Biodiversid'Arte: the experience of dialogical workshops about the Brazilian mammals
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2021.v14i2.a45847Abstract
The fragmentation and decontextualization and complexity of the school contents are factors that can hinder the connection and assimilation of them. Its integration by the student is one of the challenges of science teaching. We create a methodological approach based on dialogic workshops, interactive of ArtScience, exploring the caricature. The workshops were entitled Biodiversid’Arte aiming to facilitate the teaching-learning process of complex topics such as taxonomy and systematics, in a contextualized way. The workshop was tested in four editions with teachers, health professionals, and students of different levels of education. We use small taxidermized mammals of the local fauna. The results were categorized in the word cloud and analyzed according to the Bardin content technique. The workshops made possible the contextualization of the content and the dynamic creation of the imaginary animal revealed the apprehension of complex knowledge by the participants. Biodiversid'Arte workshops can be explored to study high diversity animals such as insects, birds, and others.
Downloads
References
ALENCAR, Eunice; FLEITH, Denise. Criatividade na educação superior: fatores inibidores. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 15, n. 2, p 201-206. 2010. https://doi.org/10.1590/S1414-40772010000200011
AMORIM, Dalton. Fundamentos de sistemática filogenética. 2. ed. Ribeirão Preto. Holos: 2002.
ARAÚJO-JORGE, Tania et al. CienciArte© no Instituto Oswaldo Cruz: 30 anos de experiências na construção de um conceito interdisciplinar. Ciência e Cultura, v. 70, n. 2, p. 25-34. 2018. https://doi.org/10.21800/2317-66602018000200010
ATENSTAEDT, Rob. Word cloud analysis of the BJGP. British Journal of General Practice, v. 62, n. 596, p. 148. 2012. https://doi.org/10.3399/bjgp12X630142
BAPTISTA, Mónica et al. Cursos de educação e formação: uma oportunidade para questionar práticas de sala de aula e reconstruir identidades escolares. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, n. 2, p. 151-172. 2011. https://doi.org/10.1590/1983-21172011130210
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Editora Schwarcz-Companhia das Letras, 2001.
BEHRENS, Marilda; THOMÉ OLIARI, Anadir. A evolução dos paradigmas na educação: do pensamento científico tradicional à complexidade. Revista Diálogo Educacional, v. 7, n. 22, p. 53-66, 2007. https://doi.org/10.7213/rde.v7i22.4156
BLASCO, Pablo. Cinema, humanização e educação em saúde. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, v. 1, n. 1, p 3-20, 2017. https://doi.org/10.24219/rpi.v2i1.125
BOCCACINO, Débora. Uma proposta para o ensino de taxonomia com enfoque construtivista. Revista de Educação, Ciência e Cultura, v. 12, n. 2, p. 161-175, 2007. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/issue/view/2/showToc. Acesso em: 5 fev. 2020.
BONVICINO, Cibele, OLIVEIRA, João Alves; D’ANDREA, Paulo Sérgio. Guia dos Roedores do Brasil, com chaves para gêneros baseadas em caracteres.Centro Pan-Americano de Febre Aftosa - OPAS/OMS. Rio de Janeiro, p. 120, 2008. Disponível em: http://www.fiocruz.br/ioc/media/livro%20roedores.pdf. Acesso em: 5 fev. 2020
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15548-d-c-n-educacao-basica-nova-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 11 nov. 2019
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Ministério da Educação/Secretaria de Educação, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em: 11 nov. 2019
BURGIN, Conor et al. How many species of mammals are there? Journal of Mammalogy, v. 99, n. 1, p. 1-14, 2018. https://doi.org/10.1093/jmammal/gyx147
DE QUEIROZ, Kevin. Species concepts and species delimitation. Systematic Biology, v. 56, n. 6, p. 879-886, 2007. https://doi.org/10.1080/10635150701701083
DE QUEIROZ, Kevin; GOOD, David. Phenetic clustering in biology: a critique. The Quarterly Review of Biology, v. 72, n. 1, p. 3-30, 1997. https://doi.org/10.1086/419656
ELLISON, Aaron et al. Art/science collaborations: new explorations of ecological systems, values and their feedbacks. Bulletin of the Ecological Society of America, v. 99, n. 2, p. 180-191, 2018. https://doi.org/10.1002/bes2.1384
FESTAS, Maria Isabel. A aprendizagem contextualizada: análise dos seus fundamentos e práticas pedagógicas. Educação e Pesquisa, v. 41, n. 3, p. 713-727, 2015. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201507128518
FUTUYMA, Douglas. Evolutionary Biology. 3. ed. Sunderland: Sinauer Associates. 1998
GOMES, Nilma. Cultura negra e educação. Revista Brasileira de Educação, v. 23, n. 1, p. 75–85. 2003. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200006
GONÇALVES-OLIVEIRA, Jonathan et al. A survey of small mammals in the Atlantic forest of the northwestern region of Rio de Janeiro state. Oecologia Australis, v. 20, n. 4, p. 492-500. 2016. https://doi.org/10.4257/oeco.2016.2004.08
GRUSHKA, Kathryn et al. new visuality in art/science: a pedagogy of connection for cognitive growth and creativity. Peabody Journal of Education, v. 93, n3, p. 320-331, 2018. https://doi.org/10.1080/0161956X.2018.1449927
HARROWER, Jennifer; PARKER, Jennifer; MERSON, Martha. Species loss: exploring opportunities with art–science. Integrative and Comparative Biology. V. 58, n. 1, p. 103-112, 2018. https://doi.org/10.1093/icb/icy016
HOLLEBEN, Índia Mara; SAPELLI, Marlene Lucia. A mídia como instrumento para a construção de consensos. Olhar de Professor, v. 11, n. 2, p. 253–273, 2008. https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.11i2.253273 .
