SOCIEDADE E POLÍTICA: A EDUCAÇÃO BRASILEIRA NO CONTEXTO PANDÊMICO

Authors

  • Isadora Alves Roncarelli Universidade de Caxias do Sul
  • Nilda Stecanela Universidade de Caxias do Sul

DOI:

https://doi.org/10.22409/enfil.v11i18.57332

Abstract

The text discusses education in Brazil in 2020 and 2021, in the Covid-19 pandemic. It aims to relate the sociopolitical context with federal education guidelines for the pandemic. We conceived society based on Elias (1994), tracing relationships with the political aspects discussed by Santos (2021). We analyzed the guidelines of federal Basic Education documents, from Bacellar (2010), to reflect on possible learning with the virus. We conclude that economic sovereignty discourses interfered in how the guidelines were designed, ignoring inequalities.

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Author Biographies

Isadora Alves Roncarelli, Universidade de Caxias do Sul

Doutoranda e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Caxias do Sul. Licenciada em Pedagogia pela mesma instituição. Pesquisadora Associada ao Observatório de Educação da UCS. Docente do Centro Universitário Uniftec e da Rede Municipal de Ensino de Caxias do Sul.

Nilda Stecanela, Universidade de Caxias do Sul

Doutora e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Licenciada em Ciências pela Universidade de Caxias do Sul e em Biologia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação e Coordenadora do Observatório de Educação da Universidade de Caxias do Sul.

Published

2023-11-04