Inteligência Artificial e Educomunicação: Explorando Adaptações Literárias
DOI:
https://doi.org/10.22409/e86n1162Keywords:
Educomunicação, Inteligência artificial, Educação midiáticaAbstract
The collaborative creation of audiobooks is explored as a way to integrate technology, creativity, and literary adaptation into educommunication. The study connects educommunication with artificial intelligence, discussing ethical and pedagogical implications, and proposes a didactic sequence using GPT-4 to adapt literary works. The qualitative research is based on a literature review and exploratory research. The results highlight AI's potential to foster creativity and student protagonism but emphasize the need for ethical and pedagogical practices to prevent technological dependence or algorithmic biases. It is concluded that AI, when used consciously, can enrich educommunicative practices and develop critical and civic competencies.
Downloads
References
ABPEducom. X EDUCOM - Boas vindas da Comissão Organizadora e Abertura. X Encontro Brasileiro de Educomunicação. Brasília, DF: Associação Brasileira de Pesquisadores e Profissionais em Educomunicação, 21 de nov. de 2024. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Nl8gVHrv5w4&t=3276s Acesso em: 04. dez. 2024.
ALVES, Januária Cristina. O que celebrar na Semana Mundial de Educação Midiática. Nexo Jornal. Disponível em: https://www.nexojornal.com.br/o-que-celebrar-na-semana-mundial-de-educacao-midiatica. Acesso em: 04. dez. 2024.
ALVES, Patrícia Horta. Educom.rádio: uma política pública em educomunicação. 2007. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27154/tde-05072009-211722/. Acesso em: 04 nov. 2024.
BÉVORT, E; BELLONI, M. L. Mídia-educação: conceitos, história e perspectivas. Educ. Soc., Campinas, vol. 30, n. 109, p. 1081-1102, set./dez. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/5pBFdjL4mWHnSM5jXySt9VF/?lang=pt&format=pdf.
COSTA, Leomar Campelo; MELONIO, Poliana Andressa Costa; NETO, Valter dos Santos Mendonça; SERRA, Ilka Márcia Ribeiro de Souza. "Dossiê:A Inteligência Artificial e Educação: debates críticos e boas práticas na escola básica e na educação superior".Revista Interinstitucional de Artes de Educar. Rio de Janeiro, V. 11, N.1-P. 152-152. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/85900/53288. Acesso em: 24 fev. 2025.
CROUCH, G. Algorithms Are A Cultural Artefact. Digital Anthropologist, 30 ago. 2023. Acesso em: 20 dez. 2024.
EDTECH Magazine. How AI is Personalizing Education. EdTech.. 14/01/2023. Disponível em: https://edtechmagazine.com/higher/. Acesso em: 04 nov. 2024.
EMPRESA BRASIL DE COMUNICAÇÃO (EBC). Mídia em foco debate adaptações literárias para o cinema e TV. Brasília, DF: Empresa Brasil de Comunicação, 11 out. 2018. Disponível em: https://tvbrasil.ebc.com.br/midia-em-foco-debate-adaptacoes-literarias-para-o-cinema-e-teve. Acesso em: 04 dez. 2024.
FERRARI, Ana Claudia; MACHADO, Daniela; OCHS, Mariana. Guia da educação midiática. São Paulo: Instituto Palavra Aberta, 2020. Disponível em: https://educamidia.org.br/guia. Acesso em: 13 nov. 2024.
FERREIRA, Bruno; MACHADO, Daniela. 5 CONTRIBUIÇÕES DA EDUCAÇÃO MIDIÁTICA AOS DIREITOS HUMANOS. São Paulo: Instituto Palavra Aberta, 2023. Acesso em: 04 dez. 2024.
FERREIRA, Bruno; MANDELLI, Mariana. A educação midiática precisa ser socioemocional. São Paulo: Instituto Palavra Aberta, 2023. Acesso em: 04 dez. 2024.
GABRIEL, Martha. Você, eu e os robôs: pequeno manual do mundo digital. 2. ed. São Paulo: Gente, 2017.
GAZETA DO POVO. Netflix dos livros: tem bestsellers para serem lidos ou ouvidos em 12 minutos. Disponível em: https://www.gazetadopovo.com.br/economia/empreender-pme/netflix-dos-livros-tembestsellers-para-serem-lidos-ou-ouvidos-em-12-minutos-5sei9rp086lbq8v39brzdbnm2/. Acesso em: 23 jan. 2025.