LEE, Boram; FILLIS, Ian; LEHMAN, Kim. Art science and organizational interactions: exploring the value of artist residencies on campus. Journal of Business Research, v. 85, p. 444-451, 2017. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.10.022
LEMOS, Elba; D’ANDREA, Paulo Sérgio (Org.). Trabalho de campo com animais: procedimentos, riscos e biossegurança. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2014.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
MALINA, Roger et al. What is the evidence that art-science-technology collaboration is a good thing? Leonardo, v. 51, n. 1, p. 2, 2018. https://doi.org/10.1162/LEON_e_01555
MARTÍNEZ, Leonardo Fábio; CARVALHO, Washington Luiz. Contribuições e dificuldades da abordagem de questões sociocientíficas na prática de professores de ciências. Educação e Pesquisa. v. 38, n. 3, p. 727-741, 2012. https://doi.org/10.1590/S1517-97022012005000014
MCNAUGHT, Carmel; LAM, Paul. Using wordle as a supplementary research tool. Qualitative Report, v. 15, n. 3, p. 630-643. 2010. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2010.1167
MILEY, Francis; READ, Andrew. Using word clouds to develop pproactive learners. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, v. 11, n. 2, p. 91-110, 2011. Disponível em https://scholarworks.iu.edu/journals/index.php/josotl/article/view/1820. Acesso em: 10 nov. 2020.
MITTERMEIER, Russel; GOETTSCH, Cristina. Megadiversity: Earth’s biologically wealthiest nations. Washington D.C: CEMEX Conservation Book Series, 1997.
MMA. Livro Vermelho da Fauna Brasileira Ameaçada de Extinção. Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade. Brasília: v. 1, 1. ed., 2018. Disponível em: https://www.icmbio.gov.br/portal/images/stories/comunicacao/publicacoes/publicacoes-diversas/livro_vermelho_2018_vol1.pdf. Acesso em: 10 nov. 2020.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília: Unesco, 2011.
MULLER, Lizzie; FROGGETT, Lynn; BENNETT, Jill. Emergent knowledge in the third space of art-science. Leonardo, v. 53, n. 3, p. 321-326, 2020. https://doi.org/10.1162/leon_a_01690
MYERS, Norman et al. Biodiversity hotspots for conservation priorities. Nature, v. 403 n. 6772, p. 853-858, 2000. https://doi.org/10.1038/35002501
OLIVEIRA, Fabio VIANNA, Deise; GERBASSI, Reuber. Física moderna no ensino médio: o que dizem os professores. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 29, n. 3, p. 447-454, 2007. https://doi.org/10.1590/S1806-11172007000300016
PADIAL, José et al. The integrative future of taxonomy. Frontiers in Zoology, v. 7, n. 16, p. 1-14, 2010. https://doi.org/10.1186/1742-9994-7-16
PAGLIA, Adriano et al. Lista Anotada dos Mamíferos do Brasil. 2. ed. Conservation International, Arlington, VA. 2012. Disponível em: https://www.conservation.org/docs/default-source/brasil/annotated_checklist_of_brazilian_mammals_2nd_edition.pdf. Acesso em: 10 nov. 2020.
PAPAVERO, Nelson. Fundamentos práticos de Taxonomia Zoológica. 2. ed. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista. 1994
PATACHO, Pedro Manuel. Práticas educativas democráticas. Educação e Sociedade, v. 32, n. 114, p. 39-52, 2011. https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000100003
PAVIANI, Neires Maria, & FONTANA, Niura Maria. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Conjectura: filosofia e educação, v. 14, n. 2, p. 77–88, 2009. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/16/15. Acesso em: 10 nov. 2020.
