Liberating education and political theater in times of denunciation and annunciation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a51120

Keywords:

culture circle, image theater, theater of the oppressed., Lefreire

Abstract

This research brings reflections and questions about the liberating education developed in the culture circles of the LEFREIRE Group – Dialogues in Paulo Freire and Popular Education – which had modalities based on the theater of the oppressed as the main starting point for the dialogue and interventions of the participants. Referencing participatory and experimental research, are used, as materials and files for this study, the written register and recordings of culture circles, as well as meetings for their evaluation and re-elaboration and experiences with theater, image productions and texts, reports of essays. It was verified, in a pandemic context, the creation of a virtual dramatic laboratory in the extension project “Image theather in the classroom”, part of LEFREIRE, in which experiments were carried out with still and moving images, and were tested possibilities of interactive scenic games that resulted in the production of a dramatic text in the form of a photo-novel staged virtually with spectators. Observing the functions of the animator or coordinator of the circles and the lecturer or exegete `joker' of the theater of the oppressed, and considering that the actions of the two are not intended as banking, one wonders how the thoughts of Augusto Boal and Paulo Freire intersect in Lefreirean circles. The culture circles animator’s and the joker of the theater of the oppressed glimpse and share utopias? The reflections developed by the research show the communion between the critical thoughts guiding the actions of both liberating education and the theater of the oppressed, which gave rise, in this active and inventive pedagogical field, to virtual experiments with images and words transformed into generative themes problematized in Lefreirean circles

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Author Biographies

Hélio Junior Rocha de Lima de Lima, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, RN

Doutor em Estudos da Linguagem (UFRN), mestre em Artes Cênicas (UFRN) especializado em Pedagogia do Teatro e coordenação de jogos com fundamentação pedagógica pela Theaterpädagogische Akademie BuT - Bundesverband Theaterpädagogik e. V. , Heidelberg/Alemanha e graduado em Pedagogia (UERN).  Atualmente é professor adjunto da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte UERN e do Programa de Pós-Graduação em Educação POSEDUC, atuando na área de corporeidade e ensino de arte, com interesse na linha de pesquisa: práticas educativas, cultura, diversidade e inclusão.

Hostina Maria Ferreira do Nascimento, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, RN

Professora do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, graduada em pedagogia (1989) e doutora em educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2011). Experiência na área de educação, com ênfase em ensino-aprendizagem, abordando principalmente os seguintes temas: o pensamento de Paulo Freire, formação de professores, história de vida, educação popular e educação do campo. Tutora egressa do PET Pedagogia da UERN. Coordenadora da atividade de extensão Diálogos em Paulo Freire e Educação Popular - LEFREIRE.

Maria Cleonice Soares, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, RN

Professora Assistente II do Departamento de Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - POSEDUC/UERN. Licenciada em Pedagogia pela Faculdade de Educação da UERN. Tem como principal linha de investigação a Formação Inicial de professores; Educação Popular; Estudos em Paulo Freire; Estudos relacionados a psicologia da educação; Estágio Supervisionado; Estudo da Realidade, teatro do oprimido. Participa do Grupo de Pesquisa Educação e Linguagens - GEPEL, na linha Educação Popular, História e Memória. Membro do Projeto de Extensão LEFREIRE - Diálogos em Paulo Freire e Educação Popular. Membro do Projeto de Extensão Leitura e Escrita na Sala de Aula. Membro do Projeto de Extensão Teatro Imagem na sala de aula. Atuou como orientadora voluntária do Programa de Residência Pedagógica - Subprojeto Pedagogia FE/UERN.

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Published

2021-12-14

How to Cite

Lima, H. J. R. de L. de ., Nascimento, H. M. F. do, & Soares, M. C. (2021). Liberating education and political theater in times of denunciation and annunciation. Teaching, Health and Environment, 14(esp.), 659-684. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a51120