Popular Education of Youth and Adults and teaching:
Freirean contributions
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a51099Keywords:
educação de jovens e adultos., educação popular., docência, Paulo FreireAbstract
This text seeks to carry out a theoretical reflection on teaching in Youth and Adult Education, from the perspective of Popular Education. It should be noted that this reflection derives from readings, but also from the authors' educational experiences. In this sense, in order to present the contributions of Freirean pedagogy, initially, a critical synthesis about the authoritarian/anti-popular conception of EJA was carried out. Then, the democratic and popular conception of Youth and Adult Educ
Downloads
References
BARBOSA, LP. Cultura e Educação no pensamento Gramsciano. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 35, n. 2, 2004. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/issue/view/722. Acesso em: 25 jan. 2021.
BRANDÃO, C R; ASSUMPÇÃO, R. Cultura rebelde: escritos sobre a educação popular ontem e agora. São Paulo, SP: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.
FREIRE, P. Ação Cultural para a liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P; NOGUEIRA, A. Que fazer: Teoria e Prática em Educação Popular. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
FREIRE, P. Educação de adultos: algumas reflexões. In: GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José E. Educação de Jovens e Adultos: teoria, prática e proposta. São Paulo: Cortez, 2011.
GADOTTI, M. Educação de Jovens e adultos: correntes e tendências. In: GADOTTI, M; ROMÃO, J E. Educação de Jovens e Adultos: teoria, prática e proposta. São Paulo: Cortez, 2011.
GOHN, M da G. Educação Não Formal e Cultura Política. São Paulo: Cortez, 2011.
GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere: notas sobre o Estado e a política. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
GRAMSCI, A. Intelectuais e a Organização da Cultura. São Paulo: Civilização Brasileira, 1989.
GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere: volume 2 – Os intelectuais, O princípio educativo, Jornalismo. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
MARTINS, M F. Educação não escolar: discussão terminológica e mapeamento dos fundamentos das tendências. Revista Contrapontos - Eletrônica, Itajaí, v. 16, n. 1, 2016. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/7609#:~:text=O%20artigo%20problematiza%20as%20terminologias,sustentado%20no%20materialismo%20hist%C3%B3rico%2Ddial%C3%A9tico. Acesso em: 12 dez. 2020.
NUNES, J A. O resgate da Epistemologia. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. Coimbra: CES, 2009.
ROMÃO, J E. Educação de jovens e adultos: problemas e perspectivas. In: GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José E. Educação de Jovens e Adultos: teoria, prática e proposta. São Paulo: Cortez, 2011.
SANTOS, B de S. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2019.
SANTOS, B de S; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. Coimbra: CES, 2009.
SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.
SILVA, A B da. Litercy model of the Maubere Pedagogy. In: URBAN, S P; SILVA, A B; LINSINGEN, I von. Popular education in Timor-Leste: past and present experiences. Mossoró, RN: EDUERN, 2020.
SILVA, A F G da. Mesa-redonda - Freire e Saviani: proximidades e distanciamentos. GPTeFE (Grupo de Pesquisa Teorias e Fundamentos da Educação) e PPGEd (Programa de Mestrado em Educação), Sorocaba, 2016.
STRECK, D R. et al. Educação Popular e Docência. São Paulo, SP: Cortez, 2014.
URBAN, S P; LINSINGEN, Irlan von. National liberation and Freirean Pedagogy in East Timor. In: URBAN, Samuel Penteado; SILVA, Antero Benedita; LINSINGEN, Irlan von. Popular education in Timor-Leste: past and present experiences. Mossoró, RN: EDUERN, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ensino, Saude e Ambiente
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.