INSTITUTO FELIPE NETO. Instituto Vero. Disponível em: https://vero.institutofelipeneto.org.br/. Acesso em: 04. dez. 2024.
INSTITUTO HUMANITAS UNISINOS. “Quando você só acredita no que quer, não há como ter democracia”. 2018. Disponível em: https://ihu.unisinos.br/espiritualidade/188-noticias/noticias-2018/583799-quando-voce-so-acredita-no-que-quer-nao-ha-como-ter-democracia. Acesso em 11 nov. 2024.
INSTITUTO PALAVRA ABERTA. Programa ABC da Notícia estreia na BandNews FM com apoio do Palavra Aberta. Disponível em: https://www.palavraaberta.org.br/noticias/programa-abc-da-noticia-estreia-na-bandnews-fm-com-apoio-do-palavra-aberta. Acesso em:04 nov. 2024.
INSTITUTO NATURA. Importância da Literatura. Projeto TRILHAS. 20 de out. 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Enj0l4N31oo. Acesso em: 20 dez. 2024.
MANDELLI, Mariana. A tecnologia não substituirá o professor. Instituto Palavra Aberta. 15/10/2020. Disponível em: https://www.palavraaberta.org.br/artigo/a-tecnologia-nao-substituira-o-professor. Acesso em:04 nov. 2024.
MICHEL, M. H. Metodologia e pesquisa científica em ciências sociais: um guia prático para acompanhamento da disciplina e elaboração de trabalhos monográficos. 3. Ed. São Paulo: Atlas, 2015.
OCHS, Mariana. EducaMídia 60+. Os novos contornos da cidadania digital. 2023. Disponível em: https://60mais.educamidia.org.br/os-novos-contornos-da-cidadania-digital/. Acesso em 11 nov. 2024.
OCHS, Mariana. Educação Midiática e inteligência artificial. São Paulo: Instituto Palavra Aberta, 2024.
OVADYA, Aviv. Entrevista para INSTITUTO HUMANITAS UNISINOS. “Quando você só acredita no que quer, não há como ter democracia”. 2018. Disponível em: https://ihu.unisinos.br/espiritualidade/188-noticias/noticias-2018/583799-quando-voce-so-acredita-no-que-quer-nao-ha-como-ter-democracia. Acesso em 11 nov. 2024.
PESSOA, Ana Cláudia Gonçalves. Sequência didática. In: FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva; VAL, Maria Graça da Costa; BREGUNCI, Maria das Graças de Castro (Orgs.). Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte, MG: Faculdade de Educação da UFMG, 2014. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/sequencia-didatica Acesso em: 14 de jan. 2025.
Reginaldo, T., & Sartori, A. S. (2020). Da Pedagogia da Educomunicação à Pedagogia na Educomunicação. Comunicação & Educação, 25(2), 70-80. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p70-80
ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
SANTAELLA, L. A Inteligência Artificial é Inteligente? São Paulo: Edições 70, 2023.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2004.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: um campo de mediações. Comunicação & Educação, São Paulo, Brasil, n. 19, p. 12–24, 2000. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v0i19p12-24. Disponível em: https://revistas.usp.br/comueduc/article/view/36934. Acesso em: 04 dez. 2024.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011.
TV BRASIL. Professora Karin Muller reflete sobre a importância da adaptação de obras literárias para a TV. Brasília, DF: TV Brasil, 19 de ago. 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Kd0NADB1T7g. Acesso em: 20 dez. 2024.
TV BRASIL. Roteirista destaca a liberdade da literatura. Programa Mídia em Foco. Brasília, DF: TV Brasil, 10 out. 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=cCHvhjFgZUs. Acesso em: 04 dez. 2024.
VEJA. Audiobooks: escutar um livro vale tanto quanto lê-lo. Disponível em: https://veja.abril.com.br/cultura/audiobooks-escutar-um-livro-vale-tanto-quanto-le-lo.Acesso em: 23 jan. 2025.
VEJA. O bem que os audiobooks fazem ao cérebro e à imaginação. Disponível em: https://veja.abril.com.br/comportamento/o-bem-que-os-audiobooks-fazem-ao-cerebro-e-a-imaginacao. Acesso em: 23 jan. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luiza Gabriela Silveira Pereira, Carlos Alberto Coletto Burger, Graziela Frainer Knoll, Taís Steffenello Ghisleni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright and grant the journal the right to publish their work for the first time under the Creative Commons licence, which allows the exchange of academic work and recognition of authorship in the journal.