Paulo Freire's Pedagogy in Timor-Leste

from the struggle for the restoration of independence to the present days

Autores

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a50694

Palavras-chave:

Paulo Freire, educação popular, Timor-Leste

Resumo

The first contact took place in the early 1970s, when the influence from the educator Paulo Freire has been symbolizes struggle and resistance against colonialism and capitalism in Timor-Leste aiming at the restoration of independence. About this, the Professors BarbedoMagalhães and Judith Magalhães applied Paulo Freire’s Pedagogy through the book Pedagogy of the Oppressed among the members of Coordinating Group for Reformulation Teaching in Timor (GCRET).This group acted in partnership with FRETILIN. In this sense, this popular education was promoted by FRETILIN, using the Gerenative Themes and Cultural Practices of the people. After restoration of independence, the popular education in Timor-Leste aims no longer on the struggle for national liberation (restored in 2002), but rather focuses on the struggle for land linked to an eco-solidarity conception of production. The materialization of this education occurs through the Fulidaidai-Slulu Institute of Economics and consequently through Fulidaidai-Slulu. In this sense,Paulo Freire's theory has methodologically influenced the construction of the school's curriculum, as well as having guided the discussions present in the course's subjects, directly or indirectly. Therefore, this text aims to present the presence of Paulo Freire’s idea in Timor-Leste through popular education started in 1974 to the present day through the Fulidaidai-Slulu Institute of Economics (IEFS). Methodologically, this is theoretical and participant research.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Samuel Penteado Urban, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Patu, RN

Professor Adjunto no Departamento de Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2018). Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação (POSEDUC/UERN) e nos cursos de Pedagogia e Educação do Campo. Doutor em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2020). Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2016). Licenciado em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho (2018) e em Geografia pela Universidade Federal de São Carlos (2012). Coordenador do Grupo de Estudos em Educação Ambiental desde el Sur ? GEASur/UERN, Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação e Linguagens - GEPEL/LEFREIRE/UERN, Pesquisador Associado do Instituto de Estudos da Ásia - IEASIA/UFPE, Sócio da Associação dos Geógrafos Brasileiros (AGB) seção Fortaleza/CE e Membro da Anistia Internacional Natal/RN. No Timor-Leste, atuou como professor da escola superior do campo Instituto de Economia Fulidaidai-Slulu (2013-2015 e 2017), como docente da Universidade Nacional de Timor-Lorosa'e (2014) e como professor formador da Cooperação Brasileira/PQLP-CAPES (2013-2015). Na educação básica, atuou como professor do Governo do Estado de São Paulo (2012-2013) e pela Prefeitura Municipal de Florianópolis (2017). Atua com os seguintes temas: Filosofia e conhecimento indígena; Tecnologia Social; Economia Solidária; Educação Popular; Educação do Campo; Timor-Leste; Ensino de Geografia; Ensino de Ciências; Currículos Emancipatórios.

Antero Benedito da Silva, Universidade Nacional Timor Lorosa'e, Dili

Timorese researcher and human rights defender. Also, he is the Director and Professor at Peace and Conflict Studies Center/National University of Timor Lorosa’e (Timor-Leste).

Irlan von Linsingen, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianopolis, SC

Brazilian Professor and researcher in Social Studies of Science and Technology and Decolonial Studies at Post-graduate program in Science and Technology Education/Federal University of Santa Catarina (Brazil)

Referências

ACÁSIO, Manuel. A última bala é a minha vitória: a história secreta da resistência timorense. Dafundo: Oficina do livro, 2006.

BELO, Carlos Filipe Ximeneses. Prefácio. In: URBAN, Samuel Penteado; SILVA, Antero Benedita; LINSINGEN, Irlan von. Popular education in Timor Leste: past and present experiences. Mossoró: EDUERN, 2020.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues; BORGES, Maristela Correa. A pesquisa participante: um momento da educação popular. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 6, p.51-62. jan./dez. 2007.

CAVR. Chega! Relatório Comissão de Acolhimento, Verdade e Reconciliação em Timor-Leste (CAVR), 2006. Disponível em: http://www.cavr-timorleste.org/po/Relatorio%20Chega!.htm. Acesso em: 05 outubro 2015.

CHOMSKY, Noam. East Timor Retrospective. Le Monde Diplomatique, Outubro, 1999. Disponível em: https://chomsky.info/199910__/. Acessoem 01 set 2019.

CHOMSKY, Noam. Why American should care about East Timor. Mother Jones, Agosto, 1999a. Disponível em: https://chomskyinfo/19990826/. Acesso em 01 set 2019.

CUNHA, J.S.C. A questão de Timor-Leste: origens e evolução. Brasília: Fundação Alexandre Gusmão, 2001.

DUSSEL, Enrique D. Filosofia da Libertação. São Paulo: Edições Loyola, 1977.

