Health promotion in the school environment

a Systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2020.v13i3.a28841

Abstract

This study aimed to analyze the actions developed on health
promotion developed in the school environment from a systematic research. The
electronic databases Scielo, LILACS and Portal of Periodicals CAPES / MEC were
used as sources of information for the search of the articles, from 2003 to 2018. We
selected 13 articles that met the inclusion and exclusion criteria employed. To
analyze the studies, we applied the Content Analysis technique to organize the
themes and parameters to be investigated. It found that actions on the theme of health
promotion in the school environment occurred and are increasing in the last decade,
between 2008 and 2016, most of which have been published in journals in the areas
of health, education and education. It also evidenced the occurrence of diversified actions on health promotion in the school environment, so that they are occurring
through two distinct biases: one aim is to improve or modify the reality of health
promotion actions in the school context and, therefore, in the middle, believing that
this is the best way to contribute to this theme being worked in a comprehensive,
deep and with its due value, on its different and diverse aspects, and not only with
emphasis on the biomedical aspects; in turn the other bias, has the purpose of making
a diagnosis of the reality of how this issue is being worked out in school, what
actions are being carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Mendes Rodrigues Fumagalli, Universidade Federal do Pampa. Uruguaiana. Rio Grande do Sul

Mestranda do PPG Educação em Ciências -Química da Vida e Saúde na Universidade Federal do Pampa- Unipampa 2018/1. Licenciada em Educação Física pela Pontifícia Universidade Católica do RS (2008), com especialização em Educação Física Escolar pela Universidade do Norte do Paraná, (2017). Atuação inicial no Centro de Atenção Psicossocial- CAPS (2006 á 2008), no Projeto de Promoção da Saúde, Prevenção de Doenças e Agravos não Transmissíveis- DANTs, (2009 à 2014) e Centro de Convivência Maior (2010 à 2014). Nomeada para rede municipal, (2011) e estadual (2014) na educação básica como professora de educação física dos anos finais do ensino fundamental e ensino médio. Integrante do Grupo de Estudos em Educação Física e Esportes- GEEFE, do Grupo de Estudos e Pesquisa em Estágio e Formação de Professores - GEPEF e do Grupo de estudos e pesquisa em Gênero, Educação e diferença- TUNA. Possui interesse nas áreas de Educação Física escolar, saúde, educação em saúde, Formação de Professores e pesquisas humanas e sociais.

Veronica de Caravalho Vargas, Universidade Federal do Pampa. Uruguaiana. Rio Grande do Sul

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994), Curso de Especialização em: Educação Física na escola (2017), mestranda do Programa de Pós Graduação Educação em Ciências: Quimica da Vida e Saúde. Atualmente é integrante dos grupos: Grupo de Estudos em Educação Física e Esportes - GEEFE atuando principalmente nos seguintes temas: avaliação nutricional, atividade física, educação física e aptidão física e Grupo de Estudos e pesquisa em Estágio e Formação de Professores GEPEF. Docente da Rede Municipal e Estadual de Ensino.

Thais de Lima dos Santos, Universidade Federal do Pampa. Uruguaiana. Rio Grande do Sul

Mestranda no curso Educação em Ciências: Química da vida e saúde- Universidade Federal do Pampa (Unipampa); Graduada em Letras e suas Respectivas Linguagens- Universidade Pitágoras (Unopar); Graduada em Licenciatura em Educação Física- Universidade Federal do Pampa (Unipampa); Participante do Grupo de Estudo em Educação Física e Esporte; Participante do grupo de Estudo em Movimento e Ambiente.

Phillip Vilanova Ilha, Universidade Federal do Pampa. Uruguaiana. Rio Grande do Sul

Possui Licenciatura Plena em Educação Física (2000), especialização em Ciência do Movimento Humano (2003), especialização em Mídias na Educação (2004), mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (2013) e Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (2016), todos pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente é professor do magistério superior da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação de Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Unipampa. Atua na área de Educação Física e Ensino, trabalhando principalmente nos seguintes temas: Práticas pedagógicas na educação física escolar; Metodologia e ensino aprendizagem dos esportes; Projetos de aprendizagem; Formação de professores; Atividade física e promoção da saúde. Coordenador-Líder do Grupo de Estudos em Educação Física e Esportes - GEEFE, da Unipampa.

Published

2021-02-20

How to Cite

Fumagalli, L. M. R., Vargas, V. de C., Santos, T. de L. dos, & Ilha, P. V. (2021). Health promotion in the school environment: a Systematic review. Teaching, Health and Environment, 13(3), 184-200. https://doi.org/10.22409/resa2020.v13i3.a28841

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)