Hope in pandemic times
Beauty and Aesthetic Education as fundamental rights of humanity
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a51035Keywords:
aesthetic education. , teacher training, experiences., beauty, freirian principlesAbstract
This text aims to call for us to dream and experience a living and organic Education that takes place through the body and senses, which strives for beauty, for the collective, which propagates through experience, through democratic movements and which brings us closer every day more of utopia as a process of transforming reality. For this, we connect to the threads of Freirian principles and concepts spread throughout his various works, interweaving them with the concept of Aesthetic Education (DUARTE JR., 2000), linked to beauty (HILLMAN, 2010; VECCHI, 2017; PERISSÉ, 2014) and interwoven by the Larrosean experience, which invites subjects to integrate with their surroundings. Aware of the pandemic context and the lack of governance in which we live, we point out how much we have been affected in our multiple dimensions, and now, more than ever, we bet on the aforementioned concepts - Aesthetic Education, experience, beauty, dreams - as fundamental human rights, which it is complex, heterogeneous, plural, as Krenak warns (2019). We seek to build everyday utopias at work, in the institutions in which we work - in Basic Education and at the University -, in research, training and in life, striving for collectivity, for being rather than having, for beauty, in a cyclical process of connecting reality from a critical stance. Therefore, our text is, first of all, an invitation to create and strengthen Viable Unpublished.
Downloads
References
BARROS, M de. Escova. In: BARROS, Manoel de. Memórias inventadas: a infância. São Paulo: Planeta, 2003.
DUARTE JUNIOR, J F. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 2000. 234f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. 42. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: carta pedagógica e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 38. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 27. ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020a.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 63. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020b.
FREIRE, P. Pedagogia dos sonhos possíveis. 3. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020c.
FREIRE, P. Educação e Mudança. 42. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020d.
GALLO, S. Para conjurar a vontade de normalidade. Evento ''VIDA COMO FORÇA CRIATIVA – educação e filosofia como potência do existir''. Canal do Instituto Racionalidades no YouTube, 2021. Disponível em: https://youtu.be/0IgxlRGIkZs. Acesso em: 10 de julho de 2021.
GUEDES, A O; FERREIRA, M D. Arte, estética e diálogo na Educação Infantil: registros invisibilizados e sentidos (des)sensibilizados. Roteiro, Joaçaba, v. 43, n. 3, p. 1051-1070, set./dez. 2018. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16481/pdf. Acessado em: junho de 2021.
HILLMAN, J. O pensamento do coração e a alma do mundo. Campinas, SP: Verus, 2010.
KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
KRENAK, A. O amanhã não está à venda. São Paulo: Companhia das Letras, 2020a.
KRENAK, A. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020b.
LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
MACEDO, R. Formação de professores, educação online e democratização do acesso às redes. Congresso Virtual UFBA, Canal da TV UFBA no YouTube, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=UD0KrPkHBiY&t=2s. Acesso em 22 de junho de 2021.
MBEMBE, A. Necropolítica. Arte & Ensaios. Revista do ppgav/eba/ufrj, Rio de Janeiro, n. 32, dez. 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/8993/7169.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à Educação do Futuro. 12. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2007.
OSTETTO, L E. Esse in anima: formação docente em deslocamento. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 39., 2019, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense, 2019.
PERISSÉ, G. Estética & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. (Coleção Temas & Educação)
REDIN, E. Boniteza. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Orgs). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
SANTOS, B S; MENESES, Maria Paula P. (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.
SANTOS, B S. O fim do Império Cognitivo: a afirmação das epistemologias do sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
SANTOS, B S. A Cruel Pedagogia do Vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020.
TREZZI, C. Schiller e Freire: um olhar sobre a educação estética. Revista Eletrônica de Ciências da Educação. Campo Largo, v. 10, n. 1, p. 68-77, jul. 2011.
VECCHI, V. Arte e Criatividade em Reggio Emilia: explorando o papel e a potencialidade do ateliê na educação da primeira infância. São Paulo: Phorte, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ensino, Saude e Ambiente
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.