Independentes podem ser transparentes? Estratégias de media accountability da Agência Pública e The Intercept Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v42i3.58923

Keywords:

Journalistic transparency, Independent journalism, Strategy

Abstract

Transparency is an increasingly valued aspect in Western journalism in recent decades. Its adoption implies changes in journalists' behavior - such as their willingness to disclose aspects of their procedures - and requires a posture of greater public openness from the media. In Brazil, self-proclaimed independent media outlets emphasize their commitment to promoting more transparent journalism. In this paper, we analyze the cases of Agência Pública and The Intercept Brasil, based on 18 indicators from three categories of transparency: organizational/editorial, financial and public participation. In the end, the results made it possible to identify transparency efforts, gaps and potentials, but also elements that help to identify visibility strategies that distinguish these media from others.

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Author Biographies

Kalianny Bezerra, Universidade Federal de Santa Catarina/Doutoranda no PPGJOR

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Jornalismo da Universidade Federal de Santa Catarina. Mestre no Programa de Pós-Graduação em Estudos da Mídia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e graduada no Curso de Comunicação Social também da UFRN. É pesquisadora do Observatório da Ética Jornalística (objETHOS) da UFSC. Tem interesse de pesquisa nos seguintes temas: jornalismo e desinformação, credibilidade, transparência, teorias da comunicação e do jornalismo.

Rogério Christofoletti, Universidade Federal de Santa Catarina/Professor

Professor do Departamento e do Programa de Pós-Graduação em Jornalismo da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Pesquisador do CNPq.

Published

2023-12-27