Just a fable: notes on speech acts politics in Bamako

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v41i3.52809

Keywords:

Abderrahmane Sissako, Speech Acts, Fabulation, Political Cinema

Abstract

This text seeks to describe the way in which the fabulatory speech acts configure the politics of the film Bamako, directed by Abderrahmane Sissako. In order to do so, we carried out a bibliographic study of the concept of fabulatory speech act in the works of Gilles Deleuze and a bibliographic study of the relations between film, politics and speech in the work of Jacques Rancière. We unfolded the paradigms of political cinema as described by Rancière and found, in the post-Brechtian paradigm, a possible dialogue with Sissako’s film. We analyzed some of the film’s speech acts, identified by photograms, and we found a unique way of assembling the fabulatory word and the everyday word in the production of new visibilities and new worlds.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BADIOU, Alain. Pequeno manual de inestética. São Paulo: Estação Liberdade, 2002.

BAMAKO. Direção de Abderrahmane Sissako. Bamako: Archipel 33, Chinguitty Films, Mali Images, Arte France Cinéma, Les Films du Losange, 2006. DVD (115 min), son., color.

BARTHES, Roland. Crítica e verdade. São Paulo: Perspectiva, 2013.

CÉSAR, Amaranta. Cinema Africano, Utopia e Política: A tomada de palavra em Bamako, de Abderrahmane Sissako.Contemporânea, v. 11, n. 3, set-dez 2013, pp. 581-590.

DANEY, Serge. A rampa: Cahiers du Cinema (1970-1982). São Paulo: Cosac Naify, 2007.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 1990.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tomam posição: O olho da história I. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2017.

GUEVARA, Ernesto Che. Mensagem aos Povos do Mundo Através da Tricontinental. Nova Cultura, 2018. Acessado em: 10/01/2022. Disponível em: <https://www.novacultura.info/post/2018/06/14/mensagem-aos-povos-do-mundo-atraves-da-tricontinental>.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Ed. 34, 2005.

RANCIÈRE, Jacques. As distâncias do cinema. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012a.

RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento. São Paulo: Ed. 34, 2018.

RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012b.

ROCHA, Glauber. Revolução do cinema novo. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1, 2018.

TEIXEIRA, Francisco Elinaldo. O terceiro olho: ensaios de cinema e vídeo. São Paulo: Perspectiva, 2003.

Published

2022-12-29