PIRES, Felipe; ARAÚJO-JORGE, Tania; TRAJANO, Valéria. Avaliação sobre o uso do programa PowerPoint em sala de aula por estudantes da Educação Básica. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 5, n. 1, p. 39-53, 2012. https://doi.org/10.3895/S1982-873X2012000100003
QUINTELA, Fernando; DA ROSA, Clarissa; FEIJÓ, Anderson. Updated and annotated checklist of recent mammals from Brazil. Anais da Academia Brasileira de Ciências, v. 92, n. 12, p. 1-57, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aabc/a/WyHhXXxC3FZmXZVCrx8TrFt/?format=pdf&lang=en. Acesso em: 10 nov. 2020.
RAMSDEN, Andrew, & BATE, Andrew. Using word clouds in teaching and learning. University of Bath, p. 1–6. 2008. Disponível em: https://purehost.bath.ac.uk/ws/portalfiles/portal/378516/using%2520word%2520clouds%2520in%2520teaching%2520and%2520learning.pdf. Acesso: 10 nov. 2020.
REIS, Nelio et al. Mamíferos do Brasil. 2. ed. Londrina: N.R.REIS. 2011.
RIANI, Camilo Floriano. Caricatas: arte-rosto-humor-experiência. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação Linguagem-Experiência-Memória-Formação. Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/144358. Acesso em: 10 nov. 2020,
RODRIGUES, Marcio Elio, JUSTINA, Lourdes, & MEGLHIORATTI, Fernanda. O conteúdo de sistemática e filogenética em livros didáticos do ensino médio. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências. Belo Horizonte, v. 13, n. 2, p. 65-84, 2011. https://doi.org/10.1590/1983-21172011130205
ROOT-BERNSTEIN, Bob et al. Artscience: integrative collaboration to create a sustainable future. Leonardo, v. 44, n. 3, p. 192, 2011. https://doi.org/10.1162/LEON_e_00161
ROOT-BERNSTEIN, Robert, ROOT-BERNSTEIN, Michelle. Sparks of genius: the 13 thinking tools of the world’s most creative people. Nova York: Mariner Books, p. 416, 2001.
SÁ, Eduardo; TORRES, Rafael Augusto. Cinema como recurso de educação em promoção da saúde. Revista de Medicina, v. 92, n. 2, p. 104-108, 2014. https://doi.org/10.11606/issn.1679-9836.v92i2p104-108
SAWADA, Anunciata, FERREIRA, Francisco; ARAÚJO-JORGE, Tania. Cienciarte ou ciência e arte? Refletindo sobre uma conexão essencial. Revista Educação, Artes e Inclusão, v. 13, 3, p. 158–177, 2017. https://doi.org/10.5965/1984317813032017158
SENNETT, Richard. A corrosão caráter: conseqüências pessoais do trabalho no novo capitalismo. Rio de Janeiro: Record, 1999.
SILVA, Juliana, SILVA, Mírian; VAREJÃO, José. Os (des)caminhos da educação: a importância do trabalho de campo na geografia. Vértices. v. 12, n. 3, p. 187-198, 2010. https://doi.org/10.5935/1809-2667.20100030
SILVEIRA, João Ricardo; MALINA, Roger; LANNES, Denise. Arteciência: um retrato acadêmico brasileiro. Ciência e Cultura, v. 70, n. 2, p. 46-55, 2018. https://doi.org/10.21800/2317-66602018000200013
SIMSON, Olga; PARK, Margareth; FERNANDES, Renata. Educação não formal: cenários da criação. Campinas: Editora da Unicamp/Centro de Memória. 2001.
STERNER, Beckett; LIDGARD, Scott. Moving Past the Systematics Wars. Journal of the History of Biology, v. 51, n. 11, p. 31-67, 2018. https://doi.org/10.1007/s10739-017-9471-1
TAPAJÓS, Ricardo. A introdução das artes nos currículos médicos. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v.6, n. 10, p. 27-36, 2002 https://doi.org/10.1590/S1414-32832002000100003
TRAJANO, Valeria et al. Ciência, arte e cultura na saúde. Educação, Artes e Inclusão. v. 14, n. 2, p. 134–151, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/9853. Acesso em: 11 nov. 2019.
TRAJANO, Valéria et al. Expedições por um Brasil sem miséria - oficinas de ecoarte - um relato de experiência. Revista Ciências & Ideias, v. 8, n. 3, p. 115-130, 2018. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2017.v8i3.706
VIEIRA, Valéria; BIANCONI, Lucia; DIAS, Monique. Espaços não-formais de ensino e o currículo de ciências. Ciência e cultura, v. 57, n. 4, p. 21-23, 2005. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252005000400014. Acesso em: 11 nov. 2019.
XAVIER, Joab et al. Cinema: uma ferramenta pedagógica e humanista para temas em Saúde-Educação. A experiência do CineSocial. Medicina, v. 44, n. 3, p. 260-266, 2011. https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v44i3p260-266
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ensino, Saude e Ambiente
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.