“You Can’t Buy My Life”:Calle 13, the representations of the continent in the Latinoamérica musical narrative and the ambiguous Puerto Rican context

Authors

  • Ivan Bomfim Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v37i1.1082

Keywords:

Porto Rico, Identidade latino-americana, Representações, Narrativa musical, Nueva Canción latinoamericana

Abstract

The present article reflects on the complexity of the sociocultural context involving Puerto Rico and the Latin American identity. To do so, I construct a contextual analysis about the representations mapped in the musical narrative of Latinoamerica, by the group Calle 13. From a multidisciplinary perspective, I apply theorists such as Lefèbvre (1980), Quijano (1993; 2000), Hall (1998) and Janotti Jr. (2005) to discuss music products in the media sphere, constituting themselves as spaces that, when related to themes like Modernity and national and cultural identification, engender historical ideological tensions and disputes.

Keywords: Puerto Rico; Latin American identity; Representations; Musical Narrative; New Latin American Song.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivan Bomfim, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Professor do Programa de Pós-graduação em Jornalismo da UEPG. Pós-doutor em Ciências da Comunicação pela Unisinos, doutor e mestre em Comunicação e Informação pela UFRGS, especialista em Relações Internacionais pela PUC Minas, graduado em História (UFMG) e Jornalismo (UNIBH)

References

AZEVEDO, Amailton. No ritmo do rap: musica, oralidade e sociabilidade dos rappers. Revista de História Oral da Unicamp (Projeto História). São Paulo, n.22, p. 357-379, jun. 2001.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

BAGGIO, Kátia. A Questão Nacional em Porto Rico: o Partido Nacionalista 1922-1954. São Paulo: Annablume, 1998.

BARBOSA, Patrícia Oliveira. Rap e identidade social: um estudo de caso. Dissertação de mestrado. Brasília, 2005.

FERNANDES, Florestan. Padrões de dominação externa na América Latina. In: BARSOTTI, Paulo; PERICÁS, Luiz Bernardo. América Latina: história, idéias e revolução. São Paulo: Xamã, 1998.

FRITH, S. Music and Identity. In: HALL, s.; DU GAY, P. Questions of cultural identity. London: Sage, 1996.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1998.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia: estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru: Edusc, 2011.

LEFEBVRE, Henri. La presencia y la ausencia: contribución a la teoria de las representaciones. México: Fondo de Cultura Econômica, 1983.

MELÈNDEZ, Edwin. Movimiento anexionista en Puerto Rico. La Editorial, UPR, 1993.

MOLINA, Melinda. Calle 13: Reggaeton, Politics, and Protest. Washington University Journal of Law & Policy, vol 46, pp. 117-147, 2015.

MORIGI, Valdir; BONOTTO, Martha E.K. K.. A narrativa musical, memória e fonte de informação afetiva. Em Questão, Porto Alegre, v. 10, n. 1 , p . 143-161, 2004.

QUIJANO, Aníbal. Modernidad, identidad y utopia en América Latina. Cadernos de Sociologia da UFRGS. n. 5, Porto Alegre, UFRGS, 1993.

____________. Colonialidade, poder, globalização e democracia. Novos rumos, vol 17, n. 37, pp. 4-28, 2002.

ROUQUIÉ, Alain. O extremo ocidente. Introdução à América Latina. São Paulo: EDUSP, 1991.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Campinas: Papirus, 1997

THOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 2009.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. (org). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

Published

2018-04-30