The meaningful experience of more environmental being at “comvivência pedagógica” – meetings through Paulo Freire
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a50720Keywords:
environmental educators training, meaningful experience, more beingAbstract
This study brings reflections on the potentialities of the “pedagogical coexistence” proposal for training process of environmental educators, from a critical perspective and based on discussions around concepts of “unfinished being” and the “more being” by paulo freire, intertwined with other authors in line with the approach. Notes that in the context of a serious civilization crisis, the epistemological perspective of modernity instituted under the disjunctive and reducionist paradigm in socio-environmental processes, combined with the utilitary and anthropocentric view in relationships with the nature, feedbacks the crisis. Thus, the consolidation of the concepts of “natural being”, “more environmental being” and the subject of experience, as subjective beings that interact in the proposed educational environment, emphasize necessary characteristics for a significant experience. Emerging then as transformed subjects and transformers in the radicalization of the educational process, towards identification and deconstruction of hegemonic patterns, for the construction of other ways of being in the world.
Downloads
References
CAPRA, F. A teia da vida: uma nova concepção científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 1996.
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. O sujeito ecológico: a formação de novas identidades na escola. In: Pernambuco, Marta; Paiva, Irene. (Org.). Práticas coletivas na escola. Campinas: Mercado de Letras. p. 115 – 124, 2013.
CARVALHO, Marco A. B. Ecopsicologia e Sustentabilidade: de frente para o espelho. Brasília – DF: Tese de Doutorado, Universidade de Brasília, Centro de Desenvolvimento Sustentável. 2013.
ELGIN, Duane. Simplicidade Voluntária. São Paulo: Cultrix, 1993.
FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
_______. Pedagogia da Autonomia – saberes necessários à prática educativa. 1996.
_______. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 54° ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016a. 143p.
_______. Pedagogia da Esperança: Um Reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
_________ Pedagogia do oprimido. 60ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016b.
GRANIER, Noeli B. Experiências de “ComVivência Pedagógica” a partir de outras epistemologias em processos formativos de educadores ambientais. 2017. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2017.
GUIMARÃES, Mauro. A formação do Educador Ambiental. São Paulo: Papirus, 2004.
GUIMARÃES, Mauro; GRANIER, Noeli B. Educação ambiental e os Processos Formativos em Tempos de Crise. Revista Diálogo Educacional, v. 17, n. 55, pp. 1574-1597. Curitiba, out./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/22304 . Acessado em: 03/01/2018.
GUIMARÃES, Mauro.; PINTO, Vicente P. S. Alternativas para processos formativos de educação ambiental_a proposta da “(com) vivência pedagógica diante de grandes e radicais desafios. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. p. 118 - 131, 2017.
JECUPÉ, Kaká Werá. Até onde nossas raízes nos levam (o poder da ancestralidade). Disponível em: canal@kaká werá – YouTube: https://youtu.be/9dFBnPztLBg. Acessado em: 23/05/21
KRENAK, Ailton. Entrevista concedida ao Correio 24horas em 25/01/2020, publicado em: <https://www.correio24horas.com.br/noticia/nid/vida-sustentavel-e-vaidade-pessoal-diz-ailton-krenak/> Acesso em: 25 abr. 2020.
LAROSSA, J. B. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. Tradução de João Wanderley Geraldi, p. 20-28, 2002.
LEFF, Enrique. A Aposta pela Vida: imaginação sociológ ica e imaginários sociais nos territórios ambientais do sul. Petrópolis: Vozes, 2016.
LEVINAS, Emmanuel. Entre nós: ensaios sobre a alteridade. Petrópolis: Vozes, 1997.
MORIN, Edgar. Ciência com Consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.
SANTOS, Boaventura S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos, CEBRAP, n. 79, p. 71-94, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/nec/n79/04.pdf . Acesso em: 26 jul. 2017.
SCHUMACHER, Ernst F. O Negócio é Ser Pequeno. Rio de Janeiro, Zahar, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Mauro Guimarães, Noeli Borek Granier, Sofia Eder
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.