Mediatized soccer, cultural identity and recognition in digital communicative flows

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v40i1.47165

Abstract

Soccer is one of the Brazilian cultural traits, widely disseminated, capable of mobilizing different themes in its mediatized condition. This article aims to explore the constitution of cultural identity guided by mediatized Brazilian soccer and the resulting communicative expressions of recognition. Therefore, it makes an initial journey based on multiple cases involving racism, machismo and homophobia. The corpus’ examination is carried out through content and discourse analysis. As a result, the presence of independent initiatives in causes stands out, in addition to the categories of degradation or offense and historical resumption in messages with mentions of personal profiles. Discourse analysis shows how identities are constituted in interdiscourse in mediations and mediatization of soccer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clóvis Teixeira Filho, Universidade de São Paulo

Doutorando em Ciências da Comunicação na Universidade de São Paulo (USP). Integrante do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo (GESC³-USP) e Estudos sobre Comunicação, Consumo e Sociedade (UFPR- ECCOS). clovistf@hotmail.com 

Lívia Silva de Souza, Centro Universitário Belas Artes / Professora

Docente do curso de Publicidade e Propaganda no Centro Universitário Belas Artes. 
Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo. Integrante do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo (GESC³-USP). livia.2s@gmail.com

Gabriel Moni

Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo. Integrante do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo (GESC³-USP). gabrielmonidesouza@gmail.com

Published

2021-04-30