Paulo Freire's Pedagogy in Timor-Leste:

from the struggle for the restoration of independence to the present days

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a50694

Keywords:

Paulo Freire, popular education, Timor-Leste

Abstract

The first contact took place in the early 1970s, when the influence from the educator Paulo Freire has been symbolizes struggle and resistance against colonialism and capitalism in Timor-Leste aiming at the restoration of independence. About this, the Professors BarbedoMagalhães and Judith Magalhães applied Paulo Freire’s Pedagogy through the book Pedagogy of the Oppressed among the members of Coordinating Group for Reformulation Teaching in Timor (GCRET).This group acted in partnership with FRETILIN. In this sense, this popular education was promoted by FRETILIN, using the Gerenative Themes and Cultural Practices of the people. After restoration of independence, the popular education in Timor-Leste aims no longer on the struggle for national liberation (restored in 2002), but rather focuses on the struggle for land linked to an eco-solidarity conception of production. The materialization of this education occurs through the Fulidaidai-Slulu Institute of Economics and consequently through Fulidaidai-Slulu. In this sense,Paulo Freire's theory has methodologically influenced the construction of the school's curriculum, as well as having guided the discussions present in the course's subjects, directly or indirectly. Therefore, this text aims to present the presence of Paulo Freire’s idea in Timor-Leste through popular education started in 1974 to the present day through the Fulidaidai-Slulu Institute of Economics (IEFS). Methodologically, this is theoretical and participant research.

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Author Biographies

Samuel Penteado Urban, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Patu, RN

Professor Adjunto no Departamento de Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2018). Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação (POSEDUC/UERN) e nos cursos de Pedagogia e Educação do Campo. Doutor em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2020). Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2016). Licenciado em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho (2018) e em Geografia pela Universidade Federal de São Carlos (2012). Coordenador do Grupo de Estudos em Educação Ambiental desde el Sur ? GEASur/UERN, Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação e Linguagens - GEPEL/LEFREIRE/UERN, Pesquisador Associado do Instituto de Estudos da Ásia - IEASIA/UFPE, Sócio da Associação dos Geógrafos Brasileiros (AGB) seção Fortaleza/CE e Membro da Anistia Internacional Natal/RN. No Timor-Leste, atuou como professor da escola superior do campo Instituto de Economia Fulidaidai-Slulu (2013-2015 e 2017), como docente da Universidade Nacional de Timor-Lorosa'e (2014) e como professor formador da Cooperação Brasileira/PQLP-CAPES (2013-2015). Na educação básica, atuou como professor do Governo do Estado de São Paulo (2012-2013) e pela Prefeitura Municipal de Florianópolis (2017). Atua com os seguintes temas: Filosofia e conhecimento indígena; Tecnologia Social; Economia Solidária; Educação Popular; Educação do Campo; Timor-Leste; Ensino de Geografia; Ensino de Ciências; Currículos Emancipatórios.

Antero Benedito da Silva, Universidade Nacional Timor Lorosa'e, Dili

Timorese researcher and human rights defender. Also, he is the Director and Professor at Peace and Conflict Studies Center/National University of Timor Lorosa’e (Timor-Leste).

Irlan von Linsingen, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianopolis, SC

Brazilian Professor and researcher in Social Studies of Science and Technology and Decolonial Studies at Post-graduate program in Science and Technology Education/Federal University of Santa Catarina (Brazil)

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Published

2021-12-14

How to Cite

Urban, S. P., Benedito da Silva, A., & von Linsingen, I. (2021). Paulo Freire’s Pedagogy in Timor-Leste:: from the struggle for the restoration of independence to the present days. Teaching, Health and Environment, 14(esp.), 214-229. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a50694