The body and the unburied past in 21st century Latin American fiction
DOI:
https://doi.org/10.22409/contracampo.v41i1.52912Abstract
The paper proposes a reflection on the configuration of temporality in 21st century Latin American narratives that, directly or indirectly, fictionalize traumatic collective events. It starts from the hypothesis that, through a phantasmatic aesthetic, the past gains centrality as a temporal dimension that imposes itself on the present. The permanence of the past in the present is metaphorized, recurrently, by the presence of the absent, by the figurative presentation of the dead, highlighting the fate of the bodies, whether the tortured or disappeared bodies of the victims, or the degenerated bodies of those who remained on the side. of state violence. To develop this hypothesis, contemporary cinematographic and literary works will be put into dialogue, such as the films Aranha, by Andrés Wood, A Chorona, by Jayro Bustamante, and novels, such as Corpos intermináveis, by Cláudia Lage, e Degeneração, by Fernando Bonassi.
Downloads
References
BONASSI, Fernando. Prova Contrária. São Paulo: Objetiva, 2003.
BONASSI, Fernando. Degeneração. Rio de Janeiro: Record, 2021.
DONGHI, Tulio Halperin. El espejo de la historia: problemas argentinos y perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: Sudamérica, 1987.
FUKS, Julian. A Resistência. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
KOSELLECK, Reinhart. Futuro Passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: PUC-Rio/Contraponto.
LAGE, Cláudia. O corpo interminável. Rio de Janeiro: Record, 2019.
PIGLIA, Ricardo. Tres propuestas para el próximo milênio (y cinco dificultades). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2001.
PRON, Marcelo. O espírito dos meus pais continua a subir na chuva. São Paulo: Todavia, 2018.
SAAVEDRA, Carola. O inventário das coisas ausentes. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo: Cia. das Letras; Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.
VERÍSSIMO, Érico. Incidente em Antares. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
Filmes
O ARANHA, de Andrés Wood (Chile, Argentina, Brasil, 2019).
A CHORONA, é impossível fugir do passado, de Jayro Bustamante (Guatemala/França, 2019).
HOJE, de Tata Amaral (Brasil, 2013).
O CLUBE, de Pablo Larrain (Chile, 2015).
CACHORROS, de Marcela Said (Chile, 2018).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Vera Lucia Follain de Figueiredo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright and grant the journal the right to publish their work for the first time under the Creative Commons licence, which allows the exchange of academic work and recognition of authorship in the journal.