FIORI, Ernani Maria. Prefácio. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Ação Cultural para a liberdade e outros escritos. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.

FREIRE, Paulo. Criando métodos de pesquisa alternativa. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1981. p. 34-41.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FRETILIN - Frente Revolucionária de Timor-Leste Independente. FRETILIN/Manual e Programa Políticos. Lisboa, CasaComum.org, 1974. Disponível em

http://hdl.handle.net/11002/fms_dc_130467. Acessado em 02 outubro 2015.

GOHN, Maria da Glória. Educação Não Formal e o Educador Social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2010.

GUNN, Geoffrey C. A ocupação indonésia em Timor-Leste: Lições e legados para a construção do Estado da nova nação. In: SILVA, Kelly Cristiane da; SIMIÃO, Daniel Schroeter. Timor- Leste por trás do palco: Cooperação internacional e a dialética da formação do Estado. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2007. p. 40-62.

LUCCA, Daniel De. PQLP/CAPES. Instituto EkonomiaFulidaidai-Slulu: Contexto e Ações do PQLP. Relatório de atividades. Díli, 2014, 11 p.

MENESES, Maria Paula. Corpos de violência, linguagens de resistência: as complexas teias de conhecimentos no Moçambique contemporâneo. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

MENESES, Maria Paula. Os desafios do Sul: traduções interculturais e interpolíticas entre saberes multi-locais para amplificar a descolonização da educação. In: MONTEIRO, Bruno A. P. et al. Decolonialidades na educação em ciências. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019.

RDTL. Census Monografio 2015. 2015. Disponível em: https://www.statistics.gov.tl/pt/category/publications/census-publications/2015-censuspublications/ census-monograph-2015/. Acesso em: 20 fev 2020.

SILVA, Antero Benedito da. Foinsa’e e Maubere: Historia Luta baUkun-Rasik-nahusi UNETIM ba DSMPPTL. Aileu: IEDKS, 2014.

SILVA, Antero Benedito da. FRETILIN Popular Education 1973-1978 and its relevance to Timor-Leste today. 2011. 327 f. Tese (Doutorado em Filosofia) – University of New England, 2011.

SILVA, Antero Benedito da. Fulidaidai: Dalan Kultural ba Dezenvolvementu Kooperativu. Klaak - semanal, 2008. Disponível em http://klaaksemanal. blogspot.com.br/2008/03/fulidaidai-dalan-kultural-ba.html. Acessado em jul. 2014.

SILVA, Antero Benedito da. Literacy Model ofthe Maubere Pedagogy. In: URBAN, Samuel Penteado; SILVA, Antero Benedita; LINSINGEN, Irlan von. Popular education in Timor- Leste: past and present experiences. Mossoró: EDUERN, 2020.

SILVA, Antonio Fernando Gouvêa da. A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas. 2004. 405 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2004.

SILVA, Kelly Cristiane da; SIMIÃO, Daniel Schroeter. Coping with 'traditions': the analysis of East-Timorese nation building from the perspective of a certain anthropology made in Brazil. Vibrant (Florianópolis), v. 9, p. 360-382, 2012.

SILVA, Kelly Cristiane. A Bíblia como constituição ou a constituição como bíblia? Projetos para a construção do Estado-nação em Timor-Leste. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 13, n. 27, p. 213-235, jan./jun. 2007.

SINGER, Paul. Uma utopia militante: repensando o socialismo. Rio de Janeiro: Vozes, 1998.

SINGER, Paul; MACHADO, João. Economia socialista. São paulo: Fundação Perseu Abramo, 2000.

URBAN, Samuel Penteado. A formação da Escola de Educação Popular Fulidaidai-Slulu em Timor-Leste: uma história de resistência. 2016. 204 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, 2016.

URBAN, Samuel Penteado. Educação Popular e Tecnologia Social no Timor-Leste: o Instituto de Economia Fulidaidai-Slulu. 2016. 174 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, 2020.

URBAN, Samuel Penteado; SILVA, Antero Benedita; LINSINGEN, Irlan von. The Fulidaidai-Slulu Institute of Ecnomics: popular education and peasant struggle. In: URBAN, Samuel Penteado; SILVA, Antero Benedito; LINSINGEN, Irlan von. Popular education in Timor- Leste: past and present experiences. Mossoró: EDUERN, 2020.

URBAN, S. P.; Leite, K. C. A educação popular em Timor-Leste: escola de economia Fulidaidai-Slulu. Laplage em Revista. 3, 2 (jun. 2017), 2017, p. 206-223.

Downloads

Publicado

2021-12-14

Como Citar

Urban, S. P., Benedito da Silva, A., & von Linsingen, I. (2021). Paulo Freire’s Pedagogy in Timor-Leste: from the struggle for the restoration of independence to the present days. Ensino, Saúde E Ambiente, 14(esp.), 214-229. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a50694