Hope in pandemic times

Beauty and Aesthetic Education as fundamental rights of humanity

Authors

  • Adrianne Ogêda Guedes Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ https://orcid.org/0000-0001-5632-4539
  • Edilane Oliveira da Silva Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro e Secretaria Municipal de Educação RJ, Rio de Janeiro, RJ https://orcid.org/0000-0002-6422-4121
  • Michelle Dantas Ferreira Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro e Secretaria Municipal de Educação, RJ, Rio de Janeiro, RJ https://orcid.org/0000-0002-8314-1903

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a51035

Keywords:

aesthetic education. , teacher training, experiences., beauty, freirian principles

Abstract

This text aims to call for us to dream and experience a living and organic Education that takes place through the body and senses, which strives for beauty, for the collective, which propagates through experience, through democratic movements and which brings us closer every day more of utopia as a process of transforming reality. For this, we connect to the threads of Freirian principles and concepts spread throughout his various works, interweaving them with the concept of Aesthetic Education (DUARTE JR., 2000), linked to beauty (HILLMAN, 2010; VECCHI, 2017; PERISSÉ, 2014) and interwoven by the Larrosean experience, which invites subjects to integrate with their surroundings. Aware of the pandemic context and the lack of governance in which we live, we point out how much we have been affected in our multiple dimensions, and now, more than ever, we bet on the aforementioned concepts - Aesthetic Education, experience, beauty, dreams - as fundamental human rights, which it is complex, heterogeneous, plural, as Krenak warns (2019). We seek to build everyday utopias at work, in the institutions in which we work - in Basic Education and at the University -, in research, training and in life, striving for collectivity, for being rather than having, for beauty, in a cyclical process of connecting reality from a critical stance. Therefore, our text is, first of all, an invitation to create and strengthen Viable Unpublished.

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Author Biographies

Adrianne Ogêda Guedes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Professora Associada da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), atuando na graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Psicóloga (UFRJ), Pedagoga (UCAM), Mestre e doutora em Educação (UFF), Especialista em Alfabetização (UFRJ), Docência do Ensino Superior (UNIRIO) e Educação Infantil (PUC). Arte Educadora pelo Ateliê Hélio Rodrigues e formada em Expressão Corporal pela Escola Angel Vianna. Realizou 300 horas de formação em Hakomi Mindfulness-Centered Somatic Psychotherapy e 150 horas de treinamento Matrixworks. Atua como professora, coordenadora em instituições educativas há mais de 30 anos. Coordenadora do grupo FRESTAS (Formação e Ressignificação do Educador: Saberes, Arte, Troca, Sentidos) vinculado ao NINA (Núcleo Infância, Natureza e Arte) na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). É colaboradora dos grupos de pesquisa Fiar (UFF), CorPes - Zona de Estudos e Pesquisas em Corporeidades e Pedagogias Sensíveis (UFRJ), GiTaKa (UNIRIO) e (CIMNE/CNPq/UFF). 

Edilane Oliveira da Silva, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro e Secretaria Municipal de Educação RJ, Rio de Janeiro, RJ

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Especialista em Docência na Educação Infantil (UFRJ). Pesquisadora, desde 2013, do grupo FRESTAS (Formação e Ressignificação do Educador: Saberes, Troca, Arte e Sentidos), pertencente ao Núcleo Infância, Natureza e Arte (NINA), vinculado à UNIRIO. Professora da Educação Básica do Município do Rio de Janeiro (Educação Infantil). 

Michelle Dantas Ferreira, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro e Secretaria Municipal de Educação, RJ, Rio de Janeiro, RJ

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora da Prefeitura do Rio de Janeiro há 19 anos, ocupando atualmente a função de Diretora Adjunta de um Centro Integrado de Educação Pública (CIEP). Pesquisadora do Grupo FRESTAS (Formação e Ressignificação do Educador: Saberes, Arte, Troca, Sentidos) vinculado ao NINA (Núcleo Infância, Natureza e Arte) na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Orientadora e Avaliadora de TCCs do curso de Pedagogia do consórcio CEDERJ/UNIRIO e UERJ. 

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Published

2021-12-14

How to Cite

Guedes, A. O. ., Silva, E. O. da, & Dantas Ferreira, M. (2021). Hope in pandemic times: Beauty and Aesthetic Education as fundamental rights of humanity . Ensino, Saude E Ambiente, 14(esp.), 709-728. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a51035