Health Education in Rio de Janeiro: advances or setbacks?
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2021.v14i2.a49905Keywords:
school physical, education, health, curriculum, health educationAbstract
In a transdisciplinary perspective, each school subject can provide contributions to the students’ health. To do so, it is necessary that the teacher’s academic formation is in line with the educational demands of health. Physical Education, a required pedagogical curriculum component, which is also inserted in the health area, has a potential interventionist role in this process. The objective of this article was to verify the alignment between the contents related to health in the guiding documents of the Brazilian basic education, delimited to the city of Rio de Janeiro, with the contents of the disciplines of the Physical Education undergraduate courses of the Public Universities of Rio de Janeiro that deal with health education. It was noticed that the universities deal with the theme in an insufficient way, especially when inserting it, mostly, in elective subjects and with a low workload. It was also noticed that the updating of the guiding documents for Brazilian basic education are deficient when dealing with health and its connections. Thus, we suggest curricular reforms in basic education and universities that address health education effectively, especially based on the Unified Health System, Collective Health and Health Promotion.
Downloads
References
ALMEIDA FILHO, Naomar. Contextos, impasses e desafios na formação de trabalhadores em Saúde Coletiva no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, v. 18, n. 6, p. 1677 - 1682, 2013. https://doi.org/10.1590/S1413-81232013000600019
BRASIL. Ministério da Saúde. VIII Conferência Nacional de Saúde: Relatório final. Brasília, 1986. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/8_conferencia_nacional_saude_relatorio_final.pdf. Acesso em: 5 jul. 2020
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos
do ensino fundamental. Brasília: 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ttransversais.pdf. Acesso em: 5 jul. 2020
BRASIL. Presidência da República Casa Civil Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei n. 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Brasília: 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8080.htm. Acesso em: 5 jul. 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação infantil e ensino fundamental. Brasília: 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 5 jul. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução n. 6, de 18 de dezembro de 2018. Diretrizes curriculares nacionais dos cursos de graduação em educação física e dá outras providências. Brasília: 2018. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55877795. Acesso em: 5 jul. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: proposta de práticas de implementação. Brasília: 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/guia_pratico_temas_contemporaneos.pdf. Acesso em: 5 jul. 2020.
CARVALHO, Pedro Henrique et al. A saúde coletiva nos cursos de educação física das Universidades Públicas do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 43, n. 1, p. 1-9, 2021. https://doi.org/10.1590/rbce.43.e007921
DEVIDE, Fabiano. A Educação Física Escolar como via de Educação para Saúde. In: PALMA, Alexandre; BADRICHEVSKY, Marcos; ESTEVÃO, Adriana (Org.). A Saúde em debate na Educação Física. Blumenau: Edibes, 2003, p. 137-150.
FALKENBERG, Mirian et al. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, v. 19, n. 3, p. 847-852, 2014. https://doi.org/10.1590/1413-81232014193.01572013
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GUIMARÃES, Claudia Cristina; NEIRA, Marcos; VELARDI, Marília. Reflexões sobre a saúde e a educação física escolar: a visão dos professores. Revista Hipótese, v. 1, n. 4, p. 113-138, 2015. Disponível em: http://www.gpef.fe.usp.br/teses/guimaraes_neira_velardi.pdf. Acesso em: 5 jul. 2020
JOURDAN, Didier et al. Supporting every school to become a foundation for healthy lives. The lancet child & adolescent health, v. 5, n. 4, p. 295-303, 2021. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30316-3
LUZ. Madel. Educação física e saúde coletiva: papel estratégico da área e possibilidades quanto ao ensino na graduação e integração na rede de serviços públicos de saúde. In: FRAGA, Alexandre Branco; WACHS, Felipe. Educação Física e Saúde Coletiva: políticas de formação e perspectivas de intervenção. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2007, p. 9-16.
MALACARNE, José Augusto et al. A abordagem sobre saúde nos cursos de educação física da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Arquivos em Movimento, v. 1, n. 1. p. 202-2019, 2021. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/am/article/view/39535. Acesso em: 5 jul. 2020
MANTOVANI, Thiago; MALDONADO, Daniel; FREIRE, Elisabete. A relação entre saúde e educação física escolar: uma revisão integrativa. Revista Movimento, v. 27, n. 1, p. 1-23, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mov/a/mmQm6dDT9jBdML4Wpx6gNWF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 5 jul. 2020
MARTINS, Isabel. Educação em ciências e educação em saúde: breves apontamentos sobre histórias, práticas e possibilidades de articulação. Ciência e Educação, v. 25, n. 2, p. 269-275, 2019. https://doi.org/10.1590/1516-731320190020001
MINAYO, Maria Cecília. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
NEIRA, Marcos. Incoerências e inconsistências da BNCC de Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 40, n. 3, p. 215-223, 2018. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.04.001
NUNES, Everaldo. Saúde coletiva: história de uma ideia e de um conceito. Saúde e Sociedade, v. 2, n. 3, p. 5-21, 1994. https://doi.org/10.1590/S0104-12901994000200002
OLIVEIRA, Victor José; GOMES, Ivan Marcelo. A saúde nos currículos de educação física em uma universidade pública. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 18, n.3, p.1-17, 2020. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00294
PALMA, Alexandre. Tensões e possibilidades nas interações entre educação física, saúde e sociedade. In: WACHS, Felipe; LARA, Larissa; ATHAYDE, Pedro. Ciências do Esporte, Educação Física e Produção do Conhecimento em 40 Anos de CBCE: atividade física e saúde. Natal: Edufrn, v.11, p.15-27, 2020.
RIO DE JANEIRO. Secretaria de educação. Deliberação CEE nº 373 de 8 de outubro de 2019. Institui a implantação do documento de orientação curricular: educação infantil e ensino fundamental. Rio de Janeiro: 2019. Disponível em: http://www.cee.rj.gov.br/deliberacoes/D_2019-373.pdf. Acesso em: 5 jul. 2020.
RIO DE JANEIRO. Secretaria municipal de educação do Rio de Janeiro. Reorganização curricular carioca 2020-2021. Disponível em: https://www.rio.rj.gov.br/documents/9565635/7d84e308-3955-427f-af43-f34c6dfa400b. Acesso em: 15 mar. 2021.
SAYWER, Susan; RANITI, Monika; ASTON, Ruth. Making every school a health-promoting school. The Lancet Child & Adolescent Health, v. 5, n. 8, p. 539-549, 2021. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(21)00190-5
SILVA, Victor; NICOES, Cintia; KNUTH, Alan. Saúde coletiva e saúde pública nos cursos de educação física: uma revisão sistemática. Pensar a prática, n. 1, v. 24, p. 1-23, 2021. https://doi.org/10.5216/rpp.v24.61062
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 José Augusto Dalmonte Malacarne, Pedro Henrique Melo de Carvalho, Daniella de Brito Alexandria, Alexandre Palma, Marcelo Borges Rocha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.