From normalization to the ecology of knowledge: what health are we talking about?
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i1.a42951Keywords:
health promotion;, normalization;, southern epistemologiesAbstract
This study focuses on the concept of health and the way it is being conceived in today society. The discussion about the concept of health is complex, since we perceive a difficulty in approaching it due to its polysemy. Thus, health could be characterized as the possibility of acting and reacting, of getting sick and recovering. Therefore, the work aims to discuss the notion of health from a normalizing perspective, proposing the ecologies of knowledge as a possibility of operating with other ways of promoting health. The methodological scope was developed through the narrative review, questioning health entangled in the concept of normalization articulated to the debate promoted by the epistemologies of the South. In order to problematize the conception of health, we used the discussions of Canguilhem (1995; 2009), Foucault (2008) Palma (2010; 2012), Santos (2013; 2018), among others.
Downloads
References
BAGRICHEVSKY, Marcos; PALMA, Alexandre; ESTEVÃO, Adriana. (orgs). A saúde em debate na educação física. Blumenau (SC): Edibes, 2003.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política nacional de promoção da saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2006. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_promocao_saude_3ed.pdf. Acesso em: 1 ago. 2020
BRASIL, Ministério da Saúde. Saúde e Prevenção nas Escolas: guia para profissionais de saúde e educação. Brasília: Secretaria de Vigilância em Saúde. Ministério da Saúde, 2006. Disponível em https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/saude_prevencao_escolas_guia_formacao_profissionais_educacao%20.pdf Acesso em: 1 ago. 2020
BRASIL. Ministério da Educação. Ministério da Saúde. Decreto Presidencial nº 6.286, de 5 de dezembro de 2007. Institui o Programa Saúde na Escola – PSE, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 6 dez. 2007. Seção 1, p. 2. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6286.htm Acesso em: 1 ago. 2020
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Instrutivo PSE / Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica– Brasília: Ministério da Saúde, 2011. Disponível em https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/passo_a_passo_programa_saude_escola.pdf Acesso em: 1 ago. 2020
BRASIL. Ministério da Saúde. VIII Conferência Nacional de Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 1986. (Anais). Disponível em http://www.ccs.saude.gov.br/cns/pdfs/8conferencia/8conf_nac_anais.pdf Acesso em: 1 ago. 2020
BRUGNEROTTO, Fábio; SIMÕES, Regina. Caracterização dos currículos de formação profissional em Educação Física: um enfoque sobre saúde. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v.19, n.1, p. 149-172, jan./mar. 2009. https://doi.org/10.1590/S0103-73312009000100008
CÂNDIDO, Cássia Marques; PALMA, Alexandre; DE ASSIS, Monique Ribeiro. A representação da Educação Física no quadro Medida Certa/90 Dias Para Reprogramar O Corpo exibido pela TV Globo. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 30, n. 2, p. 345-357, 2016. https://doi.org/10.1590/1807-55092016000200345
CANGUILHEM, Georges. O normal e o patológico. Rio de Janeiro, Forense Universitária, 1995.
CANGUILHEM, Georges. O normal e o patológico. Rio de Janeiro, Forense Universitária, 2000 (Campo Teórico).
CANGUILHEM, Georges. O Normal e o Patológico. 6. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
CESCHINI, Fábio. Luis; ANDRADE, Douglas Roque; OLIVEIRA, Luis Carlos; ARAÚJO JÚNIOR, Jorge Ferreira; MATSUDO, Victor Keihan Rodrigues. Prevalence of physical inactivity and associated factors among high school students from state's public schools. Jornal de Pediatria, v. 85, n. 4, p. 301-306, 2009. https://doi.org/10.1590/S0021-75572009000400006
Cordeiro, Alexander Magno et al. Revisão sistemática: uma revisão narrativa. Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões [online]. 2007, v. 34, n. 6 [Acessado 05 Maio 2022], pp. 428-431. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0100-69912007000600012>. Epub 18 Jan 2008. ISSN 1809-4546. https://doi.org/10.1590/S0100-69912007000600012.
FREITAS, Fabiana Fernandes de; CARVALHO, Y.M.; MENDES, V.M. Educação Física e Saúde: aproximações com a “clínica ampliada”. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Florianópolis, v. 35, n. 3, p. 639-656, jul./set. 2013.
https://doi.org/10.1590/S0101-32892013000300009
FERRARI, Gerso Luis Moraes; MATSUDO, Victor; KATZMARZYK, Peter T.; FISBERG, Mauro; Prevalence and factors associated with body mass index in children aged 9-11 years. Jornal de pediatria, v. 93, n. 6, p. 601-609, 2017. https://doi.org/10.1016/j.jped.2016.12.007
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. Vozes, 1987.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hubert; RABINOW, Paul. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro, Forense universitária, 1995.
FOUCAULT, Michel. Resumo dos cursos do Collège de France. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1997.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. A saúde em estado de choque. Rio de Janeiro, Espaço e Tempo, 1992.
PALMA, Alexandre. Educação Física, corpo e saúde: uma reflexão sobre outros modos de olhar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 22, n. 2, p. 23-39, jan. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/k3XVXbdT9g58Mw9WLWGgnhs/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 21 fev. 2019.
PITANGA, Francisco José Gondim. Epidemiologia, atividade física e saúde. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. Brasília, v.10 n. 3 p. julho, 2002. https://doi.org/10.18511/rbcm.v10i3.463
ROTHER, Edna Terezinha. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem [online]. 2007, v. 20, n. 2. https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001 .
RAGO, Margareth. Narcisismo, Sujeição e Estéticas da Existência. Verve, Revista semestral Nu-Sol, Programa de Estudos de Pós-Graduação PUC-SP, v.9, p. 236-250. 2006. Disponível em: https://revistas.pusp.br/index.php/verve/article/view/5147/3674. Acesso em: 20 fev. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ensino, Saude e Ambiente
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.