divided-on-royalties-w517547>. Consultado em 21/03/2018
MARTEL, Fréderic. Smart: o que você não sabe sobre a internet (Kindle Edition). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
ORTRIWANO, Gisela S. A Informação no Rádio: os grupos de poder e a determinação dos conteúdos. São Paulo: Summus, 1985.
SAROLDI, Luiz C.; MOREIRA, Sônia V. Rádio Nacional: O Brasil em Sintonia. Rio de Janeiro: Funarte, 1984.
VICENTE, Eduardo. Da vitrola ao iPod: Uma história da indústria fonográfica no Brasil. São Paulo: Alameda, 2014.
VICENTE, Eduardo; DE MARCHI, Leonardo. Por uma história da indústria fonográfica no Brasil 1900-2010: uma contribuição desde a Comunicação Social. Música Popular em Revista, Campinas, 3:1, jul-dez 2014, pp. 7-36.
WARREN, Steve. (2013) Radio: The book (Kindle edition). Londres, Nova York: Focal Press, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors retain copyright and grant the journal the right to publish their work for the first time under the Creative Commons licence, which allows the exchange of academic work and recognition of authorship in the journal.