Environmental Education in the praxis of the "Juqueriquerê Project... The river calls for help": socio-environmental action of graduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14i3.a46235

Keywords:

práxis ambiental, comunidade e escola, percepção de egressos, projeto Juqueriquerê, educação socioambiental

Abstract

Investigates the impacts of Environmental Education carried out in the Project "Juqueriquerê: the river calls for help", in particular the socio-environmental commitment of former students. The project was born on the occasion of the 1st Youth and Youth Conference for the Environment, in 2003, in a partnership between the school and the local communities. It aimed to develop the environmental education of elementary and high school students based on actions taken to preserve the river that bathes three large neighborhoods in the Caraguatatuba (SP) city. Both youngsters and young adults who participated in the project when they were between twelve and eighteen years old were interviewed. Each former participant constructed a text reporting on their involvement with the project and on their perceptions of its contribution to their formation. When analyzing each of the reports, it was found that their participation in the project had impacted on the socio-environmental actions practiced by these former student participants.

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Author Biographies

Antonio Donizetti Sgarbi, Instituto Federal do Espírito Santo

Doutor em Educação (História e Filosofia da Educação) pela PUC/SP, professor EBTT do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (Ifes). Leciona em cursos do EMI, Licenciaturas e nos Programas de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (EDUCIMAT) e no Programa de Pós Graduação em Ensino de Humanidades (PPGEH) do Ifes. Desenvolve e orienta pesquisas na Área do Ensino.

Silvia Regina Sgarbi, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo.

Graduada em Biologia pela Universidade de Taubaté. Professora da Rede Estadual de Educação do Estado de São Paulo – aposentada. Fez especialização em Gestão Educacional na Fundação de Desenvolvimento da UnicampCampinas.

Leonardo Bis dos Santos, Instituto Federal do Espírito Santo

Graduado em Ciências Sociais - Licenciatura e Bacharelado - pela Universidade Federal do Espírito Santo (2004); Especialização em Educação Ambiental pelo Instituto Federal Fluminense (2008); mestrado em Políticas Sociais pela Universidade Estadual do Norte Fluminense (2007) e doutorado em História, na área de concentração em História Social das Relações Políticas, pela Universidade Federal do Espírito Santo (2016). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - IFES (Campus Vitória), onde leciono no ensino técnico, na graduação e pós-graduação (Mestrado em Ensino de Humanidades - PPGEH).

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VASCONCELOS, Franscico Hebert Lima; RIBERIO, Germano de Oliveira. (Orgs.). Educação ambiental na perspectiva de transformação do cotidiano: relação sociedade-natureza. Recife: Imprima, 2015.

Published

2022-05-03

How to Cite

Sgarbi, A. D., Sgarbi, S. R., & Santos, L. B. dos. (2022). Environmental Education in the praxis of the "Juqueriquerê Project. The river calls for help": socio-environmental action of graduates . Ensino, Saude E Ambiente, 14(3), 931-946. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14i3.a46235

Issue

Section

Artigos