Environmental Education in the praxis of the "Juqueriquerê Project... The river calls for help": socio-environmental action of graduates
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2021.v14i3.a46235Keywords:
práxis ambiental, comunidade e escola, percepção de egressos, projeto Juqueriquerê, educação socioambientalAbstract
Investigates the impacts of Environmental Education carried out in the Project "Juqueriquerê: the river calls for help", in particular the socio-environmental commitment of former students. The project was born on the occasion of the 1st Youth and Youth Conference for the Environment, in 2003, in a partnership between the school and the local communities. It aimed to develop the environmental education of elementary and high school students based on actions taken to preserve the river that bathes three large neighborhoods in the Caraguatatuba (SP) city. Both youngsters and young adults who participated in the project when they were between twelve and eighteen years old were interviewed. Each former participant constructed a text reporting on their involvement with the project and on their perceptions of its contribution to their formation. When analyzing each of the reports, it was found that their participation in the project had impacted on the socio-environmental actions practiced by these former student participants.
Downloads
References
AULER, Décio. Articulação entre pressupostos do educador Paulo Freire e do Movimento CTS: novos caminhos para a educação em ciências, Contexto & Educação. 22(77), 2007, 167-188. Disponível em https://www.revistas.unijui.edu.br. Acesso em: 26 fev. 2022.
BRASIL. Lei no 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília/DF, 1999.
CRUZ NETO, Otavio. O trabalho de campo como descoberta e criação. In: MINAYO, Maria Cecília (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 14 ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 12 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
LAYRARGUES, Philippe Pomier. Educação ambiental com compromisso social: o desafio da superação das desigualdades. 2009. In: LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo;
LAYRARGUES, Philippe Pomier; CASTRO, Ronaldo Souza de. Repensar a Educação Ambiental - um olhar crítico. Editora Cortez, 2009.
LEIA A CARTA com graves denúncias deixada por suposto líder Black Bloc encontrado morto. Folha Política [recurso eletrônico]. 19 dez. 2013. Disponível em: http://www.folhapolitica.org/2013/12/leia-carta-com-graves-denuncias-deixada.html. Acesso em: 20 jan. 2014.
LEONARDO Morelli, apontado como líder Black Bloc, é encontrado morto. FolhaPolítica. 19 dez 2013. Disponível em: http://www.folhapolitica.org/2013/12/leonardo-morelli-apontado-como-lider.html . Acesso em: 20 jan. 2014.
LOUREIRO. Carlos Frederico Bernardo. Premissas teóricas para uma educação ambiental transformadora. Revista Ambiente e Educação, Rio Grande, v.8, 2003, p.37-54.
PROJETO “Juqueriquerê... O Rio pede socorro”. EEEF Ismael Iglesias, Caraguatatuba, 2003.
RELATÓRIO DE PESQUISA com egressos do Programa “Juqueriquerê... O Rio pede socorro”, Caraguatatuba, 2019.
SECAD/MEC (2007). Educação Ambiental: aprendizes de sustentabilidade. Brasília, 2007. (Cadernos SECAD 1). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/publicacao2.pdf Acesso em: 20 jan. 2014.
SILVEIRA, Olivia Maria Costa; CARVALHO, Leila Tibiriçá de. Estratégias metodológicas para pesquisa com egressos. In: LORDELO, Jose Albertino Carvalho; DAZZANI, Maria Virginia Machado (Orgs.). Estudos com estudantes egressos: concepções e possibilidades metodológicas na avaliação de programas, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/16837/1/estudo-com-estudantes-egressos.pdf. Acesso em: 25 abr. 2022
SGARBI, Raquel Soares.; SGARBI, Antonio Donizetti.; LEITE, S. Q. M. Juqueriquerê... O rio pede socorro: A Conferência Infanto-Juvenil pelo meio ambiente pode desencadear uma educação ambiental transformadora? In: VASCONCELOS, Francisco Herbet Lima; RIBERIO, Germano de Oliveira. (Orgs.). Educação ambiental na perspectiva de transformação do cotidiano: relação sociedade-natureza. Recife: Imprima, 2015. p. 139 – 168.
VASCONCELOS, Franscico Hebert Lima; RIBERIO, Germano de Oliveira. (Orgs.). Educação ambiental na perspectiva de transformação do cotidiano: relação sociedade-natureza. Recife: Imprima, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ensino, Saude e Ambiente
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.