Liberating education and political theater in times of denunciation and annunciation
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a51120Keywords:
culture circle, image theater, theater of the oppressed., LefreireAbstract
This research brings reflections and questions about the liberating education developed in the culture circles of the LEFREIRE Group – Dialogues in Paulo Freire and Popular Education – which had modalities based on the theater of the oppressed as the main starting point for the dialogue and interventions of the participants. Referencing participatory and experimental research, are used, as materials and files for this study, the written register and recordings of culture circles, as well as meetings for their evaluation and re-elaboration and experiences with theater, image productions and texts, reports of essays. It was verified, in a pandemic context, the creation of a virtual dramatic laboratory in the extension project “Image theather in the classroom”, part of LEFREIRE, in which experiments were carried out with still and moving images, and were tested possibilities of interactive scenic games that resulted in the production of a dramatic text in the form of a photo-novel staged virtually with spectators. Observing the functions of the animator or coordinator of the circles and the lecturer or exegete `joker' of the theater of the oppressed, and considering that the actions of the two are not intended as banking, one wonders how the thoughts of Augusto Boal and Paulo Freire intersect in Lefreirean circles. The culture circles animator’s and the joker of the theater of the oppressed glimpse and share utopias? The reflections developed by the research show the communion between the critical thoughts guiding the actions of both liberating education and the theater of the oppressed, which gave rise, in this active and inventive pedagogical field, to virtual experiments with images and words transformed into generative themes problematized in Lefreirean circles
Downloads
References
ANDRADE, A V de. Formação permanente: a partilha de experiências entre professoras da educação infantil do Município de Mossoró-RN. Dissertação (Mestrado em Educação). Mossoró, RN, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, 2021.
BRANDÃO, C R. A educação como cultura. Campinas-SP: Mercado das Letras, 2002.
BOAL, A. Stop: C’est Magique. Rio de Janeiro. Ed. Civilização Brasileira. 1980.
COSTA, F C de M. O chão que me prende à liberdade: uma análise sobre educação do campo na Escola Valdemiro Pedro em Apodi/RN. Dissertação (Mestrado em Educação). Mossoró/RN. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, 2018.
FIORI, E M. Aprender a dizer a sua palavra. Prefácio. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 43ª edição. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 2005.
FREIRE, P. Extensão ou Comunicação. 12ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 9ª edição. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 1981.
FREIRE, P. Conscientização: Teoria e prática da libertação: Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3ª edição. São Paulo: Centauro, 2006a.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 29ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006b.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 43ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GATTI, B A. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília: Líber Livro Editoras, 2007.
GERMANO, J W. De pé no chão também se aprende a ler: Política e educação no Rio Grande do Norte – 1960 – 1964. Dissertação. Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. Mestrado de Sociologia. Campinas, 1981.
GERMANO, J W. As quarenta horas de Angicos. Educação & Sociedade, V 18, ano XVIII, nº 59, p. 389-393, 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sc i_arttext&pid=S0101-73301997000200009. Acesso em 10 de março de 2021.
HABERT, A B. Fotonovela e Indústria Cultural: estudo de uma
forma de literatura sentimental fabricada para milhões. Petrópolis: Vozes, 1974.
LIRA, K C de G. Saberes e fazeres do campo. Dissertação (Mestrado em Educação). Mossoró/RN. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, 2018.
MARQUES, A B; BARBOSA, S M C; SOARES, M C de. CO-LABOR-AÇÃO: elaboração coletiva de estratégias de pesquisa. In: NASCIMENTO H M F do; ROCHA DE LIMA, H J; SOARES, M C. (Orgs.). ENSINO, PESQUISA, EXTENSÃO: PERSPECTIVAS FREIREANAS. 1ed.Mossoró: EDUERN, 2019, v. 1, p. 1-246.
NASCIMENTO, H M Fa do. Círculo de Ação-Reflexão-Ação: uma possibilidade praxiológica para a prática pedagógica da formação de professores: Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Programa de Pós-Graduação em Educação. Natal, 2011.
NASCIMENTO, M A do. Pesquisa e produção do conhecimento na relação entre a universidade e a escola. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação). Mossoró/RN, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, 2018.
NASCIMENTO, M A do. Aspectos do protagonismo e da autonomia de professores na formação permanente docente. Dissertação (Mestrado em Educação). Mossoró, RN, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, 2021.
NASCIMENTO, Z C P do. Centro De Estudos Bíblicos (CEBI) em Severiano Melo: uma experiência de educação popular. Dissertação (Mestrado em Educação). Mossoró/RN, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, 2018.
NASCIMENTO, J S K do. A construção do conhecimento entre alunos na ótica da coletividade: experiências partilhadas. Dissertação (Mestrado em Educação) Mossoró/RN, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, 2020.
NOGUEIRA, M da C A. Saberes de professoras no cotidiano: um estudo sobre processos de mediação em uma Unidade de Educação Infantil de Mossoró, Rio Grande do Norte. Dissertação (Mestrado em Educação). Mossoró/RN, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, 2020.
SILVA, S C do C. Estudar para ser gente?: os saberes escolares/acadêmicos na interface com os saberes da vida. Dissertação (Mestrado em Educação). Mossoró/RN, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, 2018.
SILVA, F E B da. A construção coletiva do projeto político-pedagógico: contribuições da educação popular à constituição da escola do/no campo. Dissertação (Mestrado em Educação). Mossoró/RN, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, 2018.
SILVA, I B da. Afetos no processo de ensino-aprendizagem e nas interações de professoras e estudantes. Faculdade de Educação/UERN (Monografia), Mossoró/RN, 2021.
SILVA, E L de A; XAVIER, J K do N D e; BARBOSA, E H da S C. Ditos, brincos e jogos populares no Lefreire. In: NASCIMENTO, H M Fa do; LIMA, H J R de; SOARES, M C. (Org.) Pesquisa, Ensino, Extensão: Perspectivas Freireanas. 01ed., Mossoró, RN: EDUERN, 2019. p. 155-169
SOARES, M C. A Formação Inicial do Curso de Pedagogia da FE/UERN para Atuar na EJA. Dissertação (Mestrado em Educação). Mossoró/RN, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, 2018.
SOARES, L D. Escolarização e vida: narrativas e memórias dos servidores de apoio da FE/UERN, campus central. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia). Mossoró/RN. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, 2015.
WEFFORT, F C. Educação e Política: Reflexões sociológicas sobre uma pedagogia da Liberdade. Prefácio. In FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 29ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ensino, Saude e Ambiente
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.