"MADONNA, WARRIOR LIKE CUBA"

Authors

  • Thiago Soares Universidade Federal de Pernambuco
  • Mariana Lins Lima Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v0i0.1070

Keywords:

música pop, globalização, consumo, cultura de fãs, Madonna

Abstract

Through the practices of the main fan of the US singer Madonna in Cuba, we investigate how cubans deal with the presence of Anglo-American icons of pop culture on the socialist island. A set of tensions about the presence of fan objects in the country is pointed out revealing a particular form of globalization that seems to negotiate the flows of transnational capital with the singularity of the Cuban state regime. From the memory of the fan, an itinerary takes us to the TV programColorama, a kind of "cuban MTV". It postulates that the cultural consumption of Madonna artifacts on the island can be perceived as a dynamic of resistance, negotiation and solidarity of communities of fans that connect also through the social network Facebook.

Keywords: pop music; globalization; consumption; fan culture; Madonna.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago Soares, Universidade Federal de Pernambuco

Professor do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Mariana Lins Lima, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Mestra em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

References

APPADURAI, Arjun. Modernity at Large. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1997.

BOWN, Matthew Cullerne & TAYLOR, Brandon (orgs.). Art of the Soviets - Painting, Sculpture and Architecture in a One-Party State, 1917-1992. Manchester: 1993.

CANCLINI, Nestor García. Diferentes, Desiguais e Desconectados. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2009.

CHOMSKY, Aviva. História da Revolução Cubana. São Paulo: Veneta, 2015.

FEINBERG, Richard E. New Cuban Economy. Washington: Brooking, 2012.

GUILIAN, Joel. Colorama, Un Programa Musical Juvenil. Portal de La Televisión Cubana. Havana, 2013. Disponível em: . http://www.tvcubana.icrt.cu/seccion-entre-tu-y-yo/1106-colorama-un-programa-musical-juvenil

NUNES, João Arriscado. Teoria Crítica, Cultura e Ciência: Os Espaços e os Conhecimentos da Globalização. In: SOUZA SANTOS, B. de (org). A Globalização e As Ciências Sociais. 4.ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 301-344.

PEIDRO, Camilo. Televisión Cubana: Radio con Imagenes. Portal Cubanet. Havana, setembro de 2013. Disponível em: https://www.cubanet.org/otros/television-cubana-radio-con-imagen/

SALLES, Evandro. Gráfica Utópica: Arte Gráfica Russa 1904-1942. Rio de Janeiro: CCBB, 2002 (catálogo da exposição).

SOUZA SANTOS, Boaventura de (org). A Globalização e As Ciências Sociais. 4.ed. São Paulo: Cortez, 2011.

SUAREZ, Oscar. Marta Pita, productora de Colorama, cuenta cómo burló la censura musical en Cuba. Blog Universo Increible. Miami (EUA), novembro de 2014. Disponível em: http://blog.universoincreible.com/marta-pita-productora-de-colorama-cuenta-como-burlo-la-censura-musical-en-cuba-video-interview/.

VILLAÇA, Mariana Martins. O Instituto Cubano del Arte e Industria Cinematográficos (ICAIC) e a política cultural em Cuba (1959-1991). Tese de doutorado em História Social. São Paulo, 2006. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-06112006-174750/en.php.

Published

2018-04-30