The meaningful experience of more environmental being at “comvivência pedagógica” – meetings through Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a50720

Keywords:

environmental educators training, meaningful experience, more being

Abstract

This study brings reflections on the potentialities of the “pedagogical coexistence” proposal for training process of environmental educators, from a critical perspective and based on discussions around concepts of “unfinished being” and the “more being” by paulo freire, intertwined with other authors in line with the approach.  Notes that in the context of a serious civilization crisis, the epistemological perspective of modernity instituted under the disjunctive and reducionist paradigm in socio-environmental processes, combined with the utilitary and anthropocentric view in relationships with the nature, feedbacks the crisis. Thus, the consolidation of the concepts of “natural being”, “more environmental being” and the subject of experience, as subjective beings that interact in the proposed educational environment, emphasize necessary characteristics for a significant experience.  Emerging then as transformed subjects and transformers in the radicalization of the educational process, towards identification and deconstruction of hegemonic patterns, for the construction of other ways of being in the world.

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Author Biographies

Mauro Guimarães, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Nova Iguaçu, RJ

Graduado em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1986), com especialização em Ciências Ambientais pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (1991), Mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense (1996) e Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2003).Pós Doutoramento em Educação na Universidade Federal de Mato Grosso (2015) e na Universidad de Santiago de Compostela/ES (2020). Professor pesquisador do quadro permanente do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro e Professor da Graduação de Geografia e Pedagogia. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Ambiental, Diversidade e Sustentabilidade (GEPEADS). Coordenador do GT 22 de Educação Ambiental na ANPEd (2013-2015). Atuação na área de Educação, com ênfase em Educação Ambiental. Palestrante, autor de livros e artigos na área.

Noeli Borek Granier, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Nova Iguaçu, RJ

Doutoranda em Educação, no Programa de Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares, PPGEduc - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ / Brasil. Atualmente em estágio de "doutorado Sanduíche" na Universidade de Santiago de Compostela - USC / Espanha. Mestra em Educação pelo Programa de Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares - PPGEduc / UFRRJ, com pesquisa em Educação Ambiental (2017, PPGEduc / UFRRJ). Graduação em Pedagogia Licenciatura pela Universidade Veiga de Almeida / UVA (2013). Experiência no ensino de idiomas (inglês e francês) em instituições privadas. Atua como pedagoga e educadora ambiental, em âmbito formal e em instituições sem fins lucrativos.

Sofia Eder, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Nova Iguaçu, RJ

Arquiteta e Urbanista formada pela FAU-UFRJ, em 2007. Com muita experiência e grande atuação em projetos comerciais e residenciais, buscando sempre soluções práticas e de baixo custo econômico, social e ambiental. Em 2013 passou a focar nas áreas de Bioconstrução, Permacultura e Sistemas Agroflorestais (SAF) buscando estudar nas cosmovisões ancestrais outras relações do ser humano com o mundo e os seres que o cercam, com outros humanos e consigo mesmo. Foi docente do Departamento de Arquitetura e Urbanismo da UFRRJ de 2018 a 2019. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc - UFRRJ), onde pesquisou sobre a bioconstrução no ambiente educativo de formação de educadores ambientais críticos. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Ambiental, Diversidade e Sustentabilidade (GEPEADS-UFRRJ). Atualmente é conselheira do Conselho de Arquitetura e Urbanismo do Rio de Janeiro (CAU/RJ).

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Published

2021-12-14

How to Cite

Guimarães, M., Granier, N. B., & Eder, S. (2021). The meaningful experience of more environmental being at “comvivência pedagógica” – meetings through Paulo Freire. Teaching, Health and Environment, 14(esp.), 575-595. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a50720